سبخی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سبخی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانلامرد
بخشبخش مرکزی
دهستانحومه (لامرد)
مردم
جمعیت152 نفر

سبخی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لامرد در استان فارس ایران است. سبخ. [ س َ ب َ ] ( اِخ ) سه فرسخ میانه ٔجنوب و مشرق کنگان است. ( فارسنامه ناصری ص ۲۶۶ اين روستا در شمال جغرافیایی شهرستان لامرد واقع شده و در مسیر لامرد به وراوی قرار دارد.زیر این روستا دشت های مسطح و رودخانه شور قرار گرفته و در زمستان بدلیل سست بودن خاک سطحی و وجود مواد معدنی موجود در خاک پس از بارندگی سطحی چسبناک و در تابستان بافتی نرم دارد و شاید یکی از دلایل نامگذاری روستا همین خاک نرم تابستانی باشد که در گویش محلی این نوع خاک را سبخ یا [سوخ] می نامند. این روستا در حال حاضر مأمن خوبی برای مهاجرین می باشد.

شغل اکثر مردم روستا در سال های قبل از دهه ۸۰ شمسی کشاورزی و دامداری و جمعیت کثیری نیز برای امرار معاش راهی کشورهای حوزه خلیج فارس می شدند.ای روستا از لحاظ استراتژیک یکی از بهترین روستاهای شمال شرقی شهرستان بوده و از چندین طریق راه های مواصلاتی به آن وارد و خارج ومیشود. درختان گِز و کهور و نخل و کنار و از پوشش های گیاهی بون سَلم و کاکُل برخوردار می باشد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر (۵۲خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.