دوو موتورز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دوو موتورز
نام پیشین
  • نشنال موتورز (۱۹۳۷–۱۹۶۲)
  • سائنارا موتورز (۱۹۶۲–۱۹۶۶)
  • شینجین موتورز (۱۹۶۶–۱۹۷۲)
  • جی‌ام کره (۱۹۷۲–۱۹۷۶) [n ۱]
  • سائهان موتورز (۱۹۷۶–۱۹۸۲)
  • دوو موتورز (۱۹۸۲–۲۰۰۲)
نوع پیشینسهامی خاص (۱۹۳۵–۶۵)
شرکت تابعه (۱۹۷۸–۱۹۹۹)
صنعتخودروسازی
سرنوشتورشکستگی، خریداری توسط جنرال موتورز در سال ۲۰۰۲، آغاز مجدد فعالیت با نام جی‌ام دوو
جانشینانخودروهای تجاری دوو
جی‌ام کره
بنا نهاده۱۹۳۷
از بین رفته۲۰۰۲؛ ۲۲ سال پیش (۲۰۰۲-خطا: زمان نامعتبر}})[۲]
دفتر مرکزیبوپیئونگ، کره جنوبی
محصولاتخودرو
مادر
  • شینجین (۱۹۶۵-۱۹۷۶)
  • دوو (۱۹۸۲–۲۰۰۲)
شرکت‌های وابستهسانگ‌یانگ (۱۹۹۸–۲۰۰۰)

دوو موتورز (انگلیسی: Daewoo Motors؛ ‎/ˈdw/‎ DAY-woo) یک شرکت خودروسازی مستقر در کره جنوبی بود که در سال ۱۹۳۷ تحت عنوان «نشنال موتورز» پایه‌گذاری شد. این شرکت تا سال ۱۹۸۲ نام خود را چندین بار تغییر داد تا این که سرانجام در آن سال و در پی خریداری شرکت توسط گروه دوو، نام «دوو موتورز» بر آن نهاده شد. پس از گرفتار شدن این شرکت به مشکلات مالی،[۳] بیشتر منابع این شرکت در سال ۲۰۰۲ به قیمت ۱٫۲ میلیارد دلار به جنرال موتورز فروخته شد و به یک شرکت تابعه شرکت آمریکایی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۱ نام «دوو» به‌طور قطعی حذف شد و نام شرکت به جی‌ام کره تغییر یافت و نشان تجاری دوو جای خود را به برند شورلت داد.[۲][۴]

تاریخچه[ویرایش]

این شرکت در سال ۱۹۳۷ با نام «نشنال موتورز» در بوپیئونگ-گو، اینچئون، کره تحت استعمار ژاپن پایه‌گذاری شد. در نوامبر ۱۹۶۲ نام شرکت به «سائنارا موتورز» تغییر یافت. سائنارا به مونتاژ و فروش داتسون بلوبرد پی‌ال۳۱۰ مشغول بود.[۵] سائنارا که نخستین شرکت خودروسازی در کرهٔ جنوبی بود، به تأسیسات مونتاژ مدرن مجهز بود و پس از اعلام سیاست ارتقای صنعت خودروسازی از سوی دولت کرهٔ جنوبی در سال ۱۹۶۲ بنیان‌گذاری شد.[۶] سائنارا موتورز پس از آن در سال ۱۹۶۵ توسط صنایع شینجین خریداری شد؛ رویدادی که پس از پایه‌گذاری همکاری با شرکت تویوتا، منجر به تغییر نام شرکت به شینجین موتورز شد.

پس از کناره‌گیری تویوتا از این همکاری در سال ۱۹۷۲، شینجین موتورز یک سرمایه‌گذاری مشترک با نام «جی‌ام کره» را با جنرال موتورز آغاز کرد، اما مجدداً در سال ۱۹۷۶ نام خود را به «سائهان موتورز» تغییر داد. جی‌ام کره کمی بعد فروش مدل رکورد خود تحت مارک جی‌ام کره را همراه با شورلت ۱۷۰۰ که خود بازنشانی از هولدن تورانا بود، آغاز کرد.

عضوی از گروه دوو[ویرایش]

پس از آن که گروه دوو کنترل این شرکت را از ژانویهٔ ۱۹۸۳ به دست گرفت، نام شرکت رسماً به «شرکت دوو موتور» تغییر یافت و تا سال ۱۹۹۶ تمام خودروهای این شرکت مبتنی بر مدل‌های تولیدی جنرال موتورز بودند.

مدل لومن که به‌عنوان نخستین مدل دوو در سال ۱۹۸۶ عرضه شد
مدل اسپرو که توسط برتونه طراحی شد و در سال ۱۹۹۰ معرفی شد

لوگو[ویرایش]

اکتساب و سپس فروش سانگ‌یانگ موتور[ویرایش]

مدل ماتیز در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و پس از خریداری دوو موتورز توسط جنرال موتورز در سال ۲۰۰۲، برند آن به شورلت تغییر یافت

در سال ۱۹۹۸ و پس از بحران مالی آسیا، دوو موتور مالکیت شرکت سانگ‌یانگ موتور که در زمینهٔ تولید خودروهای چهارچرخ محرک تخصص داشت را به دست گرفت و خیلی زود در سال ۲۰۰۰ و به‌دنبال بروز مشکلات مالی عمیق برای شرکت خوشه‌ای مادر، مجدداً سانگ‌یانگ را فروخت.[۳] مدل‌های این شرکت در کره جنوبی تحت نام دوو-سانگ‌یانگ، و در مناطق دیگر با نام دوو به‌فروش می‌رسیدند. مدل چیرمن، لیموزین پرچمدار سانگ‌یانگ، با سری مدل‌های دوو ادغام شد و به دوو چیرمن تبدیل شد و جلوپنجرهٔ سه‌تکهٔ دوو نیز بر روی آن تعبیه شد.

فروش دوو به جنرال موتورز[ویرایش]

تا سال ۱۹۹۹ کل گروه دوو درگیر مشکلات مالی شد و ناچار به فروش بخش خودروسازی خود گردید. نامزدهای خرید این بخش شامل هیوندای وابسته به دایملرکرایسلر، شرکت فورد موتور و اتحاد جی‌ام-فیات می‌شدند. سرانجام جنرال موتورز منابع دوو موتورز را به قیمت ۱٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ خریداری کرد.[۲]

در سال ۲۰۰۲ شرکت خودروهای تجاری دوو از شرکت کادر دوو موتور جدا شد. در سال ۲۰۰۴ نیز توسط تاتا موتورز، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکنندهٔ خودروهای سواری و تجاری هند، خریداری شد.

Notes[ویرایش]

  1. یک سرمایه‌گذاری مشترک بنیان‌گذاری‌شده توسط شرکت محلی شینجین موتورز و جنرال موتورز بود که با جی‌ام کره که در سال ۲۰۰۲ و پس از ورشستگی دوو بنیان‌گذاری‌شده، مرتبط نیست.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. Broken Strategic Alliance: A Case of Daewoo-GM Joint Venture at the SNU Open Repository
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ In Daewoo, GM finds gold in overall gloom on The New York Times By Choe Sang-Hun – May 23, 2006
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Daewoo Motor plunges into bankruptcy on The Guardian, 8 Nov 2000
  4. Daewoo cars history as GM Korea switches to Chevrolet on The Korea Herald, 20 Jan 2011
  5. "Short-lived Saenara sedan earned a place in history books". Korea JoongAng Daily. 2009-07-27.
  6. "BESTA COACH 9". Buscar.co.kr. Archived from the original on 2009-04-23. Retrieved 2009-11-22.