برجعلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برجعلی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانایلام
شهرستانایلام
بخشبخش چوار
دهستانارکوازی
جمعیت۲۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۲۳۵۸۶

برجعلی، روستایی از توابع بخش چوار شهرستان ایلام در استان ایلام ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان ارکوازی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

روستای برجعلی این روستا از توابع بخش چوار و فضای سکونت طایفه ششون از ایل ارکوازی بوده که از دو بخش جداشده تشکیل شده‌است که بخش اصلی آن در محصور در کوهستان‌ها بوده و تنها از طرف روستای بان کل ولی فعلاً امکان تردد وجود دارد و بخش دوم آن، در قسمت شرقی محدوده روستای طاق طاوی واقع شده‌است. جمعیت:

در طول چند دهه اخیر در اثر مهاجرت روستا شهری تقریباً خالی از جمعیت شده و تنها یک خانوار دائم در آنجا ساکن بود. اما در سال‌های اخیر، موج بازگشت به روستا و گذراندن اوقات فراغت سبب شده تا خانه‌های دوم در آن گسترش یابد. از این رو هم‌اکنون این فضای محلی به ویژه در اواخر هفته و روزهای تعطیل مملو از جمعیت می‌شود.

شغل: این روستا از ساکنان دائمی کمی برخوردار است اما با این وجود این ساکنان به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستند. مهاجرین شهری این روستا نیز همچنان به کشاورزی در این منطقه می‌پردازند. این در حالی است که پتانسیل کمی برای کشاورزی به دلیل زمین‌ها ناهموار و نامناسب دارا می‌باشد و به دلیل جمعیت زیاد از سرانه کشاورزی بالایی برخوردار نیست.

منابع:

نقشه جغرافیایی منابع استان ایلام نشان دهنده این است که تقریباً کل این استان از منابع عظیم نفت و گاز برخوردار است و این احتمال در این روستا نیز فراوان است. از طرف دیگر این روستا تنها واحد در بین روستاهای اطراف خود است که از آب برخوردار بوده اما با افزایش بازگشت به این منطقه و ساخت خانه‌های دوم، در آینده شاهد کمبود آب آن خواهیم بود. هم‌اکنون این روستا آب آشامیدنی روستای بان کل ولی را تأمین می‌کند.

جغرافیای انسانی: مثل اکثر روستاهای استان ایلام، این فضای جغرافیایی نیز مختص به طایفه ای خاصی است. این طایفه، ششون نام دارد که از کوچک‌ترین طوایف ایل ارکوازی محسوب می‌شود.

راه‌ها: راه‌های ارتباطی این روستا از وضعیت مناسبی برخوردار نمی‌باشند بطوریکه مسیرهای منتهی به آن خاکی و کوهستانی بوده و هر وسیله نقلیه ای توانایی عبور از این جاده‌های خاکی و پرشیب و صعب العبور را ندارد. این امر از یک طرف باعث شده تا تعداد گردشگران به آن کم شده و همچنین مانع از آبادانی آن شده‌است اما از طرف دیگر این امر بکر بودن روستا را سبب شده‌است. اکوتوریسم: این منطقه از جاذبه‌های طبیعی زیادی برخوردار است بطوری که اکوتوریسم آن فوق العاده بوده و همین امر سبب شده تا گردشگران زیادی به قصد طبیعت گردی از آن دیدن کنند منتهی به دلیل راه‌های ارتباطی صعب العبور بخش جدا شده دوم آن از جذابیت بیشتری برای گردشگران برخوردار است.