ارکلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ارکلو (شازند))
ارکلو
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمرکزی
شهرستانشازند
بخشسربند
دهستانهندودر
ارکلو بر ایران واقع شده‌است
ارکلو
۳۳°۴۴′۲۳″شمالی ۴۹°۱۳′۳۷″شرقی / ۳۳٫۷۳۹۷۲۲°شمالی ۴۹٫۲۲۶۹۴۴°شرقی / 33.739722; 49.226944
مردم
جمعیت۶۰ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیت۲۴٪- (سال ۱۳۹۰تا ۱۳۹۵)
کد آماری۰۰۴۸۹۲

ارکلو (به لاتین: Arekloo)روستایی در دهستان هندودر بخش سربند شهرستان شازند استان مرکزی ایران است که در ۹ کیلومتری جنوب غربی هندودر واقع است.

جغرافیا[ویرایش]

این روستا از شمال شرقی مجاور به روستای ده گلشن (ده کلبی سابق) و از جنوب مجاور به روستای قلعه نو می‌باشد. دارای آب و هوای سرد در زمستان و گرم در تابستان و آب و هوایی مطبوع در بهار می‌باشد.

مردم[ویرایش]

زبان گویش اهالی این روستا ترکی (متفاوت از ترکی آذری) می‌باشد. مردم این روستا به دامپروری و کشاورزی که هر دو به صورت سنتی انجام می‌شوند اشتغال دارند.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۰ نفر (۲۲خانوار) بوده‌است.[۱]با این حال این جمعیت ثابت روستا بوده و در مراسم مربوط به سال نو (عید نوروز) و ماه محرم جمعیت مهاجر که بعلت اشتغال در شهرهای بزرگ ساکن می‌باشند افزایش می‌یابد.

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵۱۰۷—    
۱۳۹۰۷۹۲۶٫۲٪−
۱۳۹۵۶۰۲۴٫۱٪−

امکانات[ویرایش]

تنها محل دیدنی این روستا امامزاده‌ای است که در پایین دست روستا واقع است. سالهاست که این امامزاده اثری از امامزاده بودن ندارد و تنها یک مقبره متعلق به یکی از اهالی در آن وجود دارد و افرادی که برای زیارت به آنجا می‌روند به اشتباه آن مقبره را زیارت می‌کنند

اهالی این روستا برای انجام امور اداری مانند پرداخت قبض برق و خرید به هندودر مراجعت می‌نمایند. این روستا از اواسط دههٔ ۶۰ دارای آب لوله‌کشی بدون تصفیه و گندزدایی و همچنین برق می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.