بیوک اکسل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیوک اکسل
دید کلی
شرکتسایک-جی‌ام
تولید۲۰۰۳–۲۰۲۳
مونتاژچین: شانگهای
بدنه و شاسی
کلاسکامپکت کوچک (بی)
گاه‌شمار
پیشینبیوک سیل

بیوک اِکسِل (چینی سنتی: 別克凱越; پین‌یین: Biékè kǎiyuè؛ انگلیسی: Buick Excelle) نام رایج خودروهای ساب کامپکتی است که توسط شرکت شانگهای جنرال موتورز تحت نشان تجاری بیوک جنرال موتورز به فروش می‌رسد. این خودرو در چین به‌عنوان یک خودروی کامپکت طبقه‌بندی می‌شود، اما طبق استانداردهای بین‌المللی، یک خودروی ساب‌کامپکت است.

بیوک اکسل اصلی[۱] بر اساس دوو لاستی توسعه‌یافته در کره جنوبی توسط دوو موتورز طراحی و ساخته شده‌است. در حالی که این خودرو در ابتدا با نام تجاری دوو در سراسر جهان فروخته می‌شد، در سال ۲۰۰۴ جنرال موتورز تمامی محصولات دوو در اروپا را به نام شورولت تغییر نام داد.

شانگهای جی‌ام یک خودروی جدید به نام بیوک اکسل جی‌تی را به موازات اکسل مبتنی بر لاستی، در چین معرفی کرد که در زبان چینی «یینگ لانگ»Ying Lang نام داشت.[۲] این خودرو بر اساس پلتفرم جهانی خودروهای کامپکت جنرال موتورز «دلتا ۲» ساخته شده‌است که در روسلزهایم در مرکز توسعه فنی بین‌المللی اوپل (ITDC) توسعه یافته‌است. شورولت کروز نیز بر اساس همین پلتفرم ساخته شده‌است.

در اوت ۲۰۱۶، بیوک تصمیم گرفت تولید اکسل را با وجود فروش قوی و فروش ۲٫۶۸ میلیون دستگاه طی ۱۳ سال، متوقف کند. با استناد به قیمت پایین این خودرو با وجود حرکت این نشان تجاری به سمت بازار خودروهای گران‌قیمت به‌عنوان دلیل اصلی توقف تولید این مدل، هیچ جانشین مستقیمی برای آن وجود نخواهد داشت؛ زیرا شورلت و وولینگ بازار خودروهای پایین‌رده که با خروج اکسل از این بازار، جا برای محصولات دیگر دارد را تغذیه می‌کنند.[۳]

در ژوئن ۲۰۱۸، بیوک نسل دوم بیوک اکسل را عرضه کرد. نسل دوم اکسل با قرار گرفتن در زیر اکسل جی‌تی، بر اساس یک پلت‌فرم جدید و پایه به عنوان یک مدل کاملاً جدید ساخته شد. تولید اکسل در سال ۲۰۲۳ بدون هیچ جایگزینی در حال حاضر متوقف شد.

نسل اول (جی۲۰۰؛ ۲۰۰۳)[ویرایش]

نسل اول (جی۲۰۰)
دید کلی
نام‌های دیگرشورلت لاستی (اروپا و ازبکستان)
شورلت اپترا (آسیا، آمریکای شمالی، کانادا، مکزیک، آفریقای جنوبی)
شورلت استیت (اندونزی)
شورلت نوبیرا (اروپا، سدان و استیشن)
دوو نوبیرا (اروپا، سدان و استیشن)
دوو جنترا (ازبکستان)
هولدن ویوا (استرالیا)
راوون جنترا (روسیه)
سوزوکی رنو (ایالات متحده، هاچ‌بک)
سوزوکی فورنزا (ایالات متحده، سدان)
تولید۲۰۰۳–۲۰۱۶ (سدان)
۲۰۰۵–۲۰۰۹ (اچ‌آروی و استیشن)
مونتاژچین: شانگهای (سایک-جی‌ام)
تایوان: (یالون جی‌ام)
بدنه و شاسی
شکل بدنه۴ در سدان
۵ در استیشن واگن
پیشرانه
موتور۱٫۵ لیتری ال۲بی ۴ خطی
۱٫۶ لیتری اف۱۶دی۳ ۴ خطی
۱٫۸ لیتری تی۱۸اس‌ئی‌دی ۴ خطی
جعبه‌دنده۵ دنده دی۱۶ دستی
۶ دنده خودکار
۴ دنده استپ-گیت خودکار
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۶۰۰ میلیمتر (۱۰۲٫۴ اینچ)
درازا۴٬۵۱۵ میلیمتر (۱۷۷٫۸ اینچ)
پهنا۱٬۷۲۵ میلیمتر (۶۷٫۹ اینچ)
بلندی۱٬۴۴۵ میلیمتر (۵۶٫۹ اینچ)

نسل نخست این خودرو در قالب سدان، استیشن و اکسل اچ‌آروی (هاچ‌بک) در دسترس بود و گونه‌ای تغییریافته از دوو لاستی محسوب می‌شد. مدل‌های اچ‌آروی و استیشن از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ تولید شدند؛ در حالی که تولید محلی مدل سدان در شانگهای از آوریل ۲۰۰۳ تا اوت ۲۰۱۶ ادامه داشت.[۴]

