الیزابت هسن و راین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شاهدخت الیزابت
دوشس اعظم روسیه
عکس شاهدخت الیزابت، چارلز برگاماسکو، ۱۸۸۵
زاده۱ نوامبر ۱۸۶۴
بسونگن، دوک‌نشین بزرگ هسن، کنفدراسیون آلمان
درگذشته۱۸ ژوئیهٔ ۱۹۱۸ (۵۳ سال)
آلاپیوسک، جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی
آرامگاه
همسر(ان)دوک اعظم سرگئی الکساندروویچ رومانوف
دودمانهسن شاخه هسن دارمشتات
پدرلودویگ چهارم، دوک بزرگ هسن
مادرشاهدخت آلیس پادشاهی متحده
امضاءالیزابت هسن و راین's signature

دوشس اعظم الیزابت فئودورونا روسیه روسی: Елизавета Фëдоровна Романова (با نام زمان تولد شاهزاده الیزابت هسن و توسط راین؛(زادهٔ ۱ نوامبر ۱۸۶۴ – درگذشتهٔ ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸)، شاهدخت] آلمانی از دوک‌نشین بزرگ هسن، از خاندان هسن (شاخه خاندان هسن-دارمشتات) و همسر دوک اعظم سرگئی الکساندرویچ، پنجمین پسر الکساندر دوم، امپراتور روسیه و شاهدخت ماری هسن و راین بود.

الیزابت نوه ملکه ویکتوریا و خواهر بزرگتر الکساندرا، آخرین امپراتریس روسیه، به دلیل زیبایی باوقار و کارهای خیریه خود در میان فقرا در جامعه روسیه مشهور شد. پس از اینکه سازمان رزمی حزب سوسیالیست انقلابی شوهرش را با بمب در سال ۱۹۰۵ ترور کرد، الیزابت علناً قاتل سرگئی، ایوان کالیایف را بخشید و بدون موفقیت برای او مبارزه کرد تا عفو شود. او سپس دربار امپراتوری را ترک کرد و راهبه شد و صومعه مارفو-مارینسکی را تأسیس کرد که برای کمک به مستضعفان مسکو اختصاص داشت. در سال ۱۹۱۸، او دستگیر شد و در نهایت توسط بلشویک‌ها کشته شد. در سال ۱۹۸۱، او توسط کلیسای ارتدوکس روسیه در خارج از کشور و در سال ۱۹۹۲ توسط پاتریاک مسکو به عنوان قدیس شناخته شد.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Princess Elisabeth of Hesse and by Rhine (1864–1918)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۱۴.
  • «Princess Elisabeth of Hesse and by Rhine». دریافت‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۱۴.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]