تنها در خانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تنها در خانه
پوستر اکران تئاتر
کارگردانکریس کلمبوس
تهیه‌کنندهجان هیوز
نویسندهجان هیوز
بازیگرانمکالی کالکین
جو پشی
دنیل استرن
جان هرد
کاترین اوهارا
رابرتز بلوسوم
موسیقیجان ویلیامز
فیلم‌بردارخولیو ماکات
تدوین‌گرراجا گاسنل
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهفاکس قرن بیستم
تاریخ‌های انتشار
۱۰ نوامبر ۱۹۹۰ (شیکاگو)
۱۶ نوامبر ۱۹۹۰ (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۰۳ دقیقه[۲]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۸ میلیون دلار[۳]
فروش گیشه۴۷۶٫۷ میلیون دلار[۳]

تنها در خانه (به انگلیسی: Home Alone) فیلمی کمدی آمریکایی محصول سال ۱۹۹۰ به کارگردانی کریس کلمبوس و به نویسندگی و تهیه‌کنندگی جان هیوز است. این اولین فیلم از مجموعه‌ فیلم‌های تنها در خانه است. در این فیلم مکالی کالکین، جو پشی، دنیل استرن، جان هرد و کاترین اوهارا ایفای نقش کرده‌اند. کالکین در نقش کوین مک‌کالیستر، پسری را بازی می‌کند که پس از اینکه خانواده‌اش به‌طور تصادفی او را در سفر به پاریس در تعطیلات کریسمس جا می‌گذارند، از خانه‌اش در حومه شیکاگو در برابر سارقان دفاع می‌کند.

هیوز در تعطیلات این فیلم را نوشت و در ابتدا برادران وارنر قصد داشت این فیلم را تامین مالی و توزیع کند. با این حال، برادران وارنر پس از بالا رفتن بودجه بیش از حد تعیین شده، تولید را متوقف کرد. فاکس قرن بیستم پس از ملاقات‌های مخفیانه با هیوز مسئولیت‌ها را برعهده گرفت. کلمبوس و کالکین بلافاصله پس از آن استخدام شدند. فیلم‌برداری بین فوریه و مه سال ۱۹۹۰ در سراسر ایلینوی انجام شد.

تنها در خانه در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۹۰ در شیکاگو به نمایش درآمد و در تاریخ ۱۶ نوامبر در سینماهای ایالات متحده اکران شد. درحالی که استقبال از فیلم در ابتدا متفاوت بود، در سال‌های بعد استقبال از آن عموما مثبت بود و از بازیگران، طنز و موسیقی آن تحسین شد. تنها در خانه ۴۷۶٫۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و تا زمان اکران خماری: قسمت دوم (۲۰۱۱) پرفروش‌ترین فیلم کمدی لایو اکشن بود و کالکین را به یک کودک ستاره تبدیل کرد. علاوه بر این، این فیلم دومین فیلم پرفروش ۱۹۹۰، پس از روح بود.[۴] این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم – موزیکال یا کمدی، و بهترین بازیگر مرد – فیلم موزیکال یا کمدی برای کالکین، و جایزه اسکار برایبهترین موسیقی فیلم به نام «جایی در خاطره من» شد. تنها در خانه از آن زمان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کریسمس[۵][۶] شناخته می‌شود. دنباله این فیلم، تنها در خانه ۲: گمشده در نیویورک در سال ۱۹۹۲ اکران شد.

