خورونده

مختصات: ۳۵°۳۱′۳۳″ شمالی ۴۸°۴۷′۲۸″ شرقی / ۳۵٫۵۲۵۸۳°شمالی ۴۸٫۷۹۱۱۱°شرقی / 35.52583; 48.79111
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خورونده
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانرزن
بخشبخش سردرود
دهستانسردرود علیا
نام محلیخورونده
سال بنیادحدود ۱۲۵۰ شمسی
جمعیت۲۰۲۶ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۸۵۰ متر از دریا
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۰ درجه سانتیگراد
روزهای یخبندان سالانه۸۰ روز
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۰۹۵۰۸
ره‌آوردسیب زمینی، گندم، رازیانه، جو، انگور
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۱۳۶۳۴

خوروَندِه روستایی از توابع شهرستان رزن استان همدان است که واقع در بخش سردرود می‌باشد. این روستا مرکز دهستان سردرود علیا است. مردمان اولیه این روستا حدود ۱۵۰ سال پیش به دلیل اختلافات قومی از دیار بیجار کردستان به این ناحیه مهاجرت کردند و به دلیل وجود چشمه آب، این مکان را مناسب دیدند و از آن زمان این روستا بوجود آمد که نام خورونده را بر آن نهادند. در ابتدا زبان مردم خورونده کردی گروسی بود ولی به مرور به دلیل ترک زبان بودن روستاهای اطراف، اهالی این روستا نیز به استفاده از زبان ترکی آذربایجانی گرایش پیدا کردند. اهالی این روستا ترکی را با گویش خورونده‌ای تکلم می‌کنند. علاوه بر این، تعداد کمی از اهالی سالخورده این روستا هنوز هم به زبان کردی گروسی تسلط دارند.

ریشه نام گذاری[ویرایش]

نام خورونده از دو بخش «خور» به معنای آبی که از سویی به خشکی داخل شده باشد و محدوده ای برکه ای ایجاد کند و «وَنده» به معنای گرداب تشکیل شده است. احتمالاً مهاجران اولیه به دلیل وجود چشمه خروشان [امروزه نظرگاه خوانده می شود] که در گذشته برکه پر آبی را در کوهپایه این روستا تشکیل داده بود این نام را بر روستا نهاده اند.

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۰۲۶ نفر (۶۱۱ خانوار) بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۰.