سرقت اطلاعات فراری توسط مک‌لارن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جاسوسی اطلاعات فراری ۲۰۰۷، مجموعه‌ای از اتهامات بین تیم‌های فرمول یک بود که در آن اطلاعات فنی محرمانه‌ای بین تیم‌ها رد و بدل شد. این جاسوسی تیم‌های مک‌لارن، فراری و رنو را درگیر کرد.

زمینه[ویرایش]

فراری در جایزه بزرگ ایالات متحده ۲۰۰۷ به‌طور رسمی از نایجل استپنی شکایت کرد. تحقیقات جنایی انجام شد که در آخر به اخراج استپنی کشید.[۱] فراری تا زمانی که از یکی از کارمندان در مغازه فوتوکپی ایمیلی را دریافت نکرد، از سرقت اطلاعات فنی‌اش بی اطلاع بود. او دید که این اسناد محرمانه است و متعلق به فراری است و پس از کپی کردن آنها، تصمیم گرفت با مقر تیم در ایتالیا تماس بگیرد.[۲] سپس فراری از مک‌لارن شکایت کرد که در مرحله اول به خاطر نبود مدرک، مک‌لارن بی‌گناه شناخته شد. اما وقتی فیا از رانندگان مک‌لارن درخواست همکاری کرد، رانندگان نیز اطلاعاتی به فیا دادند که معلوم شد افراد زیادی از این ماجرا باخبرند. برای همین مک‌لارن ۱۰۰ میلیون یورو جریمه شد و تمام امتیازات تیم نیز در جدول سازندگان ۰ شد.

دعوای رانندگان[ویرایش]

فرناندو آلونسو (بالا) لوییس همیلتون (وسط) پدرو دلاروسا (پایین)
نتایج جدول رانندگان تا بعد جایزه بزرگ بریتانیا ۲۰۰۷
راننده امتیاز
۱ بریتانیای کبیر لوییس همیلتون ۷۰
۲ اسپانیا فرناندو آلونسو ۵۸
۳ فنلاند کیمی رایکونن ۵۲
منابع:[۳]

در تعیین خط جایزه بزرگ مجارستان ۲۰۰۷ همیلتون به دستور تیمی عمل نکرد و نگذاشت آلونسو از او سبقت بگیرد. فردای آن روز پیش از شروع مسابقه الونسو وارد مرکز کنفرانس سیار مکلارن شد و خشم خود را به دنیس نشان داد. آلونسو به این موضوع اشاره کرد که اطلاعاتی دارد که افشای آن برای مکلارن فاجعه انگیز است. و اگر او را به همیلتون اولویت ندهد، آنها را در اختیار فیا خواهد گذاشت. چیزی که آلونسو می‌گفت به‌آن معنا بود که نه‌تنها کافلن از اسرار فراری خبر داشته بلکه چنان عمیق به تیم نفوذ کرده که حتی رانندگان به آنها دسترسی داشتند.

پس از این که آلونسو رفت، دنیس از رئیس ستادش، مارتین ویتمارش، دربارهٔ حقیقت داشتن ادعای آلونسو پرسید و جوابی که شنید این بود:

ما تحقیقاتمان از مهندسین بسیار کامل و جامع عمل کردیم. ادعای آلونسو نمی‌تواند واقعی باشد.

دنیس دست نکشید و با مکس موزلی، رئیس فیا تلفن کرد. بعدها در جلسه ای با فیا، دنیس گفت:

من ناراحت و عصبانی بودم. مکس من را آرام کرد و گفت، اگر احساس کند حرف‌های آلونسو صحت دارد، پیش از انجام هر کاری با من تماس می‌گیرد.[۴]

تحقیق در مورد ادعای آلونسو[ویرایش]

تقریباً یک ماه بعد موزلی بدون اینکه دنیس را در جریان بگذارد از رانندگان تیم یعنی: لوئیز همیلتون، فرناندو آلونسو و راننده رزرو تیم پدرو دلاروسا خواست هرگونه اطلاعات فنی محرمانه که از فراری در اختیار دارند اعلام کنند. در عوض فیا اطمینان داد که هر اطلاعاتی که در دسترس باشد منجر به پیگیری راننده تحت قوانین بین‌المللی ورزش یا آیین‌نامه فرمول یک، نخواهد شد. با این حال، به رانندگان اطلاع داده شد که اگر بعداً مشخص شد که آنها هرگونه اطلاعات مربوط به فراری را پنهان نگه داشته‌اند، عواقب جدی می‌تواند به دنبال داشته باشد.[۵]

در ۵ سپتامبر ۲۰۰۷، فیا اعلام کرد که مدارک جدیدی در مورد این پرونده دریافت کرده‌است و در ۱۳ سپتامبر تحقیقات را مجدداً آغاز خواهد کرد. فیا دادگاه تجدید نظر را تشکیل داد.[۶] سران هر دو تیم به پاریس دعوت شدند و همه مدارک رو شد: ۲۸۸ پیامک و ۳۵ تماس تلفنی، و ایمیل‌هایی از رانندگان که به برنی اکلستون رئیس بخت فرمول یک ارسال شده بود.[۷] فیا به این نتیجه رسید که اطلاعات به دست خیلی از افراد تیم افتاده‌است. درنهایت تمام امتیازات تیم گرفته شد و ۱۰۰ میلیون دلار جریمه شد که سنگین‌ترین جریمه در تاریخ فرمول یک است.[۸] یک تیم بازرسی خودرو فصل ۲۰۰۸ را بازرسی کردند تا از اطلاعات فراری استفاده نکرده باشد. اما با توجه به همکاری رانندگان هیچ امتیازی از آن‌ها سلب نشد و می‌توانستند در جدول رانندگان رقابت کنند ولی اگر هر کدام برنده می‌شد هیچ شخصی از تیم مکلارن اجازه حضور در روی سکو و گرفتن جایزه سازنده برنده را نداشت.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. «autosport.com - F1 News: Ferrari's Stepney faces criminal enquiry». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۶-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۴.
  2. Noble, Jonathan; Goren, Biranit (2007-07-10). "Spy case court hearing adjourned". www.autosport.com. Haymarket. Archived from the original on 12 July 2007. Retrieved 2007-07-11.
  3. «Britain 2007 - Championship • STATS F1». www.statsf1.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۴.
  4. "Mosley and Dennis clear the air". autosport.com. 2007-09-15. Archived from the original on 23 October 2007. Retrieved 2007-09-15.
  5. "Re: Article 151(c) International Sporting Code – Vodafone McLaren Mercedes" (PDF) (Press release). World Motor Sports council. 2007-09-13. Archived from the original (PDF) on 22 October 2007. Retrieved 14 September 2007.
  6. "FIA: Spy case to be heard again". itv-f1.com. 2007-09-05. Archived from the original on 2007-09-08. Retrieved 2007-09-05.
  7. Henry, Alan (2007-09-26). "Mosley admits Ecclestone told him of McLaren emails". London: Guardian Online. Archived from the original on 16 October 2007. Retrieved 2007-09-26.
  8. "Biggest Sporting Fines". Retrieved 2020-07-29.
  9. "McLaren hit with constructors' ban". news.bbc.co.uk. 2007-09-13. Retrieved 2007-09-13.