ریو براوو (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ریو براوو
کارگردانهاوارد هاکس
تهیه‌کنندههاوارد هاکس
فیلمنامه‌نویسجولز فورتمن
لی براکت
بازیگرانجان وین
دین مارتین
ریکی نلسون
انجی دیکینسون
والتر برنان
وارد باند
جان راسل
رابرت دانر
فرد گراهام
موسیقیدیمیتری تیومکین
فیلم‌بردارراسل هارلن
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
۱۸ مارس ۱۹۵۹ (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۴۱ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
فروش گیشه۵٫۲ میلیون دلار (تخمینی، کرایه در ایالات متحده و کانادا)

ریو براوو (به انگلیسی: Rio Bravo) یک فیلم وسترن آمریکایی است که در سال ۱۹۵۹ با بازیگری جان وین، دین مارتین، ریکی نلسون، انجی دیکینسون، والتر برنان و وارد باند و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هاوارد هاکس منتشر شده‌است.

فیلمنامه توسط ژول فورتمن و لی براکت، بر اساس داستان کوتاه «ریو براوو» اثر بی.اچ. مک گرام‍پ بل، نوشته شده و داستان آن دربارهٔ کلانتر شهر ریو براوو، تگزاس است که برادر یک راننده محلی قدرتمند را برای کمک به معاون مست خود بازداشت می‌کند. دوست آنها با کمک یک «فلج» و یک اسلحه جنگی، باند رانچر را نگه می‌دارند. ریو براوو در استودیوی اولد توسان استودیوز در خارج از توسان، آریزونا، در تکنیکالر فیلمبرداری شد.

در سال ۲۰۱۴، ریو براوو توسط «کتابخانه کنگره» از نظر فرهنگی، تاریخی یا زیبایی شناختی، اثری ارزشمند و مهم تلقی شد و برای حفظ در ثبت ملی فیلم انتخاب شد.[۱][۲]

خلاصه فیلم[ویرایش]

جو بوردت (کلود ایکینز) که دودِ (دین مارتین) دائم‌الخمر را تحقیر کرده، در پی قتلی که مرتکب می‌شود توسط کلانتر جان تی. چنس (جان وین) دستگیر می‌شود. فکر و ذکر کلانتر آنست که به کمک معاون شَل خود، استامپی (والتر برنان) و دود، جو را تا رسیدن مارشال ایالتی در زندان نگه دارد، این در حالی است که افراد برادر پرنفوذ و ثروتمند جو، ناتان (جان راسل) می‌کوشند به هر شکلی زندانی را رهایی بخشند. با کشته شدن دوست کلانتر (ویلر)، و اتفاقات دیگر، کلرادو (ریکی نلسون)، جوانی که از افراد ویلر بود نیز به گروه محافظان زندان می‌پیوندند. در این میانه زنی به نام فِدِر (آنجی دیکینسون) نیز که به تازگی به شهر رسیده بود و عاشق کلانتر شده، ابعاد جدیدی به داستان می‌بخشد…

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Cinematic Treasures Named to National Film Registry». Library of Congress, Washington, D.C. 20540 USA. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۶.
  2. «Complete National Film Registry Listing | Film Registry | National Film Preservation Board | Programs | Library of Congress». Library of Congress, Washington, D.C. 20540 USA. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۶.
  3. "Brooklyn Daily from Brooklyn, New York on June 17, 1958 · 14". Newspapers.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-08-26.