یسن (سیاهکل)

مختصات: ۳۶°۴۸′۲۲″ شمالی ۵۰°۰۳′۲۶″ شرقی / ۳۶٫۸۰۶۱۱°شمالی ۵۰٫۰۵۷۲۲°شرقی / 36.80611; 50.05722
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یسنجلس
دهکده
یسنجلس در ایران واقع شده
یسنجلس
یسنجلس
مختصات: ۳۶°۴۸′۲۲″ شمالی ۵۰°۰۳′۲۶″ شرقی / ۳۶٫۸۰۶۱۱°شمالی ۵۰٫۰۵۷۲۲°شرقی / 36.80611; 50.05722
کشور ایران
استاناستان گیلان
شهرستانشهرستان سیاهکل
بخشپیرکوه
روستایسنجلس
دهکده های تشکیل دهندهزاکام و لات و بالا محله و پایین محله و محل قدیم
مدیریت
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۳۰۰
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

یسن کلمه برگردانده زبان زرتشتی یشن و به معنی جشن میباشد امروزه جوانان خوش ذوق یسن سیتی ،یسن جلس می نامند و در کل به زبان محلی یه ضرب المثل هست که میگه ( یسن شی هیسیم کسن شی هیسیم ) یعنی همه از یه قومیم یسن روستایی در ایران است که در استان گیلان واقع شده‌است. کافیست دل به جنگل و کوه بزنید و از سیاهکل به سمت دیلمان از جاده ی پرپیچ و خم جنگلی و زیبای سیاهکل به دیلمان گذر کنید و وقتی به شهر اسپیلی رسیدید از هرکی بپرسید راهنمایی تان میکنند سمت چپ وارد جاده پیرکوه شوید و بعداز عبور از کارخانه سیمان گولک و عبوار از روی پل آزادگان به روستای بنه زمین می‌رسید و از سمت چپ وارد جاده شاهیجانات شوید و پس از گذر از وسمه جان پایین از جاده آسفالته سمت چپ وارد جاده اختصاصی یسنشوید..'به یسن خوش آمدید' هوای پاک و آسمان آبی و باغات سرسبز فندق و چشم انداز زیبای آبشار یسن و رودخانه زیبا برای شنا و تفریح و جاذبه های فراوان دیگر آثار تاریخی باستانی گورستان گبری وغار های طبیعی درون زاکام طله صخره عظیم جسته به ارتفاع ۵۰۰ متر و طول ۶ کیلو متر میباشد. اینجاست آنجاییکه دنبال آرامش میگردید

[۱] یسن ۳۶۳ نفر جمعیت دارد. تمام اهالی یسن  به باغداری فندق مشغولند و به سبب امکانات زیاد و درآمد ثابت و فراوان در ۶ ماه دوم به کنار ساحل نقل مکان میکنند. (کوچ ییلاق و یشلاقی )ساکنین روستای یسن  از خانواده های غلامی فلاح ، مجیدخواه، مجیدپور،شریف نژاد، عباسی،نیکوکار، یعقوبی   می باشند.
شهیدان  این روستا غلام یعقوبی و محمد رضا شریفی نژاد 

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «[https://en.wikipedia.org/w/index.php? https://images.app.google/rJD6cS4FTkKRvJ3T8 title=Yasan&redirect=no&oldid=771428751 Yasan]». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]