دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
نشان رسمی دانشگاه
نام پیشین
دانشکده مخابرات
نام مستعارخواجه نصیر
شعارنخستین دانشگاه صنعتی ایران
نوعدانشگاه صنعتی دولتی
بنیانگذاری شده۱۳۰۷ خورشیدی
وابستگیوزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رئیسامیر‌رضا شاهانی (از ۱۰ تیر ۱۴۰۲)
هیئت امنامحمد فرهادی، علی خاکی صدیق، عبدالرضا باقری، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، مصطفی محمدنجار، علی نیکزاد، مرتضی تمدن، علیرضا رهایی، ساسان نهاوندیان، امین نعمتیان، علیرضا زاکانی
کارمندان مدیریتی
  • ساسان نهاوندیان زاده(معاون آموزشی)
  • عبدالمجید خشنود(معاون دانشجویی)
  • محمد طالعی(معاون پژوهشی)
موقعیتتهران، ایران
وبگاه

دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی کار خود را از سال ۱۳۵۸ و با ارائه دروس فیزیک پایه به دانشکده های فنی و مهندسی دانشگاه آغاز نمود، و پس از آن در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۱ به ترتیب با اخذ مجوزهای لازم، دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را دایر کرده و شروع به پذیرش دانشجو در رشته فیزیک نمود. این مجموعه تا سال ۱۳۹۲ تحت عنوان گروه فیزیک شناخته می‌شد و به همراه گروه های ریاضی و شیمی، دپارتمان های دانشکده علوم دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را تشکیل می‌دادند، از سال ۱۳۹۲ و پس از اخذ تأییدهای لازم، این سه گروه به دانشکده های جداگانه تبدیل شدند.

ریاست دانشکده[ویرایش]

ریاست دانشکده فیزیک از سال ۱۳۹۲ تاکنون در دوره های دو ساله برعهده افراد زیر بوده است:

-دکتر حسین حمزه پور (بهمن ۱۴۰۱-تاکنون)

-دکتر مجید واعظ زاده (مهر۱۴۰۱-دی ۱۴۰۱ )

-دکتر سید فرهاد مسعودی (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱)

-دکتر مجید واعظ زاده (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶)

-دکتر سید محسن صالح کوتاهی (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴)

فعالیت ها[ویرایش]

دانشکده فیزیک در کنار فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود، تاکنون فعالیت های علمی مختلفی را نیز به انجام رسانده است که در دسته بندی کلی شامل موارد زیر است:

کارگاه های آموزشی، سخنرانی ها و سمینارها، کنفرانس ها

دانشکده فیزیک با دعوت از پژوهشگران دانشگاه های مختلف و با هدف ارتباط با مراکز علمی دیگر و همچنین آشنایی دانشجویان و اعضا با متخصصان حوزه های مختلف فیزیک، سخنرانی های علمی مختلفی را در سطوح عمومی و تخصصی برگزار می کند. از دیگر فعالیت های دانشکده که همواره با استقبال دانشجویان مواجه می شود، می توان به برگزاری پخش زنده مراسم اهدا جایزه نوبل فیزیک در دو سال اخیر و برگزاری جلسه های فیزیک پلاس با همکاری انجمن علمی دانشکده اشاره کرد. از سوی دیگر دانشکده فیزیک با برقراری همکاری گسترده با انجمن هسته ای ایران، تاکنون برگزاری و سازماندهی بیش از ۲۰ کارگاه، سخنرانی و سمینار تخصصی هسته ای را بر عهده داشته و میزبان دانشجویان، اساتید و متخصصان دانشگاه های سراسر کشور در این رویدادها بوده است.

همچنین دانشکده فیزیک طی ۵ سال اخیر دو کنفرانس ملی زیر را برگزار کرده است:

- کنفرانس سیستم های بس ذره ای (کپه ای و نانومقیاس)، ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۴

- چهارمین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن، ۱۳ و ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸


فیزیک خواجه نصیر


نشریه[ویرایش]

دانشکده فیزیک از زمستان ۲۰۲۰ اقدام به انتشار نشریه علمی-تخصصی با عنوان Radiation Physics and Engineering (RPE) کرده است و با جذب ۱۵ عضو هیئت تحریریه از دانشگاه های و پژوهشگاه های داخلی و خارجی و همکاری با داوران متخصص، بستری برای انتشار دستاوردها و فعالیت های علمی در زمینه فیزیک و مهندسی هسته‌ای فراهم کرده است.

گروه ها[ویرایش]

ایـن دانشـکده هـم اکنـون داراى گـروه های آموزشـی زیر میباشد -فیزیک(کارشناسی) -فیزیک هسته ای(ارشد) -ماده چگال(ارشد و دکتری) -فیزیک هسته ای(ارشد و دکتری) -اختر فیزیک(ارشد) -کیهان شناسی(ارشد) -پلاسما(ارشد) -اپتیکو لیزر(ارشد)

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]