حسن دوستی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسن دوستی
وزیر دادگستری
دوره مسئولیت
۱۲ دسامبر ۱۹۴۱ – ۱۹ ژانویه 1943[۱]
اطلاعات شخصی
زاده۱۸۹۵
کردیق، امپراتوری عثمانی
(اکنون کردیق، آلبانی)
درگذشته۲۹ ژانویهٔ ۱۹۹۱ (۹۶ سال)
لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده
ملیتآلبانیایی
حزب سیاسیجبهه ملی
فرزندانویکتور دوستی
محل تحصیلدانشگاه پاریس
تخصصوکیل، سیاستمدار
امضا

حسن دوستی (1895). – ۲۹ ژانویه ۱۹۹۱) حقوق‌دان و سیاستمدار آلبانیایی بود. او پس از جنگ رهبر بالی ملی بود و کمونیست‌ها او را یکی از بزرگ‌ترین دشمنان آلبانی می‌دانستند.

حسن دوستی در آلبانی (در آن زمان بخشی از امپراتوری عثمانی ) در روستای کاردیق در نزدیکی جیروکاسترا[۲] به دنیا آمد.[۳] در آن زمان این روستا بخشی از امپراتوری عثمانی بود و متعلق به ولایت جانینا با اکثریت جمعیت آلبانیایی بود. خانواده او پس از جنگ جهانی اول به ولورا نقل مکان کردند. دوستی سپس برای تکمیل تحصیلات عالی خود در دانشکده حقوق دانشگاه پاریس به پاریس رفت.[۲] پس از فارغ‌التحصیلی به آلبانی بازگشت و به عنوان وکیل مشغول به کار شد.[۲] در دهه ۱۹۲۰ او به عنوان یکی از اعضای دادگاه کیفری آلبانی تحت مدیریت توما اورولوگاج، که در آن زمان وزیر دادگستری بود، خدمت کرد.

منابع[ویرایش]

  1. Neuwirth, Hubert (2008). Widerstand und Kollaboration in Albanien 1939–1944. Otto Harrassowitz Verlag. p. 259. ISBN 978-3-447-05783-7. Retrieved 12 February 2012.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ {{cite book}}: Empty citation (help)
  3. Rozi Dosti (30 January 2013). "Hasan Dosti akuzoi agjentin Kim Filbi per vdekjen e njerëzve të tij në Shqipëri" (5894). Gazeta Shqiptare: 20–21. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)