داک‌داک‌گو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داک‌داک‌گو
گونه وبگاه
موتور جستجوی وب
ستاد[[ژاپن ا]]، ایالات متحده آمریکا
مالکگروه شرکت داک‌داک‌گو[۱]
بنیانگذار(ان)گابریل واینبرگ
درآمدتبلیغات محدود
وبگاه
تجاری؟بله
نیاز به ثبت نامندارد
راه‌اندازی۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸
وضعیت کنونیفعال

داک‌داک‌گو DDG (به انگلیسی: DuckDuckGo) یک موتور جستجوی وب است که در کارکرد خود تا حد زیادی داده‌های کاربرانش را ردگیری نمی‌کند.[۳] این موتور جستجوی وب را می‌توان حاصل نگرانی‌ها پیرامون حریم خصوصی افراد دانست. در صفحهٔ سیاست حریم این وب‌گاه آمده‌است که هیچگونه اطلاعات شخصی‌ای را جمع‌آوری نمی‌کند و به اشتراک نمی‌گذارد. بر خلاف دیگر جویشگرها در سیاست داک‌داک‌گو آمده‌است که تاریخچهٔ جستجوی کاربران را ذخیره نمی‌کند.[۴]

از ویژگی‌های جستجو در این وب‌گاه می‌توان به شیوهٔ جستجوی واژه‌های دارای ابهام در آن اشاره کرد. بر خلاف برخی از شیوه‌های دیگر جستجو که بر پایهٔ بهترین نتایج در صفحهٔ اول کار می‌کنند. داک‌داک‌گو تلاش می‌کند همهٔ معانی مختلف یک واژهٔ تفسیرپذیر را در صفحهٔ اولش بگنجاند تا نتایج صفحهٔ اول به یک معنی خاص سوگیری نداشته باشد. افزون بر این، داک‌داک‌گو کاربر را راهنمایی می‌کند تا مقصود خود را بهتر بیان کند.[۵]

منابع استفاده‌شده برای تهیه نتایج جستجو در داک‌داک‌گو گسترده‌اند و موتورهای جستجوی بینگ، یاهو و یاندکس را شامل می‌شوند.[۶]

در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴، شرکت اپل داک‌داک‌گو را به صورت اختیاری به موتور جستجو مرورگر سافاری اضافه کرد.[۷] در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴، موزیلا داک‌داک‌گو را به صورت اختیاری به موتور جستجو مرورگر فایرفاکس ۳۳٫۱ اضافه کرد.[۸] در ۳۰ مه ۲۰۱۶، پروژه تور،داک‌داک‌گو را موتور جستجو پیش‌فرض مرورگر تور ۶٫۰ قرار داد.[۹][۱۰][۱۱] در دسامبر ۲۰۱۸ گوگل دامنه Duck.com را به داک‌داک‌گو منتقل کرد. همچنین گوگل در مارس ۲۰۱۹ داک‌داک‌گو را به فهرست موتورهای جستجوی پیشفرض مرورگر کروم اضافه کرد.[۱۲]

یکی از مهم ترین ویژگی های داک‌داک گو برای رعایت حریم خصوصی،عدم ذخیره سابقه جستجو است. اما داک‌داک‌گو همچنان ورودهای کاربر را ذخیره میکند و همین نیز میتواند خود یکی از معایب آن باشد. ویژگی دیگر امنیتی آن، ایمیل داک داک گو است که با پسوند duck.com@ تمام میشود و کاربر می‌تواند با وارد کردن ایمیل خود در بخش ایمیل داک‌داک‌گو یک آدرس ایمیل جدید دریافت کند که به جای آدرس اصلی استفاده می‌شود و پیام هارا به ایمیل اصلی فوروارد میکند.حتی با این وجود، داک‌داک‌گو باز هم یک آدرس نامفهوم دیگر نیز به کاربر میدهد که متغیر است، و میتواند به جای آدرس دوم استفاده شود، که خود لایه دوم امنیت ایمیل داک‌داک‌گو است.مرورگر داک‌داک‌گو نسبتا امن است،اما باز امنیت هم به فعالیت کاربر بستگی دارد.[۱۳]

فیلتر در ایران[ویرایش]

داک‌داک‌گو در آذر ۱۳۹۵ در ایران فیلتر و از دسترس خارج شد، و در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از فیلترینگ خارج شد.[۱۴][۱۵]دلیل فیلتر معلوم نیست و کارگروه تعیین محتوای مجرمانه در این باره توضیحی نداده.[۱۶] ولی هم اکنون این سایت بدون فیلتر میباشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Company Overview of Duck Duck Go, Inc». بلومبرگ ال. پی. ۱۷ اوت ۲۰۱۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸.
  2. "Duckduckgo.com Site Info". الکسا اینترنت. Archived from the original on 29 اكتبر 2019. Retrieved 2018-1-12. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= و |archive-date= (help)
  3. Leonhard, Windows 8 All-in-One For Dummies, 583.
  4. Petersen, Introduction to Surveillance Studies, 187.
  5. Russell-Rose and Tate, Designing the Search Experience: PRINCIPLES OF SEARCH & DISCOVERY, 140.
  6. Levine and Young, The Internet For Dummies, 250.
  7. Barry Schwartz (ژوئن ۲, ۲۰۱۴). «Big Win For DuckDuckGo: Apple Adding To Safari As Private Search Option». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸.
  8. «See what's new in Firefox!». موزیلا. ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷.
  9. Natasha Lomas (۳۱ می ۲۰۱۶). «Tor switches to DuckDuckGo search results by default». TechCrunch. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸.
  10. Matt Southern (۱ ژوئن ۲۰۱۶). «DuckDuckGo Becomes Default Search Provider for Tor Browser». Search Engine Journal. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸.
  11. «Tor Browser 6.0 is released». وبلاگ پروژه تور. ۳۰ می ۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸.
  12. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «DuckDuckGo». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳۰ مارس ۲۰۱۹.
  13. «معرفی موتور جستجوی داک‌داک‌گو». وب داران. July 13 2022. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  14. agrabeli (سپتامبر ۲۸, ۲۰۱۷). «Internet Censorship in Iran: Findings from 2014-2017». The Tor Project, Inc. بایگانی‌شده از اصلی در سپتامبر ۲۸, ۲۰۱۷.
  15. «اثرهای روحانی». کمپین حقوق بشر در ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸.
  16. «معرفی موتور جستجوی داک‌داک‌گو». وب داران. July 13 2022. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]