آدم‌برفی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تصویری از یک آدم‌برفی در ژانویه ۲۰۱۸ تهران

آدَم‌بَرفی (به انگلیسی: Snowman) پیکره‌ای انسان‌مانند است که از برف ساخته می‌شود.
آدم‌برفی‌ها معمولاً از روی هم قرار دادن سه گلولهٔ برفی بزرگ درست می‌شوند. برای چشم‌های آدم‌برفی معمولاً دو قطعه زغال، برای بینی یک هویج و برای دهان تکه‌ای از شاخهٔ درختان استفاده می‌شود.
گاه، شالی هم بر گردن آدم‌برفی قرار می‌دهند. گاهی نیز جارویی در کنار او قرار می‌دهند که با این کار، کاری برای او متصور شوند.

تاریخچه[ویرایش]

قدیمی‌ترین عکس شناخته شده از یک آدم‌برفی، حدود. ۱۸۵۳

معلوم نیست آدم‌ها از چه زمان به ساخت آدم‌برفی علاقه‌مند شدند اما باب اکشتاین نویسندهٔ تاریخ آدم‌برفی، با پژوهش در نمایشگاه‌های هنری در موزه‌های اروپایی، گالری‌های هنری و کتابخانه‌ها. مدارکی از ساخت آدم‌برفی در قرون وسطی آورده‌است. اولین مدارکی که پیدا کرد، تصویری در حاشیهٔ کتاب دعایی از سال ۱۳۸۰ بود که در کتابخانه ملی هلند در لاهه پیدا کرد.[۱] اولین عکس گرفته شده از یک آدم‌برفی مربوط به سال ۱۸۵۳ است که عکاس ولزی مری دیلون گرفته شده‌است، نسخه اصلی عکس در مجموعهٔ کتابخانه ملی ولز است.[۲]

در رسانه‌ها[ویرایش]

آدم‌برفی موضوع محبوب مشهوری برای دکوراسیون کریسمس و زمستان و همچنین در رسانه‌های کودکان است. یک شخصیت معروف آدم‌برفی، فراستی است، «فراستی د اسنومن» آدم‌برفی ترانه‌های محبوب کودکان، که بعدها از روی آن فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان ساخته شد، یک آدم‌برفی بود که با گذاشتن کلاه ابریشمی روی سرش زنده شد. در فرهنگ غربی، آدم‌برفی نشانه‌ای از آغاز تعطیلات زمستانی بوده و بر روی کارت پستال‌ها نیز زیاد دیده می‌شود.

علاوه بر موسیقی و سایر رسانه‌های مرتبط برای فراستی، آدم‌برفی به موارد زیر هم اشاره می‌کند:

داستان‌آدم غول پیکر و رکوردها[ویرایش]

  • در سال ۲۰۱۵ مردی از اهالی ایالت ویسکانسین به خاطر ساختن یک آدم‌برفی بزرگ به ارتفاع ۲۲ فوت و ۱۲ فوت عرض مورد توجه قرار گرفت.[۳]
  • بزرگترین آدم‌برفی جهان المپیا اسنو[۴] نام دارد که به افتخار المپیا اسنو یک سناتور آمریکایی و نمایده مِین یکی از ایالت‌های نیو انگلند در شمال شرقی آمریکا نامگذاری شده‌است.[۵][۶]این آدم‌برفی ۳۷٫۲۱ متر ارتفاع دارد و برای ساخت چشم‌های آن از دسته‌گل‌های ۱٫۵ متری استفاده شده‌است. برای مژه‌های آن از چوب‌های اسکی و برای دستانش از درختان کاج استفاده شده. برای لب‌های آن از ۵ تایر رنگ کرده به رنگ قرمز و برای کلاهش از پارچه‌ای چهارگوش استفاده شده‌است. شال گردن قرمز رنگ ۹ متری نیز بر گردن او انداخته شده‌است.[۷]
  • رکورد قبلی هم متعلق به یک آدم‌برفی بود که در بتل، میندر فوریه ۱۹۹۹ ساخته شد. آدم‌برفی به افتخار آنگوس کینگ سناتور ایالت مین، گنوس پادشاه کوهستان نامیده شد. ارتفاع آن ۳۴٫۶۲ متر و وزن آن ۴٬۰۸۰٬۰۰۰ کیلو بود.[۸]

در یونیکد[ویرایش]

  • در یونیکد آدم‌برفی () و کد آن U+2603 است.
  • همچنین، نماد «آدم‌برفی بدون برف» ()است؛ و کد آن U+26C4 است.
  • علاوه بر این، نماد «آدم‌برفی شرور» () و کد آن U+26C7 است.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Eckstein, Bob (2008-12-02). "My Search for The First Snowman". The History of the Snowman. Open Salon. Archived from the original on 4 March 2010. Retrieved 2010-01-11.
  2. Hawken, Abe (December 23, 2016). "First EVER snowman picture is uncovered 150 years after it was taken by pioneering woman photographer". DailyMail.com. Daily Mail. Retrieved December 23, 2016.
  3. "Wisconsin man builds giant Olaf snowman". 21 February 2015.
  4. Olympia Snowe
  5. "Topping 122 Feet, Snowman in Maine Vies for World Record". Fox News (Associated Press). 1 March 2008. Retrieved 8 January 2016.
  6. "Tallest snowman". Guinness World Records. Archived from the original on 16 March 2016. Retrieved 8 January 2016.
  7. وبگاه فارسی رکوردهای گینیس بایگانی‌شده در ۱۹ فوریه ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine، بازدید: فوریه ۲۰۰۹.
  8. "Angus, King of the Mountain — World's Largest Snowman". Sunday River On-Line. February 19, 1999. Archived from the original on 2007-10-12.

Wikipedia-bijdragers, "Sneeuwpop," Wikipedia, de vrije encyclopedie, (accessed februari 17, 2009).

پیوند به بیرون[ویرایش]