رضا جاودانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رضا جاودانی
رضا جاودانی در سال ۱۳۹۲
زادهٔ۲۵ مهر ۱۳۴۸ ‏(۵۴ سال)
مشهد، ایران
ملیتایرانی
شهروندیایران
تحصیلاتوکیل پایه یک دادگستری، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی
محل تحصیلدانشگاه آزاد اسلامی- واحد مشهد
پیشهمجری تلویزیونی
سال‌های فعالیتاز ۱۳۶۸ تا کنون
شناخته‌شده برایمجری برنامه‌های ورزشی صدا و سیما
منصبمجری
والدینجواد جاودانی
مهری بناییان

رضا جاودانی (زادهٔ ۲۵ مهر ۱۳۴۸) وکیل، مجری سابق تلویزیونی فوتبال و عضو کمیته انضباطی فوتبال ایران[۱] است. وی که دارای مدرک فوق لیسانس رشتهٔ حقوق جزا و جرم‌شناسی است،[۲] در سال ۱۳۶۸ وارد صدا و سیمای مرکز خراسان شد و به اجرای برنامه‌های مختلف و گزارش مسابقات ورزشی پرداخت.

وی در سال ۱۳۷۶ برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در آن‌جا همکاری خود را با شبکه ۳ آغاز نمود؛ نخستین برنامهٔ وی «جُنگ ورزش» نام داشت که از ۱۸ شهریورماه سال ۱۳۷۶ روی آنتن شبکه ۳ رفت. جاودانی با پیوستن به شبکه سه صرفاً به اجرای برنامه پرداخت و گزارشگری فوتبال را کنار گذاشت.

از جمله برنامه‌هایی که جاودانی اجرای آن‌ها را برعهده داشته‌است، می‌توان به گزارش ورزشی (به همراه محمد رضا احمدی و حسین اسدییک جهان یک جام، مردان آهنین،[۳] آنسوی نیمکت، بیست‌چهارده[۴] (به همراه عادل فردوسی‌پور و محمدحسین میثاقی) و سه‌پاس[۵] اشاره کرد.

جدایی از تلویزیون[ویرایش]

  • کناره‌گیری از ادامه فعالیت در تلویزیون ایران

در اواخر تابستان سال ۱۴۰۲ چند قسمت از برنامه گزارش ورزشی بدون حضور رضا جاودانی روی آنتن زنده‌ای شبکه ۳ رفت که جاودانی هم در یک مصاحبه کوتاه با پایگاه خبری حرفی‌نو دلیل غیبت در این برنامه را قطع همکاری خود با شبکه ۳ و تلویزیون عنوان کرد. او درباره این تصمیمش این گونه توضیح داد و گفت:

قطع همکاری خودم را با شبکه ۳ و به کلی با تلویزیون اعلام کرده‌ام، ترجیح می‌دهم در این شرایط فعلی با صدا و سیما همکاری نکنم، اکثر دلایلم برای عدم همکاری با صدا و سیما شخصی است، اما در شرایطی فعلی یک انسان نمی‌تواند نسبت به وضعیت زندگی هم‌وطنانش نیز بی‌تفاوت باشد، اوضاع اقتصادی مردم اصلأ خوب نیست و در این شرایط دیگر رمغی برای تماشای برنامه‌های ما ندارد، مدیران تلویزیون و شبکه ۳ لطف داشتند و علاقه‌مند بودند که من به تلویزیون بازگردم اما من فعلاً ترجیح می‌دهم این همکاری ادامه پیدا نکند.

آثار[ویرایش]

برنامه‌های تلویزیونی[ویرایش]

سال نام برنامه سمت شبکه
۱۳۷۶ جنگ ورزش مجری شبکه ۳
۱۳۸۰–۱۳۸۹ مردان آهنین مجری
۱۳۸۱ ویژه برنامهٔ جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ مجری
۱۳۸۱–۱۴۰۲ گزارش ورزشی مجری
۱۳۸۹ یک جهان یک جام مجری
۱۳۹۱ جام چهاردهم مجری
۱۳۹۱ آنسوی نیمکت مجری شبکه ورزش
۱۳۹۳ بیست‌چهارده مجری شبکه ۳
۱۳۹۳ آسیا ۲۰۱۵ مجری، تهیه‌کننده
۱۳۹۴ سه‌پاس مجری
۱۳۹۵ جام پانزدهم مجری

حاشیه‌ها[ویرایش]

  • وی در جریان پخش مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶، مجری برنامه گزارش ورزشی بود که بلافاصله بعد از برنامه ماه عسل روی آنتن می‌رفت؛ در یکی از شب‌ها طولانی شدن برنامه ماه عسل موجب شد تا جاودانی انتقاداتی را به احسان علیخانی (مجری ماه عسل) بیان کند که با حاشیه‌هایی همراه شد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «ورزش ۳».
  2. «از گزارشگری فوتبال تا وکالت در دادگاه‌ها». باشگاه خبرنگاران جوان. ۱۰ فروردین ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۳ مهر ۱۳۹۵.
  3. «جاودانی: در خانه تا به حال آشپزی نکردم/ بیشترین عیدی را از پدر بزرگم گرفتم». باشگاه خبرنگاران جوان. ۴ فروردین ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۳ مهر ۱۳۹۵.
  4. «پخش برنامه بیست چهارده از شبکه سه سیما». باشگاه خبرنگاران جوان. ۶ تیر ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۳ مهر ۱۳۹۵.
  5. «مهمترین اتفاق ورزشی در برنامه «سه‌پاس»». باشگاه خبرنگاران جوان. ۶ دی ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۳ مهر ۱۳۹۵.
  6. «نقطه نظر یک مجری پیشکسوت دربارهٔ درگیری میان احسان علیخانی-رضا جاودانی». از پارامتر ناشناخته |همچنین پیش از فعالیت در این زمینه وی در آمریکا می زیستنشانی= صرف‌نظر شد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)