جزیره فریزر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جزیره فریزر
Fraser_Island_
نام بومی:
K'gari
نمای اقیانوس آرام در ساحل جزیره فریزر
Map
جغرافیا
مساحت۱٬۸۴۰ کیلومتر مربع (۷۱۰ مایل مربع)
طول۱۲۴ کیلومتر (۷۷٫۱ مایل)
عرض۲۵ کیلومتر (۱۵٫۵ مایل)
بیشترین ارتفاع۲۴۴ متر (۸۰۱ پا)
بلندترین نقطهMount_Bowarrady
کشور
تقسیمات کشوری
ایالت کوئینزلند
حوزه شهریFraser_Coast_Region
بزرگترین منطقه مسکونیEurong
جمعیت‌شناسی
جمعیت۳۶۰ (۲۰۰۶)
تراکم جمعیت۰٫۲ /کیلومتر مربع (۰٫۵ /مایل مربع)
جزیره فریزر
میراث جهانی یونسکو
مکاناسترالیا استرالیا
معیار ثبتطبیعی: vii, viii, ix
شمارهٔ ثبت۶۳۰
تاریخ ثبت۱۹۹۲(جلسه ۱۶ام)

جزیره فریزر (به انگلیسی: Fraser Island) یکی از جزایر کشور استرالیا در وایدبی-برنت کوئینزلند است[۱] که در ساحل شرقی این کشور در اقیانوس آرام قرار دارد. فریزر، با۱٬۸۴۰ کیلومتر مربع (۷۱۰ مایل مربع) وسعت، بزرگ‌ترین جزیره شنی دنیا است[۲] که در جهت شمال به جنوب، طول آن به بیش از ۱۲۳ کیلومتر (۷۶ مایل) می‌رسد. عرض این جزیره نیز در حدود ۲۲ کیلومتر (۱۴ مایل) است که در ۲۵۰ کیلومتر (۱۶۰ مایل) شمال مرکز بریزبن واقع شده است. بیش از یکصد دریاچه آب شیرین در این جزیره وجود دارد. به علت بزرگی مساحت، جزیره فریزر از اقلیم و پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و از جنگل بارانی تا بیابان شنی در جزیره دیده می‌شود.[۳]

این جزیره متعلق به ایالت کوئینزلند است و در جنوب شرقی این ایالت قرار گرفته‌است. جزیره فریزر به عنوان یک پارک ملی حفاظت شده، از مراکز معروف گردشگری استرالیاست. این جزیره در سال ۱۹۹۲ در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.[۴] پوشش گیاهی غالب جزیره شامل جنگل بارانی مشتمل بر درختان اکالیپتوس، کرنا (گیاه)، والوم، جنگل‌های باتلاقی و نهایتاً تپه ماسه‌ای است. جزیره در حقیقت، از ماسه‌هایی تشکیل شده که برای حدود ۷۵۰۰۰۰ سال بر روی بستر آتشفشانی اولیه شکل گرفته‌اند.[۵] این جزیره همچنین، خانه تعداد کمی از گونه‌های پستاندار است و طیف وسیعی از پرندگان، خزندگان و دوزیستان در این جزیره وجود دارد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Fraser Island - island in the Fraser Coast Region (entry 47533)", Queensland Place Names, Queensland Government
  2. Department of the Environment, Water, Heritage and the Arts (2008). "Fraser Island – World Heritage – More information". Australia. Archived from the original on 18 May 2008. Retrieved 5 June 2008.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  3. وبسایت جزیره فریزر[پیوند مرده]
  4. UNESCO World Heritage Centre (2007). "Fraser Island". Australia. Archived from the original on 8 March 2007. Retrieved 14 January 2007.
  5. "Fraser Island". Places. Vol. 218, no. 3. The National Geographic Society. 1 September 2010. Archived from the original on 19 August 2010. Retrieved 24 August 2010.