اکسل برای مدل سال ۲۰۰۸ فیس‌لیفتی متشکل از نمای جلوی جدید، طراحی انتهایی جدید و فضای داخلی به‌روز دریافت کرد. طراحی مدل فیس‌لیفت تا حدودی از بیوک پارک اونیو الهام گرفته شده‌است و واحدهای چراغ جلو و سپرها دوباره طراحی شده‌اند در حالی که گلگیرهای جلو همان واحدها باقی مانده‌اند. دومین فیس‌لیفت متشکل از یک جلوپنجره جدید در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. یک موتور ۱٫۶ لیتری در سطح تریم ال‌ایکس تا سال ۲۰۱۳ استاندارد بود که در این سال یک موتور ۱٫۵ لیتری جایگزین آن شد. سطوح تریم جدید ۱٫۵ ام‌تی کلاسیک، ۱٫۵ ام‌تی پریمیوم، ۱٫۵ ای‌تی کلاسیک و ۱٫۵ ای‌تی پریمیوم بودند. قیمت آن بین ۹۶٬۹۰۰ یوان تا ۱۱۸٬۹۰۰ یوان در طول دوره تولید آن بود.

تایوان[ویرایش]

در بازار تایوان، یالون موتورز به عنوان تولیدکننده و توزیع‌کننده محصولات جنرال موتورز در تایوان، بیوک اکسل بازطراحی شده را معرفی کرد که از سال ۲۰۰۷ به‌طور انحصاری در تایوان تولید و فروخته می‌شد. از آنجایی که واردات از سرزمین اصلی چین به‌دلیل مسائل سیاسی غیرممکن است، این خودرو به‌صورت کیت ناک‌داون از کره جنوبی وارد و در تایوان به‌طور محلی مونتاژ می‌شد. نسخهٔ تایوانی نمای جلویی کاملاً متفاوتی در مقایسه با نسخهٔ فروخته شده در سرزمین اصلی چین تشکیل شده‌است در حالی که طراحی قسمت عقب هنوز شبیه سدان‌های شورولت اپترا، دوو لاستی و سوزوکی فورنزا است و فقط گرافیک چراغ‌های عقب بازطراحی شده‌است.

نسل دوم (۲۰۱۸)[ویرایش]

نسل دوم
دید کلی
نام‌های دیگراوپل کورسا (لغو شده)
تولید۲۰۱۸–۲۰۲۳
مونتاژچین: یانتای، شاندونگ
(سایک-جی‌ام دانگیو موتورز)
بدنه و شاسی
شکل بدنه۴ در سدان
۵ در هاچ‌بک (اوپل کورسا)
سکوپلتفرم جی‌ئی‌ام جنرال موتورز
خودروهای وابستهشورلت اونیکس
پیشرانه
موتور۱٫۳ لیتری اکوتک نسل هشتم ۳ خطی
جعبه‌دنده۶ دنده دستی
متغیر پیوسته
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۶۱۱ میلیمتر (۱۰۲٫۸ اینچ)[۵]
درازا۴٬۴۶۸ میلیمتر (۱۷۵٫۹ اینچ)
پهنا۱٬۷۶۵ میلیمتر (۶۹٫۵ اینچ)
بلندی۱٬۴۶۹ میلیمتر (۵۷٫۸ اینچ)
نمای عقب نسل دوم بیوک اکسل

نسل دوم بیوک اکسل بر اساس پروژهٔ لغوشدهٔ اوپل کورسا اف (جی۲جی۰)، که به‌دلیل فروش اوپل به گروه پی‌اس‌ای لغو شده بود، در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸ در بازار چین عرضه شد.[۶] نسل دوم بیوک اکسل که بر اساس پلتفرم جدید جی‌ئی‌ام ساخته شده‌است،[۷] از یک موتور ۱٫۳ لیتری جدید ۳ سیلندر خطی انژکتوری با قدرت ۱۰۶ اسب بخار (۷۹ کیلووات؛ ۱۰۷ اسب بخار متری) و گشتاور ۱۳۳ نیوتن متر (۹۸ پوند-فوت؛ ۱۴ کیلوگرم متر) نیرو می‌گیرد. گزینه‌هانی انتخابی برای جعبه‌دندهٔ این نسل شامل ۶ سرعتهٔ دستی و سی‌وی‌تی می‌شود.[۸][۹]

منابع[ویرایش]

  1. "Excelle the best selling car in China? Yes, and mostly no". China Car Times. 26 January 2012. Archived from the original on 28 January 2012.
  2. FrankF (26 January 2012). "Buick China | Excelle the best selling car in China? Yes, and mostly no". Qingdao, Shandong, 266071, China: chinacartimes.com. Archived from the original on 28 January 2012. Retrieved 1 October 2012.{{cite web}}: نگهداری CS1: موقعیت (link)
  3. De Feijter, Tycho (9 August 2016). "GM China Retires The Buick Excelle After 13 Years Of Stellar Sales". Forbes. Retrieved 10 August 2016.
  4. "GM China Retires The Buick Excelle After 13 Years Of Stellar Sales". Forbes.
  5. "This Is The New Buick Excelle Sedan For China". 10 May 2018.
  6. "New Buick Excelle To Hit The Chinese Car Market On June 22". 12 June 2018.
  7. "New Buick Excelle Sedan Rides on the All-New GM GEM Vehicle Platform". 15 May 2018.
  8. "More On The New Buick Excelle sedan For China". 24 May 2018.
  9. "Buick Launches All-New Excelle in China" (Press release). GM Media China. 2018-06-22.

پیوند به بیرون[ویرایش]