در سال ۲۰۲۳، تنها در خانه برای حفظ در فهرست ملی ثبت فیلم توسط کتابخانه کنگره از لحاظ «فرهنگی، تاریخی یا زیبایی شناختی مهم» انتخاب شد.[۷]

خلاصه داستان[ویرایش]

خانوادهٔ مک‌کالیستر تصمیم دارند تا برای تعطیلات کریسمس به پاریس بروند. شب قبل از سفر، آنها در خانه کیت و پیتر که در منطقه‌ای در شیکاگو قرار دارد، جمع می‌شوند. کوین، کوچک‌ترین پسر کیت و پیتر، به دلیل ناپختگی، مورد تمسخر خواهر و برادرها، پسرعمو و دخترعموهایش قرار می‌گیرد. کوین پس از درگیری با برادر بزرگ‌ترش باز، که در آن بلیت هواپیمای کوین ناخودآگاه دور انداخته می‌شود، ناخواسته شام خانواده را خراب می‌کند. در نتیجه کیت او را به اتاق زیرشیروانی می‌فرستد. کوین مادرش را به‌خاطر اینکه به بقیه افراد خانواده اجازه می‌دهد که او را اذیت کنند، سرزنش و آرزو می‌کند تا خانواده‌اش ناپدید شوند. در طول شب، وزش باد شدید باعث قطعی برق می‌شود و ساعت زنگ‌دار را از کار می‌اندازد و باعث خواب زیاد خانواده می‌شود و به دلیل این که دیرشان شده سریع آماده می‌شوند. در سردرگمی و عجله برای رسیدن به فرودگاه، آنها کوین را به‌طور تصادفی فراموش می‌کنند.

کوین از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که خانه خالی است و ماشین‌های اعضای خانواده هنوز در گاراژ است. غافل از اینکه آنها ون‌هایی را برای رفتن به فرودگاه اجاره کرده‌اند. او که فکر می‌کند آرزویش محقق شده است، از آزادی تازه یافته‌اش بسیار خوشحال است. پس از مدتی، کوین از همسایه کناری‌اش، «پیرمرد» مارلی، که شایعه شده است یک قاتل زنجیره‌ای است که خانواده‌اش را به قتل رسانده است، می‌ترسد. خانه مک‌کالیستر، توسط «راهزنان خیس»، هری و مارو، یک جفت سارق که به خانه‌های خالی دیگر در محله نفوذ کرده‌اند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. کوین آنها را فریب می‌دهد و آنها فکر می‌کنند که خانواده‌اش هنوز در خانه هستند. او آنها را مجبور می‌کند که برنامه‌های خود را برای سرقت از خانه مک‌کالیستر به تعویق بیندازند.

کیت در اواسط پرواز متوجه می‌شود که کوین جا مانده است و خانواده و خانواده پس از رسیدن به پاریس متوجه می‌شود که تمام پروازهای دو روز آینده رزرو شده است و خطوط تلفن خانه‌ها در شیکاگو هنوز قطع است. پیتر و بقیه اعضای خانواده در آپارتمان برادرش می‌مانند، درحالی که کیت موفق می‌شود با هواپیما به اسکرانتون، پنسیلوانیا برگردد اما موفق نمی‌شود پروازی به شیکاگو پیدا کند. او با گاس پولینسکی، عضو اصلی یک گروه موسیقی درحال سفر آشنا می‌شود، که به او پیشنهاد می‌دهد تا با آنها در یک ون درحال حرکت به شیکاگو سفر کند.

در شب کریسمس، هری و مارو بلاخره متوجه می‌شوند که فقط کوین در خانه است و کوین صبحت‌های آنها را درمورد نقشه‌های نفوذ به خانه در همان شب می‌شنود. کوین دلتنگ خانواده‌اش می‌شود و از شبیه‌ساز محلی بابا نوئل می‌خواهد که اگر می‌تواند خانواده‌اش را برای کریسمس برگرداند. او به کلیسا می‌رود و اجرای یک گروه کر را تماشا می‌کند، درنهایت او دوباره با مارلی روبرو می‌شود و او می‌گوید که شایعات درموردش دروغ است. مارلی به نوه‌اش در گروه کر اشاره می‌کند و می‌گوید که هرگز او را ملاقات نکرده است زیرا او دختر پسرش است. کوین به مارلی پیشنهاد می‌کند که با پسرش آشتی کند.

