آیکن (رایانش)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک طراحی از آیکن دکمه پاور در رایانه
آیکنی برای فلاپی‌دیسک

آیکون کامپیوتر[۱] (به انگلیسی: Computer icon) (واژه مصوب: نَقشَک)[۲]، در مقوله نمایش رایانه‌ای، به یک تصویرنگار کوچک گفته می‌شود که به‌عنوان ابزاری برای کمک به کاربران در ناوبری در سیستم رایانه عمل می‌کند. درواقع، آیکون‌ها عکس‌های کوچکی هستند که برای دسترسی سریع به یک نرم‌افزار، عملکرد، فایل داده، ... درون سیستم رایانه؛ و در مواردی تصاویر آن‌ها همانند نشان‌های راهنمایی و رانندگی است.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

با ظهور قابلیت نمایش تصاویر گرافیکی بیتی (شطرنجی) در رایانه‌ها، آیکن‌ها به‌عنوان ابزاری برای کمک به کاربران در راهبری به وجود آمدند. آیکن‌ها ابتدا در دهه هفتاد و توسط کمپانی زیراکس برای کمک به کاربران تازه‌کار طراحی شدند. پس از آن نیز توسط کمپانی‌های مایکروسافت و اپل مکینتاش در سیستم‌عامل هایشان رواج پیدا کردند.

یک آیکن می‌تواند بسته به مشخصات فنی دستگاه نمایش، ترجیحات کاربر و شرایط بینایی او اندازه‌ای از ۱۶×۱۶ پیکسل تا ۱۲۸×۱۲۸ پیکسل داشته باشد. برخی از سیستم‌عامل‌ها، آیکن‌هایی تا اندازه ۵۱۲×۵۱۲ پیکسل را نیز پشتیبانی می‌کنند.

جایگاه و جانمایی[ویرایش]

برای نشان دادن تعداد زیادی از آیکن‌ها که پیچیدگی رو به رشد یک دستگاه را نشان می‌دهد، سیستم‌های مختلف، روش‌های مختلفی برای اداره فضای قابل رویت دارند. در مانیتور رایانه‌ها در صفحه اصلی یا دسکتاپ، مجموعه‌ای از آیکن‌ها وجود دارند که دسترسی سریع به عملکردهای رایج را برای کاربران فراهم می‌کند.

طرح[ویرایش]

شکل[ویرایش]

شکل آیکن باید به آسانی قابل تشخیص باشد و در نمایشگرهای با اندازه‌های مختلف به‌خوبی دیده شود.

رنگ[ویرایش]

رنگ آیکن باید کاملا قابل رویت باشد تا به آسانی خود را در صفحه نشان دهد و با رنگ پس‌زمینه یکی نباشد تا به خوبی دیده شود و در صورت استفاده از یک رنگ، باید متضاد و قابل رویت و تار نباشد

اندازه و مقیاس[ویرایش]

اندازه آیکن باید به اندازه انگشت شست یک فرد بالغ باشد و حتی در دستگاه‌های لمسی هم بتوان از آن استفاده نمود و هنگان کار با ان اذیت نشد.

فرمت[ویرایش]

فرمت فایل آیکن می تواند PNG، SVG، PDF مورد استفاده قرار گیرد. فرمت JPG / JPEG فرمت مناسبی برای آیکن نیست.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. به تلفظ دیگر: «آیکن»
  2. «نقشک» واژهٔ مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای «Icon» است.
  3. Rosenblatt, Joel (August 7, 2012). "Former Apple Designer Kare Testifies at Samsung Patent Trial". Businessweek. Bloomberg LP. Retrieved August 7, 2012.

منابع[ویرایش]