کتک (اندیکا)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کتک
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستاناندیکا
بخشچلو
دهستانللر و کتک
مردم
جمعیت۶۰۴ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۶۲۱۶۲

کُتُک، روستایی از توابع شهرستان اندیکا در استان خوزستان ایران است.

این روستا قدمت ۱۰۰۰ ساله دارد و مردم این روستا به شغل دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند. روستای کتک در دهستان للر و کتک قرار دارد دهستان للر و کتک شامل چندین روستا می باشد که ساکنین چند روستای آن در منطقه کتک است. روستای کتک بزرگ، شامل روستاهای ،کَبکِ محمّد رضا ، دَشتی حسین آقا، اِستَک، چال دیره بزرگ، چَل هرو قباد، کتک سوخته، ابوالفارس، آبکبود سُفلی، آبکبود وسطی، هاری، دره شیرون، پمبلی، کیدی ، چالِ راک، لالورد، تنگاف، گندمکار می‌باشد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کتک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران د. سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۸ نفر (۱۱۰خانوار) بوده‌است.

مکان‌های تاریخی[ویرایش]

در این منطقه مکانهای تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی قرار گرفته‌اند، اولین اثر بردگوری‌های باغات کتک در ۲ کیلومتری شمال غربی روستای کتک، در دامنه کوه کینو قرار دارد و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱] دومین اثر ثبت شده در این منطقه، محوطه چنگا مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام و در ۱/۵ کیلومتری شمال غرب روستای کتک بزرگ قرار دارد و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱] سومین اثر ثبت شده محوطه ده کیدیده (ده کیدی) مربوط به سده‌های اولیه و میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در ۱ کیلومتری جنوب غرب روستای کتک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱] و محوطه چال دیره مربوط به دوره هخامنشی - سده‌های میانه و متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است در ۶ کیلومتری جنوب شرقی روستای کتک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱] پنجمین اثر محوطه دره شیران در دهستان للر کتک، و در ۶ کیلومتری شمال غربی روستای ده ماه بنی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۷۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.