کوین به خانه برمی‌گردد و تله‌های انفجاری جاسازی می‌کند. هری و مارو وارد تله‌ها می‌شوند و صدمات مختلفی متحمل می‌شوند. کوین با پلیس تماس می‌گیرد و این دو نفر را به خانه خالی همسایه‌ای می‌کشاند که آنها قبلا به آن نفوذ کرده بودند. هری و مارو، کوین را به دام می‌اندازند و آماده می‌شوند تا انتقام خود را از او بگیرند، اما مارلی مداخله می‌کند و با بیل برفی خود آنها را از پا در می‌آورد. پلیس از راه می‌رسد و هری و مارو را دستگیر می‌کند و تمام خانه‌هایی را که به‌دلیل عادت آنها به ایجاد سیل، به آنها نفوذ کرده بودند را شناسایی می‌کند.

در روز کریسمس، کوین بعد از اینکه متوجه می‌شود که خانواده‌اشه هنوز برنگشته است، ناامید می‌شود. اما کیت به خانه برمی‌گردد و آنها آشتی می‌کنند. بقیه اعضای خانواده پس از انتظار در پاریس برای پرواز مستقیم به شیکاگو، بازمی‌گردند. کوین درمورد برخوردش با هری و مارو سکوت می‌کند، اگرچه پیتر دندان طلایی هری را پیدا می‌کند. سپس کوین با خوشحالی شاهد دیدن مارلی با پسر، عروس و نوه‌اش است.

بازیگران[ویرایش]

  • مکالی کالکین در نقش کوین مک‌کالیستر، پسری هشت ساله که اهل شیطنت و کارهای خطرناک است
  • جو پشی در نقش هری، دزدی که به‌همراه مارو به خانه خانواده مک‌کالیستر هجوم می‌آورد
  • دنیل استرن در نقش مارو، دزدی که به‌همراه هری به خانه خانواده مک‌کالیستر هجوم می‌آورد
  • جان هرد در نقش پیتر مک‌کالیستر، پدر کوین
  • رابرتس بلوزوم در نقش مارلی، همسایه مسن کوین
  • کاترین اوهارا در نقش کیت مک‌کالیستر، مادر کوین
  • آنجلا گوتالس در نقش لینی مک‌کالیستر، خواهر بزرگ‌تر کوین
  • دوین راتری در نقش باز مک‌کالیستر، برادر بزرگ کوین که اغلب او را به دردسر می‌اندازد
  • گری بامن در نقش عمو فرانک مک‌کالیستر، برادر بزرگ بی‌ادب، ظالم، بداخلاق، خسیس و خودخواه پیتر
  • جان کندی در نقش گاس پولینسکی، یک نوازنده خوش قلب پولکا که به کیت کمک می‌کند
  • لری هانکین در نقش افسر لری بالزاک
  • مایکل سی. مارونا در نقش جف مک‌کالیستر، برادر بزرگ‌تر کوین
  • کریستین مینتر در نقس هدر مک‌کالیستر، بزرگ‌ترین پسرعموی کوین
  • دایانا کامپئانو در نقش سوندرا مک‌کالیستر، دخترعموی بزرگ‌تر کوین
  • جدادیا کوهن در نقش راد، پسرعموی بزرگ‌تر کوین و پسر بزرگ‌تر راب، که با عمو فرانک و زن‌عمو لزلی زندگی می‌کند
  • کیرن کالکین در نقش فولر مک‌کالیستر، کوچک‌ترین پسرعموی کوین
  • سنتا موزس در نقش تریسی، دخترعموی بزرگ‌تر کوین
  • آنا اسلاتکی در نقش بروک، دخترعموی کوچک‌تر کوین
  • تری اسنل در نقش زن‌عمو لزلی مک‌کالیستر، همسر فرانک
  • جفری وایزمن در نقش میچ مورفی، همسایه‌ای هشت ساله که هدر درحین شمارش افراد، او را با کوین اشتباه می‌گیرد
  • ویرجینیا اسمیت در نقش جورجت، زن‌عموی کوین، همسر عمو راب و مادر هدر و اشتفان
  • مت دوهرتی در نقش اشتفان، پسرعموی بزرگ‌تر کوین
  • رالف فودی در نقش گنگستر شماره ۱ (جانی)، شخصیت فیلم فرستگان با روح‌های پلید
  • مایکل گویدو در نقش گنگستر شماره ۲ (اسنیکز)، شخصیت فیلم فرشتگان با روح‌های پلید
  • ری تولر در نقش عمو راب، عموی کوین، برادر کوچک‌تر پیتر و عمو فرانک و پدر هدر و اشتفان
  • بیلی برد در نقش زنی در فرودگاه، آیرین، که بلیط سفرش به دالاس را به کیت می‌فروشد
  • بیل اروین در نقش مردی در فرودگاه، اد، شوهر آیرین که با فروش بلیط آیرین موافق است
  • گری بکر در نقش افسر شماره یک
  • آلن وایلدر در نقش نماینده بلیط اسکرانتون
  • هوپ دیویس در نقش نماینده بلیط فرانسه
  • کنت هادسون کمبل در نقش بابا نوئل، مردی با لباس بابا نوئل که کوین با او ملاقات می‌کند
  • جیم اورتلیب در نقش هرب کارمند داروخانه

