درگاه:وقایع اتفاقیه/نامرتب پیشین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

قطع دسترسی گردآفرید از یک ماه به یک سال افزایش می یابد؟

بحث داغی در حال حاظر قهوه خانه در جریان است، که موضوع آن می تواند بار دیگر، سرنوشت یک کاربر را تعیین کند. یک سال پیش بود که نوید ربیعی را قطع دسترسی کردند، اکنون نیز این احتمال می رود که کاربر گردآفرید را یک سال دور از ویکی نگه دارند.آیا این کار می تواند جا را برای بازگشت یک کاربر باز کند؟
اکنون می توان به وضوح دید که نیروی کاربران قدیمی بر روی صفحات بحث جمع شده و ویرایش‌های مقالات کمتر می شوند. آیا باید قضیه را بیشتر از این کش داد یا دیگر وقت آن رسیده که سریعا موضوع را جمع بندی کرد و به قائله خاتمه داد؟ آنچه که وقایع اخیر نشان می دهند، هفته سختی در پیش روی ویکی است.

گردآفرید قطع دسترسی شد

کاربر گرد آفرید قطع دسترسی شد.علت این امر تمسخر کاربر مانی در مورد مصاحبه ای با رادیو زمانه اعلام شده است. در این پیغام که توسط امیر، به گردآفرید ابلاغ شده همچنین ذکر شده که این قطع دسترسی فقط یک هفته به طول خواهد انجامید.
لازم به ذکر است گردآفرید که پیش از این نیز قطع دسترسی شده بود، با زبانهای فارسی ، انگلیسی، آذربایجانی و عربی آشنایی دارد و از تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۷، در ویکی‌پدیای فارسی عضو است.

نخستین شماره خبرنامه وقایع اتفاقیه منتشر شد. [۱]

بسته شدن کاربر گردآفرید

حساب کاربر گرد آفرید توسط کاربر حسام برای همیشه بسته شد. [۲] علت، استناد به community ban از طریق پست الکتریکی به کاربران عنوان شد و نظر موافق همه مدیران حاضر به جز به‌آفرید را در پی داشت.
این واقعه که موضوع مناقشات بسیاری گشت، تبعات چندی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم ادامه داشت: الف، ب، ج د

مدیران غیر فعال

اعتراضات به مدیران غیر فعال همچنان ادامه دارد. الف اعتراضات و پیشنهادات قبلی در قهوه‌خانه مطرح شده بودند که تقریبا تمامی مدیران فعلی ویکی‌پدیا با مباحثات مطرح شده مبنی بر خلع دو مدیر غیر فعال حامد و مسعود و انتخاب مدیران جدید ، مخالفت شدیدی را به عمل آوردند. حامد و مسعود دیوانسالار نیز هستند. بنا به گفتهٔ روزبه که این دو نفر را دیوان‌سالار کرده‌است، دسترسی دیوان‌سالاری برای موارد خاص و برای مقابلهٔ احتمالی با خرابکاری گسترده در ویکی‌پدیا در زمانی که ایشان مدتی از ویکی‌پدیای فارسی دور بوده‌اند، صورت گرفته‌است و این دو نفر از نظر تشخیص اجماع دیوان‌سالار محسوب نمی‌شوند. این دو کاربر هیچ‌وقت از دسترسی دیوان‌سالاری‌شان استفاده نکرده‌اند. ب+این

پایان رای‌گیری برای مدیر شدن هریوا

رای‌گیری برای مدیریت متین -کاربر افغان تبار- پایان یافت. پس از پایان مهلت رای‌گیری، با ۵ رای موافق و ۸ رای مخالف عملاً اجماعی صورت نگرفت. عدم پاسخ گویی مکفّی به سئوالات مطرح شده، موضع انعطاف پذیر ایشان در امر مدیریت، عدم صرف وقت کافی برای این منظور، نداشتن مشارکت چندان در بحث‌ها و اجماع‌ها و فقدان آشنایی کافی نسبت به سیاست‌ها و رهنمودها از دلایل مخالفان بود. در مقابل، موافقان بی‌طرفی کاربر مزبور و چند ملیتی کردن گروه مدیران را از دلایل قابل قبول برای انتخاب ایشان قلمداد میکردند. بایگانی درخواست مدیر شدن کاربر هریوا را در اینجا ببینید.

یک آگهی تجاری

لیسبون پرتغال
لیسبون پرتغال

ژوئن ۲۰۰۷: آگهی جالبی که در لیسبون پایتخت پرتغال نصب شده. همانطور که در تصویر می‌بینید شرکت خدمات مخابراتی TMN برای تبلیغ سرویس WAP از صفحه اصلی ویکی‌پدیای پرتغالی بهره برده‌است. بالای پوستر نوشته شده “O poder da internet nas tuas mãos„ که ترجمهٔ آن چنین می‌شود: قدرت اینترنت در دستان تو

همکاری هفته

چند وقتی است خوشبختانه همکاری هفته در ویکی‌پدیای فارسی دوباره جان گرفته و تقریبا هرهفته موضوعی برای همکاری هفته انتخاب می‌شود ،در بعضی موارد خوب جواب می‌دهد و برخی اوقات بسیار ناامید کننده می‌نماید ولی هرچه هست روند ادامه دارد.

