آرتین بوشگزنیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرتین بوشکزنیان
نماینده دوره‌های اول تا سوم
مجمع عمومی امپراتوری عثمانی
دوره مسئولیت
۱۹۰۸ – ۱۹۱۸
حوزه انتخاباتیحلب
اطلاعات شخصی
زاده۱۸۶۱
غازی عینتاب، Հալեպի գավառ, Aleppo Eyalet, امپراتوری عثمانی
درگذشته۱۹۲۳ (۶۲ سال)
حلب،
ملیتارمنی‌ها در امپراتوری عثمانی
پیشهسیاستمدار

آرتین بوشگزنیان (ارمنی: Արթին Բոշգեզենյան؛ انگلیسی: Artin Boşgezenyan) نماینده ارمنی حلب در دوره نخست (۱۹۰۸–۱۹۱۲)، دوم (آوریل – اوت ۱۹۱۲) و سوم (۱۹۱۴–۱۹۱۸) پارلمان عثمانی در دوران مشروطه بود.[۱]

زندگی[ویرایش]

وی به عنوان سیاست‌مداری چپ‌گرا که از حقوق کارگران و حق رأی زنان حمایت می‌کرد، شناخته می‌شد. وی برخلاف نظر سنتی که فقط زنان را برای زنای محصنه مجازات می‌کرد، نویسنده حرکتی بود که زنای محصنه را به عنوان یک جرم مدنی برای مردان در نظر گرفت.

سخنرانی[ویرایش]

در طی مدت کوتاهی بین فروپاشی حزب اتحاد و ترقی در اکتبر ۱۹۱۸ و انحلال پارلمان در دسامبر ۱۹۱۸، بوشگزنیان چندین سخنرانی انجام داد و دولت پیشین را به جرم جنایاتی که در طول نسل‌کشی ارمنی‌ها مرتکب شده‌بود، محکوم کرد. وی قاضی دادگاه جنایات جنگ بود که منجر به محکومیت و به دار آویختن کمال بیگ، بخشدار مشهور بوغازلیان شد، که به جنایت علیه ارمنیان اخراج شده در استان یوزغاد در آناتولی مرکزی متهم شد.

بوشگزنیان در حال سخنرانی دربارهٔ قانون تبعید:

موضوع به سادگی و با کنار زدن قانون به پایان نرسیده‌است… قانون یک چاقو، یک تبر است، مسئول بسیاری از جنایات. اجازه ندهیم فقط با چاقو زدن این جنایات را اصلاح کنیم… در نتیجه خون خیلی از بی‌گناهان ریخته شده‌است… شمارش دقیق تعداد خانه‌های سوخته یا ویران شده غیرممکن است. این قانون… چیز ترسناکی است. ما باید آن را به دو شکل و ماده لغو کنیم… اما علاوه بر لغو آن، باید کسانی را که براساس این قانون کشور را ویران کرده‌اند، بدون استثنا، مجازات کرد. کسانی که با توطئه برای قتل از قانون استفاده و بهره‌برداری کردند باید مجازات شوند. موضوع فقط با کنار گذاشتن اسلحه پایان نمی‌یابد.[۲]

منابع[ویرایش]

  • Akçam, Taner. A Shameful Act: The Armenian Genocide and the Question of Turkish Responsibility. p. 253.

"Meclisi Mebusan Zabıt Ceridesi" (PDF). 18 Teşrinisani 1334 /1918. {{cite web}}: Check date values in: |date= (help)

پانویس[ویرایش]

  1. Aktar, A. (2007). "Debating the Armenian Massacres in the Last Ottoman Parliament, November December 1918". History Workshop Journal.
  2. https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Shameful_Act:_The_Armenian_Genocide_and_the_Question_of_Turkish_Responsibility