انفیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جعبه‌های انفیه

در لغت نامه دهخدا در مورد معنی اَنفیه دارویی که باعث عطسه می‌گردد و باعث باز شدن مجرای بینی می‌شود.این دارو برای درمان سینوزیت، عفونت های بدن که از طریق عطسه خارج میشوند و درمان گرفتگی و ابریزش بینی میباشد.[۱]

نحوه مصرف[ویرایش]

مردی که با روش انگشت سبابه و شست مشغول استعمال انفیه است

به اندازه یک نخود از پودر انفیه را در کف دست قرار دهید و جلوی یکی از سوراخ‌های بینی قرار دهید با دست دیگر جلوی سوراخ دیگر بینی را ببندید و با شدت انفیه را استنشاق کنید. سپس برای سوراخ دیگر بینی هم همین کار را تکرار کنید. کمتر از یک دقیقه بعد آبریزش و عطسه مکرر شروع می‌شود و بعد از چند دقیقه عطسه‌ها و آبریزش تمام می‌شود.

استفاده از انفیه به دلیل ایجاد عطسه‌های فراوان ممکن است باعث بهم خوردن تعادل شود، به همین دلیل بهتر است در محیط‌های کاری و رسمی استفاده نشود. همچنین همراه داشتن دستمال جیبی هنگام استفاده از انفیه ضروری است.

نحوه ساخت[ویرایش]

ده‌ها و بلکه صدها نوع انفیه وجود دارد و درست کردن انفیه‌های مختلف، روش‌های مختلفی دارد. بر اساس منابع طب سنتی، پایه اصلی انفیه، ترکیب کندش (ریشه گیاهی با ظاهر سیاه و درون زرد) و سیاه دانه است. مقداری کندش و دو برابر آن سیاه دانه آسیاب و ترکیب می‌شود. انفیه‌های مختلف خواص گوناگونی دارند مثلاً ترکیب دیگری که برای انفیه ذکر شده؛ برگ ساییده یا خرد شده تنباکو، و ریشه کندش است که در کنار آن ریشه خربق نیز وجود دارد.

انفیه‌دان[ویرایش]

انفیه دان نام ظرفی برای حمل انفیه است. گاهی به گودی انگشت شست محل اتصال انگشت به دست نیز مجازاً انفیه دان گویند.

منابع[ویرایش]

  1. «معنی انفیه لغت‌نامه دهخدا». www.vajehyab.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۰۷.

علت اینکه به این دارو انفیه گفته می‌شود این است که «انف» در لغت عرب به معنی بینی است لذا به هر داروئی که از طریق بینی استفاده شود اصطلاحاً انفیه گفته می‌شود.

مضرات و اعتیادآور بودن انفیه[ویرایش]

استفاده از انفیه‌ها به دلیل ایجاد عطسه‌های شدید برای زنان باردار، افراد دارای زخم و جراحت بخیه شده و مبتلایان به نارسایی قلبی و سکته مغزی توصیه نمی‌شود.[نیازمند منبع]

فواید[ویرایش]

در روایات اسلامی و همچنین کتب طب سنتی از انفیه برای درمان سینوزیت و سرماخوردگی استفاده می‌شده‌است.[۱][پیوند مرده]