الدانیز عزیزلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الدانیز عزیزلی
اطلاعات شخصی
نام کاملالدانیز یامن اوغلو عزیزلی
ملیت جمهوری آذربایجان
زاده۲۰ آوریل ۱۹۹۲ ‏(۳۱ سال)
باکو، آذربایجان
پیشهورزشکار
قد۱٫۶۲ متر (۵ فوت ۴ اینچ)
ورزشی
کشور جمهوری آذربایجان
ورزشکشتی فرنگی

الدانیز عزیزلی (به ترکی آذربایجانی: Eldəniz Əzizli، زادهٔ ۲۰ آوریل ۱۹۹۲) کشتی‌گیر فرنگی‌کار تیم ملی آذربایجان است.[۱]

از افتخارات وی می‌توان به کسب سه مدال طلا در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ و مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ و مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ و دو مدال برنز در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ و مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اشاره کرد.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸[ویرایش]

عزیزلی در وزن ۵۵ کیلو مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که پس از غلبه بر جوزف آندراسی از مجارستان، کااو لیگو از چین، شوتا تاناکورا از ژاپن و نوگزاری تسورتسومیا از گرجستان به فینال رسید. وی در فینال ژولامان شارشنبکوف از قرقیزستان را شکست داد و مدال طلا وزن ۵۵ کیلوگرم را به‌دست آورد.[۲]

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹[ویرایش]

عزیزلی در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که در مسابقه‌های اول و دوم مانجت چهار از هند و مونخ-اردنین داواباندی از مغولستان را شکست داد اما در نیمه نهایی به خورلان ژاکانشا از قزاقستان باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی مکس نوری از آمریکا را شکست داد و مدال برنز وزن ۵۵ کیلوگرم را به‌دست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱[ویرایش]

عزیزلی در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اسلو شرکت کرد، او در مسابقه‌های اول و دوم کوریون صحرادیان از اوکراین و سرداربک کنوشبایف از قرقیزستان را شکست داد اما در نیمه نهایی به کن ماتسوی از ژاپن باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی اکرم اوزتورک از ترکیه را شکست داد و مدال برنز را به‌دست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲[ویرایش]

عزیزلی در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات جیووانی فرنی از ایتالیا، یو شیوتانی از ژاپن و مکس نوری از آمریکا را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال نوگزاری تسورتسومیا از گرجستان را شکست داد و مدال طلا را به‌دست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳[ویرایش]

عزیزلی در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات تایگا اونیشی از ژاپن، مارلان موکاشف از قزاقستان و پویا دادمرز از ایران را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال نوگزاری تسورتسومیا از گرجستان را شکست داد و مدال طلا را بدست آورد.

منابع[ویرایش]

  1. «دیتا بانک».
  2. «جدول مسابقات کشتی فرنگی‌جهانی ۲۰۱۸ وزن ۵۵ کیلوگرم».