در این میان اتفاقات غریبی هم می‌افتد کاربر یا کاربرانی از انتخاب موضوعی به جد حمایت می‌کنند ولی پای عمل که می‌رسد هیچ ،شاهد مثال اینکه کاربری در مورد انتخاب مقاله کاپیتان تیم ملی فوتبال به بیان جمله شایسته نیست کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران چنین مقاله ناقص و بدون منبعی داشته باشد ،ببیندید:بایگانی همکاری هفته دست می‌یازد ،خواندن این جمله هر عقل سلیمی را به این سو می‌راند که نگارنده انگیزه‌ای بس بلند و دستی پر از منابع دارد و تنها منتظر فرمان آغاز حرکت است ولی دست آخر مقاله تکانی نمی‌خورد ،هرچند نویسنده همین جمله در همکاری‌های دیگر خدمات گرانسنگی عرضه کرده و به نسبت بسیاری از رای دهندگان مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به رای خود داشته‌است ،البته این فقط یک مثال بود و نمونه‌هایی چون این که در ویکی کم نیست.

هرچند در شرایط فعلی ویکی‌پدیای فارسی حتی رای دادن به منظور بقای همکاری هفته انصافا کاری در خور ستایش است ولی چه کنم سوداها برای ویکی‌پدیا در سر پروراندم و از هر اتفاقی (ولو کوچک) انتظار نمودی قابل توجه دارم ،شاید از زیاده‌خواهی یا شاید بدتر از خوش خیالی است ،زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

درگاه‌های جدید

صفحات «ورودی کاربران» و «وقایع کنونی»، دارای درگاه مجزا شدند.[۳]،[۴]


ایدز و همکاری هفته

نوشتار ایدز برگزیده همکاری هفته شد ،با توجه به منابع قابل توجه فارسی در مورد این موضوع انتظار می‌رود این نوشتار به یکی از همکاری‌های خوب ویکی‌پدیای فارسی تبدیل گردد.


نوشته مردم ،برای مردم

left|100 px| حین گشت زنی معمول به سایت رادیو زمانه (نسخه ۱۳ اوت ۲۰۰۷) رسیدم ،همان سایتی که گاهی به عنوان منبع وقایع کنونی نیز از آن بهره برده‌ایم ،ولی این بار با کمال تعجب دیدم که یک آگهی شبه تجاری در مورد ویکی‌پدیا و با پیوند به ویکی‌پدیای فارسی بر روی صفحه اصلی سایت مذکور قرار دارد با این شعار ،ویکی‌پدیای فارسی دانشنامه‌ای نوشته مردم ،برای مردم.

سیا و ویرایش ویکی‌پدیا

یک ابزار اینترنتی که به ادعای آفرینندگان آن می‌تواند هویت سازمان‌هایی که صفحات ویکی‌پدیا را ویرایش می‌کنند آشکار کند، می‌گوید که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ویرایش برخی از این صفحات دست داشته‌است.

این ابزار کامپیوتری موسوم به اسکنر ویکی‌پدیا ظاهرا نشان می‌دهد که کارمندان شبکه کامپیوتری سازمان سیا صفحه مربوط به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، را ویرایش کرده‌اند. همچنین ادعا می‌شود این ابزار نشان داده ‌است که واتیکان مدخل‌های مربوط به «جری آدامز» رهبر گروه شین فین را ادیت کرده‌است.

این ابزار که توسط محققان آمریکایی ابداع شده فهرستی از ۵٫۳ میلیون مورد ویرایش را «تور» کرده و آنها را با آدرس اینترنتی ویرایشگران تطبیق می‌دهد.ادامه و سرویس جهانی بی‌بی‌سی

تحلیل آماری وقایع کنونی

تحلیل آماری عملکرد وقایع کنونی در ۴ ماهه اول سال ۱۳۸۶

چند وقتی خوشبختانه و به همت تنی چند از کاربران وقایع کنونی سر و سامانی گرفته ،هرچند با روزهای اوج خود هنوز فاصله دارد ،این آمار بیشتر به آن جهت عرضه می‌شود تا با نشان دادن روند رو به رشد وقایع کنونی در کاربران ایجاد انگیزه کند.

این هم آمار ۵ ماهه اول:

ویکی‌پدیا تبرئه شد

در دادگاهی در اروپا ویکی‌پدیا تبرئه شد(1)