جایزه لوریوس برای روحیه ورزشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جایزه لوریوس برای روحیه ورزشی
اهداء برای"آن دسته از ورزشکاران یا تیم‌هایی که به واسطه موفقیت چشمگیر خود، امتناع از پذیرش شکست یا سهم بی چون و چرای آنها در لذت بردن از بازی"
مکانسویل (۲۰۲۲)
برگزارکنندهسازمان Laureus Sport for Good
نخستین دوره۲۰۰۵
دریافت‌کننده کنونیایالات متحده آمریکا لیندزی وان (۲۰۱۹)
وبگاه

جایزه لوریوس برای روحیه ورزشی جایزه‌ای است که از آن ورزشکاران یا تیم‌هایی تجلیل می‌شود که به واسطه موفقیت چشمگیر خود، امتناع از پذیرش شکست یا سهم بی چون و چرای آنها در لذت بردن از بازی، به آنها اعطا می‌شود. این جایزه برای اولین بار در سال 2005 به عنوان یکی از جوایز اختیاری ارائه شده در جوایز لوریوس اهدا شد. این جوایز توسط سازمان Laureus Sport for Good، یک سازمان جهانی که در بیش از ۱۵۰ پروژه خیریه که از ۵۰۰۰۰۰ جوان حمایت می‌کند، ارائه می‌شود. اولین مراسم در ۲۵ مه ۲۰۰۰ در مونت کارلو برگزار شد و نلسون ماندلا سخنرانی اصلی را در آن انجام داد. در مراسم اعطای جوایز سالانه که در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود، تندیس لوریوس که توسط کارتیه ساخته شده‌است به دریافت‌کننده اهدا می‌شود. اگرچه مراسم جوایز لوریوس سالانه برگزار می‌شود، اما جایزه روحیه ورزشی لزوماً هر بار ارائه نمی‌شود. این یکی از تعدادی از جوایز اختیاری است که می‌تواند توسط آکادمی ورزش جهانی لوریوس اعطا شود. از زمان تأسیس، هشت بار در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۸، ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این جایزه اعطا نشده‌است.

برنده افتتاحیه جایزه روحیه ورزشی در سال ۲۰۰۵ تیم بیسبال آمریکایی بوستون رد ساکس بود که اولین سری جهانی خود را پس از ۸۶ سال در فصل ۲۰۰۴ لیگ برتر بیسبال برد. تا تاریخ ۲۰۲۲، پنج تیم و پنج نفر این جایزه را دریافت کرده‌اند. یکی از این افراد پس از مرگ مورد تجلیل قرار گرفت: یوهان کرویف، فوتبالیست و مربی سابق هلندی در سال ۲۰۱۶ با درگذشت ماه قبل، این افتخار را به دست آورد. جایزه او توسط هموطن هلندی‌اش رود گولیت در مراسمی در برلین به پسرش یوردی کرویف اهدا شد. هیچ جایزه‌ای در سال ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ اعطا نشد. آخرین دریافت کننده جایزه لوریوس برای روحیه ورزشی، اسکی‌باز آمریکایی، لیندزی وان در سال ۲۰۱۹ بود.

برندگان[ویرایش]

dagger نشان‌دهنده جایزه پس از مرگ است
برندگان جوایز لوریوس برای روحیه ورزشی
سال تصویر برندگان ملیت ورزش یادداشت
۲۰۰۵ Boston Red Sox with George W Bush in 2005 بوستون رد ساکس  ایالات متحده آمریکا بیسبال رد ساکس در سری جهانی ۲۰۰۴ سنت لوئیس کاردینالز را شکست داد و اولین قهرمانی خود را پس از ۸۶ سال به دست آورد.
۲۰۰۶ Valentino Rossi at the British Grand Prix in 2005 والنتینو روسی  ایتالیا موتوجی‌پی روسی در این سال پنجمین قهرمانی متوالی موتوجی‌پی خود را به دست آورد.
۲۰۰۷ FC Barcelona in 2007 باشگاه فوتبال بارسلونا  اسپانیا فوتبال توافق با یونیسف برای حمایت مالی از برنامه‌های مرتبط با ایدز در کودکان و نمایش نام خیریه بر روی پیراهن آنها.
۲۰۰۸ Dick Pound in 2010 دیک پوند  کانادا مدیریت رئیس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ به مدت هشت سال.
۲۰۰۹ اعطا نشد
۲۰۱۰ اعطا نشد
۲۰۱۱ تیم کاپ رایدر اروپا  اروپا گلف اروپا با دو پیروزی در مرحله نهایی، جام رایدر را در برابر تیم ایالات متحده برد.
۲۰۱۲ اعطا نشد
۲۰۱۳ اعطا نشد
۲۰۱۴ Afghanistan national cricket team in 2010 تیم ملی کریکت افغانستان  افغانستان کریکت "به قدردانی از رشد سریع آنها در کریکت جهانی و اولین راهیابی آنها به جام جهانی کریکت"
۲۰۱۵ Yao Ming in 2014 یائو مینگ  چین بسکتبال افزایش محبوبیت بسکتبال در چین به دلیل فعالیت حرفه‌ای او در ان‌بی‌ای
۲۰۱۶ Johan Cruyff in 2013 یوهان کرویف dagger  هلند فوتبال جایزه پس از مرگ به فوتبالیست و مربی "افسانه ای".
۲۰۱۷ Leicester City F.C. lifting the Premier League trophy in 2016 باشگاه فوتبال لستر سیتی  انگلستان فوتبال قهرمانی در لیگ برتر فوتبال انگلستان با اختلاف ده امتیاز از تیم دوم
۲۰۱۸ اعطا نشد
۲۰۱۹ Vonn in 2017 لیندزی وان  ایالات متحده آمریکا اسکی آلپاین
۲۰۲۰ اعطا نشد
۲۰۲۱ اعطا نشد
۲۰۲۲ اعطا نشد

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Laureus Spirit of Sport Award». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۹ نوامبر ۲۰۲۱.