تیپ ۹۳۳ نهال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تیپ ۹۳۳ ناحال
فعال۱۹۸۲–تاکنون
کشوراسرائیل
وفادارینیروهای دفاعی اسرائیل
رسته نیروی زمینی اسرائیل
گونهپیاده‌نظام
نقشپیاده‌نظام
اندازه۴ گردان
بخشی ازلشکر ۱۶۲ زرهی هاپلادا
فرماندهی جنوبی اسرائیل
نبردهابحران سوئز
جنگ شش‌روزه
جنگ یوم کیپور
جنگ ۱۹۸۲ لبنان
انتفاضه اول
انتفاضه دوم
جنگ اسرائیل و لبنان
جنگ غزه
نبرد ۲۰۱۴ اسرائیل و غزه
فرماندهان
فرمانده کلسرهنگ یسرائیل شومر

تیپ ۹۳۳ نهال (انگلیسی: Nahal Brigade) یا تیپ نهال تیپ پیاده‌نظام نیروی زمینی اسرائیل، زیرمجموعه لشکر ۱۶۲ زرهی هاپلادا و تحت امر فرماندهی جنوبی اسرائیل است، که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد. پیشینه تأسیس این تیپ به دهه ۱۹۵۰ و شکل‌گیری گردان ۵۰ به‌عنوان بخشی از تیپ ۵۵ چترباز بازمی‌گردد.

تیپ نهال عمدتاً از سربازان عادی و نیز از هسته‌ای از سربازان گروه نهال؛ بخشی از جنبش نهال، که خدمات داوطلبانه اجتماعی، کشاورزی و نظامی ارائه می‌دهند، تشکیل شده‌است. سربازان تیپ نهال از کلاه‌های سبز روشن استفاده می‌کنند. این تیپ از ۴ گردان ۵۰، ۹۳۱، ۹۳۲ و ۹۳۴ تشکیل می‌شود.

نیروهای این تیپ به صورت چرخشی بر روی بی‌ثبات‌ترین مرزهای اسرائیل (لبنان، سوریه و غزه) همچنین در سرزمین‌های کرانه باختری عمل می‌کنند. وظیفه اصلی تیپ نهال، گشت‌زنی و عملیات نظارتی منظم در مرزها، عملیات ضد تروریستی و کنترل شورش در کرانه باختری، همچنین ارائه پشتیبانی تاکتیکی به پلیس است.

تیپ نهال از بدو پیدایش تاکنون در تمامی جنگ‌های اصلی و عملیات‌های بزرگ شرکت داشته‌است و در جنگ‌های اول و دوم لبنان و انتفاضه اول و دوم نقش کلیدی ایفا کرده‌است. در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، فرمانده تیپ نهال؛ سرهنگ دوم یوناتان اشتاینبرگ در جریان جنگ اسرائیل و حماس کشته شد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]