یدالله دهستانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یدالله دهستانی
سناتور
حوزه انتخاباتیقزوین (دوره اول و دوم)
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۰۲ – ۱۳۲۴
پس ازسید محمدصادق طباطبایی
پیش ازبهاءالدین کهبد
حوزه انتخاباتیشهریار و ساوجبلاغ
(دوره‌های پنجم تا چهاردهم)
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۶۲
تفرش، ایران
درگذشته۱۳۳۶
ملیتایرانی

میرزا یدالله خان دهستانی (۱۲۶۲خ تفرش - ۱۳۳۶خ) معروف به نظامی نماینده شهریار و ساوجبلاغ در دوره‌های پنجم تا چهاردهم مجلس شورای ملی و نماینده قزوین در دوره‌های اول و دوم مجلس سنا بود. او از پیشگامان مبارزه با مالاریا در ایران به‌شمار می‌رود. ایشان همچنین مالک روستا کردان در ساوجبلاغ و روستای صوفی اباد یا همان شاهین ویلا امروزی در استان البرز نیز بودند آن دهستانی تحمیلی بی مدرک و لر بهر این ملک به نفع و ضررش باید رید (میرزاده عشقی)

میرزا یدالله فرزند عبدالوهاب خان بود. در شش ماهگی پدر و در حدود هشت ماهگی مادرش را از دست داد. در مکتبخانه‌های تفرش تحصیل کرد و در شانزده سالگی به تهران رفت و با میرزابنویسی زندگی اش را اداره کرد. سپس در مالیه استخدام شد و در حدود سال ۱۳۰۰ خورشیدی امین مالیه شهریار بود. ابتدا نام خانوادگی نظامی برگزید و سپس آن را به دهستانی تغییر داد.[۱] در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی از شهریار انتخاب شد و این کرسی را تا دوره چهاردهم حفظ کرد.

مبارزه با مالاریا[ویرایش]

دهستانی از همان آغاز ورود به مجلس به وضعیت بهداشت و آموزش در منطقه شهریار و ساوجبلاغ همت گماشت. در دوم خرداد ۱۳۰۳ طرحی به مجلس داد که برای مبارزه با مالاریا، باتلاق و سیاه آب روستای چمن کمال‌آباد خشکانده شود[۲] اما با وجود تلاش و پیگیری او و با اینکه در هر فرصتی در مجلس نسبت به وضعیت مالاریا در منطقه شهریار هشدار می‌داد و خواستار طرح پیشنهاد خود بود، به دستور گذاشتن خواسته او بیش از سه سال طول کشید و به دوره بعدی مجلس انجامید که سرانجام در ۲۴ بهمن ۱۳۰۶ رأی داد خشکاندن باتلاقهای خوار و شهریار در قانون بودجه سال ۱۳۰۷ گنجانده شود.[۳]

پس از یدالله خان پسرش عبدالعلی دهستانی از دوره پانزدهم به بعد نماینده شهریار و ساوجبلاغ شد.

یدالله خان مالک روستای صوفی آباد بود که آن را به بهای ششصد هزار تومان خرید. این روستا اکنون شاهین‌ویلا نام دارد و بخشی از شمال شهر کرج است. وی همچنین زمینی در حصارک کرج برای احداث بیمارستان به دولت اهدا کرد که در سال ۱۳۴۵ در آن بیمارستانی تأسیس شد که اکنون بیمارستان شهید رجائی نام دارد.[۱]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ محرابی، معین‌الدین (۱۳۹۲). «یدالله دهستانی نمایندة شهریار و ساوجبلاغ» (PDF). بهارستان. دوره جدید (۱): ۹۵–۱۰۳.
  2. «مذاکرات جلسه ۲۲ دوره پنجم مجلس شورای ملی دوم جوزا ۱۳۰۳».[پیوند مرده]
  3. «مذاکرات جلسه ۲۱۰ دوره ششم مجلس شورای ملی ۲۴ بهمن ۱۳۰۶».[پیوند مرده]