بازبچه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بازبچه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستاناقلید
بخشبخش مرکزی
دهستانشهرمیان
نام محلیبازبچه
نام‌های دیگربازبشه
نام‌های قدیمیبازباشه
سال بنیاد2000 سال پ.م
مردم
جمعیت۴۴۸ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیتمنفی
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا3000
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه15
بارش سالانه400m
روزهای یخبندان سالانه150 روز
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۷۳۳۱۰
ره‌آوردگردو ، بادام ،سیب‌درختی ، به، زردآلو ، کشک ، شیرین بیان و داروهای گیاهی و کوهی و فراوردهای دامی دیگر

بازبچه، روستایی لرنشین از توابع بخش مرکزی شهرستان اقلید در استان فارس ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستای تاریخی براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۱ نفر (۱۲۴خانوار) بوده‌است. این روستا در سرشماری سال ۱۳۳۵ مرکز آمار ایران حدود ۳۸۰ نفر سکنه داشته است.

تاریخچه[ویرایش]

از لحاظ تاریخی می‌توان به تپه‌ی باستانی قلعه قلات (قلعه قلعه‌ها) و به روایتی قلعه گبری در شمال غربی روستا اشاره کرد که هنوز آثاری از آن باقی مانده است. همچنین در ارتفاعات روستا و در مسیر دسترسی به ساختمان و سرآب آثار چندین دژ قدیمی وجود دارد که به علت موقعیت راهبردی روستا می باشد که از شمال شرقی روستا یک راه مالرو اما سنگلاخی به شهرستان آباده وجود دارد که احتمالا محل دیدبانی برای هجوم راهزنان یا لشکرهای مختلف بوده است. آب این روستا از چشمه و قنات و شغل اهالی اغلب کشاورزی و دامداری و گاوداری می باشد.

آداب و رسوم[ویرایش]

از آداب و رسوم این روستا می‌توان به ساز و نقاره محلی در مراسم‌های عروسی، مراسم گوسفند چینی و شب چله اشاره کرد. اغلب بانوان این روستا لباس‌های محلی به تن می‌کنند.


اماکن گردشگری و زیارتی[ویرایش]

از مکان‌های زیارتی این روستا می‌توان به امامزاده جعفر از نوادگان امام موسی کاظم اشاره کرد. دیگر مکان های گردشگری این روستا می توان به پرکو و ساختمان و بیدچاله و سر آب اشاره کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.