اوتمار شافناور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اوتمار شافناور
شافناور در سال ۲۰۱۸
زادهٔ۱۳ اوت ۱۹۶۴ ‏(۵۹ سال)
سملاک، شهرستان آراد، رومانی
ملیترومانیایی-آمریکایی[۱]
محل تحصیلدانشگاه ایالتی وین
دانشگاه دیترویت
پیشهمدیرعامل و مدیر تیم فرمول یک استون مارتین
جایزه(ها)تالار مشاهیر یو‌اس‌اف۲۰۰۰ (۲۰۱۳)

اوتمار شافناور (آلمانی: Otmar Szafnauer؛ زادهٔ ۱۳ اوت ۱۹۶۴) مدیر عامل و مدیر تیم فرمول یک استون مارتین است.

زندگی شخصی[ویرایش]

شافناور در سلماس، دهکده ای کوچک در رومانی از پدری آمریکایی آلمانی و مادری رومانیایی متولد شد[۲] اما در هفت سالگی به دیترویت در آمریکا نقل مکان کرد. وی پیش از اتمام دوره کارشناسی ارشد در رشته بازرگانی و امور مالی از دانشگاه دیترویت، مدرک کارشناسی مهندسی برق را از دانشگاه ایالتی وین در دیترویت دریافت کرد.[۳]

ورود به ورزش های موتوری[ویرایش]

وی در سال ۱۹۸۶ به شرکت فورد موتور پیوست و به عنوان مدیر برنامه‌های فورد در ایالات متحده منصوب شد. در حالی که برای فورد کار می‌کرد، در مدرسه راننده جیم راسل شرکت کرد و از سال ۱۹۹۱ در فرمول فورد شروع به مسابقه کرد. او در سال ۱۹۹۸ فورد را ترک کرد و به عنوان مدیر عملیات در بریتیش امریکن ریسینگ در فرمول یک درآمد. پس از بحث و گفتگوهای ناموفق با جگوار ریسینگ، وی در بازگشت به فرمول یک در سال ۲۰۰۱ توسط هوندا استخدام شد و به سمت معاون رئیس توسعه مسابقات هوندا و عضو هیئت مدیره تیم هوندا درآمد.[۴] پس از ترک هوندا در سال ۲۰۰۸،[۵] وی سافت پارو را تأسیس کرد، که در ژوئن ۲۰۰۹ برنامه رسمی زمان‌بندی و موقعیت‌یابی فرمول یک در آیفون منتشر کرد.

پیوستن به فورس ایندیا[ویرایش]

شانوفر در مسابقات جایزه بزرگ مالزی در سال ۲۰۱۳

شافناور در اکتبر ۲۰۰۹ به فورس ایندیا پیوست و در بهبود عملکرد تیم نقش مهمی را ایفا می‌کرد، تیم در یک مسیر صعودی قرار داشت و در فصل ۲۰۱۰ هفتم و در ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ششم شد، در حالی که در فصل ۲۰۱۵ به پنج تیم برتر صعود کرد و دستیابی بهترین نتیجه تیم چهارم در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ است. در فصل بعد با توجه به ورشکستگی تیم و فروش تیم نتایج تیم رد صلاحیت شد. و تیم با نام جدید هفتم شد. در فصل ۲۰۱۹ تیم ششم شد در فصل ۲۰۲۰ تیم خودرو فصل قبل مرسدس را کپی کرد و تیم ۱۵ امتیاز جریمه و چهارصد هزار پوند جرینه شد در فصل کنونی نام تیم به استون مارتین تغییر نام یافت و وی مدیر عامل این تیم است. تلاش‌های زانوفر نیز در تأمین توافق‌نامه بلند مدت برای استفاده از پیشرانه مرسدس از فصل ۲۰۱۴ به بعد نقش اساسی داشت.

جایزه و تقدیر[ویرایش]

در سال ۲۰۱۳، زانوفر به دلیل شناخت دستاوردهای مسابقه ای خود در مسابقات اتومبیلرانی طی بیست سال گذشته، به تالار مشاهیر USF2000 اعطا شد.

منابع[ویرایش]

  1. Spurgeon, Brad (November 16, 2012). "An Engineer's Passion for His Racing Work". The New York Times. Retrieved June 23, 2018.
  2. Americans in F1: Otmar Szafnauer, crash.net, September 20, 2002; accessed January 10, 2014
  3. "From Detroit to F1: Otmar Szafnauer is quietly making his mark as COO of Force India". Autoweek. Retrieved 2017-04-27.
  4. Executive Profile: Otmar Szafnauer, businessweek.com; accessed June 06, 2014
  5. Noble, Jonathan. "Otmar Szafnauer leaves Honda – F1 – Autosport". Autosport.com (به انگلیسی). Retrieved 2017-04-27.