تصویرنگاشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تصویرنگار)
نشانهٔ «سگ ممنوع» در اسپانیا

تصویرنگاشت[۱] یا پیکتوگرام نشانه‌ای است که یک پنداره، شیء، فعالیت، مکان یا رویداد را آشکار می‌کند. "تصویرنگاری" یک گونهٔ نوشتن است که پنداره‌ها از راه کشیدن (رسم کردن) منتقل می‌شوند. این پایهٔ دبیرهٔ میخی و تا حدودی هیروگلیف است که از تصویر و نقاشی در کنار حروف بهره می‌برند.

کاربرد[ویرایش]

برای راهنمایی افراد، به‌ویژه در هتل‌ها، از پیکتوگرام یا تصاویر راهنما استفاده می‌شود. پیکتوگرام‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که افراد در نگاه اول معنی اصلی آنها را تشخیص دهند.

از آن جا که افراد مختلفی با فرهنگ‌ها و زبان‌های خاص خود وارد این مکان‌ها می‌شوند، نشانه‌های تصویری و نوشتاری تقریباً در همه جای دنیا به یک شکل کاربرد دارند تا نقش خود را به‌عنوان راهنما به‌خوبی ایفا کنند.

می‌توان گفت که پیکتوگرام‌ها یک زبان جهانی هستند و برای کودکان، بزرگسالان، سالمندان و معلولان نشانه‌های مشخصی هستند که آن‌ها را به‌راحتی به مقصد موردنظر سوق می‌دهد. [۲]

طراحی[ویرایش]

البته طراحی این تصاویرِ به‌ظاهر ساده بیش از هر چیز دیگری دارای ارزش است؛ زیرا طرحی که طراح برای پیکتوگرام ترسیم می‌کند باید با خطوط و سطح‌های بسیار ساده با رعایت اصول زیبایی‌شناسی و با کمترین رنگ انجام شود، این طرح‌ها بااینکه بسیار ساده هستند اما باید به‌گونه‌ای باشند که با نگاه اول تداعی‌کنندهٔ اَشکال و نیز مفهوم موردنظر باشند تا بیننده دچار ابهام نشود.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. تصویرنگاشت از واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌جای pictogram یا pictograph در انگلیسی و در حوزهٔ زبان‌شناسی است. «فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان ـ دفتر ششم، بخش لاتین». فرهنگستان زبان و ادب فارسی. ص. ص۷۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۲ فروردین ۱۳۹۱.
  2. https://www.agerin.ir/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%AA%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85

منابع[ویرایش]