زین‌العابدین ادهم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میرزا زین‌العابدین ادهم
اطلاعات شخصی
زاده١٢٣١
تهران
درگذشته١٢٩۶ خورشیدی
گورستان ظهیرالدوله
ملیت ایران
پیشهپزشک
مقبره خانوادگی لقمان ادهم در قبرستان ظهیرالدوله، محل دفن زین‌العابدین ادهم

میرزا زين‌العابدين‌خان ادهم (۱۲٣١ تهران - ۱٢٩۶ تهران) ملقب به لقمان‌الممالک پزشک ایرانی و بنیانگذار دبستان لقمانیه، سومین دبستان در تبریز بود.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

زين‌العابدين‌خان ادهم به سال ١٢٣١ در محله سرچشمه تهران متولد شد. پدرش محمد فخرالطبای کنی‌ پزشک در دربار ناصرالدین‌شاه و مظفرالدین‌شاه قاجار بود.خواهرزاده زین العابدین ادهم سعید مالک، سیاستمدار و سناتور معروف دوره قاجار و پهلوی بود.[۲]

تحصیلات و فعالیت‌ها[ویرایش]

ميرزا زين‌العابدين‌خان پس از اتمام دروس مقدماتی به مدرسه‌ دارالفنون وارد شده و تحصيلات متوسطه و سپس تحصيلات پزشکی را در آن مدرسه به اتمام می‌رساند. او همزمان با تحصيل مدتی هم به تبريز می‌رود و در کنار پدرش که حکيم باشی ولیعهد مظفر‌الدين ميرزا بود به عنوان يکی از کارکنان دربار وليعهدی مشغول به کار می‌شود.

در سال ١٢۶٨ به فرانسه می‌رود و در دانشکده‌ طب پاريس مشغول به تحصيل می‌شود.

او در سال ١٢٧٣ به ايران بازگشته و تا سال ١٢٧۵ که ملقب به لقمان‌الممالک می‌گردد صاحب مناصب مهمی از جمله نماينده‌‌ ايران در مجمع پزشکان بين‌الملل در پاريس، پزشک مخصوص ‌محمدعلی میرزا وليعهد و در همان روزها هم مدرسه‌ لقمانيه يا دارالتربيت تبريز را تأسيس می‌کند.

لقمان‌الممالک در سال ١٢٨۶ پس از نهضت مشروطيت به تهران نقل‌ و مکان می‌کند و رياست مجلس حفظ الصحه‌ دولتی و طبيبان مخصوص دربار شاهی را عهده‌دار می‌شود.وی مدتی نيز رياست کلاس‌های همايون را برای تعليم و تربيت احمد ميرزا وليعهد، و رياست بیمارستان دولتی (بيمارستان سينا) و همچنین عضويت در شورای عالی بهداشت فرانسه را بر عهده دارد و در نهايت موفق به دريافت نشان لژیون دونور می‌شود.

لقمان‌الممالک در سال ١٢٩۶ در تهران درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. [۳]

فرزندان[ویرایش]

فرزندان لقمان‌الممالک به ترتیب سن، عبارت اند از:

منابع[ویرایش]

  1. امینی، محمد (۱۳۹۵). زندگی و زمانه احمد کسروی. لس آنجلس: شرکت کتاب. ص. ۱۴۷.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ عاقلی، باقر (۱۳۸۰). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران - جلد سوم. تهران: نگاه. صص. ۱۳۴۳–۱۳۴۴. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «:0» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. «خانواده‌ای که پزشکان دربار قاجار و پهلوی بودند».
  4. زندگی و زمانه احمد کسروی
  5. عاقلی، باقر (۱۳٨٠). شرح حال رجال سیاسی و نظامی‌معاصر ایران. تهران. ص. ۶۷.