توزیع[ویرایش]

نوار ویدیویی (وی‌اچ‌اس) این فیلم در سال ۱۹۹۱ توزیع شد. بسته دی‌وی‌دی آن در سال ۱۹۹۹ و نسخه بلو ری آن در سال ۲۰۰۸ پخش گردید.

دنباله[ویرایش]

در سال ۱۹۹۲ دنباله‌ای از این فیلم به نام تنها در خانه ۲: گم‌شده در نیویورک ساخته و اکران شد. در سال ۱۹۹۷ تنها در خانه ۳ ساخته شد که داستان و شخصیت‌های آن با سری‌های قبلی متفاوت بود. در سال ۲۰۰۲ تنها در خانه ۴: پس گرفتن خانه ساخته شد که شخصیت‌های فیلم همان شخصیت‌های فیلم تنها در خانه ۱ و ۲ بودند، ولی بازیگران متفاوت بودند.

تنها در خانه: سرقت در تعطیلات نیز در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۲ از شبکه ای‌بی‌سی پخش گردید.

تنها در خانه ۶ هم در سال ۲۰۲۱ به کارگردانی دن میزر پخش شد. قسمت ششم این مجموعه در ۲۱ آبان ۱۴۰۰ به نمایش گذاشته شد. عنوان این فیلم تنها در خانه دوست داشتنی Home Sweet Home Alone بود. این فیلم ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های تنها در خانه است که مانند فیلم‌های قبلی در مورد یک خانواده پر هرج و مرج در ایام کریسمس است که پسرشان را تنها در خانه جا می‌گذارند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "AFI|Catalog - Home Alone". American Film Institute. Retrieved 13 December 2023.
  2. "HOME ALONE (PG)". British Board of Film Classification. Archived from the original on February 27, 2020. Retrieved April 10, 2020.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Home Alone (1990)". Box Office Mojo. Archived from the original on February 11, 2020. Retrieved November 19, 2018.
  4. "The 19 Highest-Grossing Movies Of The 90s". March 22, 2020. Archived from the original on November 25, 2022. Retrieved April 12, 2022.
  5. "The 50 Best Christmas Movies of All Time". Archived from the original on January 4, 2021. Retrieved January 1, 2021.
  6. "Top Ten Christmas Movies Of All Time". Thetoptens.com. Archived from the original on January 4, 2021. Retrieved January 1, 2021.
  7. Saperstein, Pat (2023-12-13). "'Home Alone,' 'Terminator 2,' '12 Years a Slave' Among 25 Titles Joining National Film Registry". Variety Magazine. Retrieved 2023-12-13.