کارلوس کلایبر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارلوس کلایبر
زادهٔ۳ ژوئیهٔ ۱۹۳۰
برلین
درگذشت۱۳ ژوئیهٔ ۲۰۰۴ (۷۴ سال)
ملیتاتریش اتریشی
فرزندانمارکو (Marko) (پسر)،
لیلیان (Lillian) (دختر)
والدیناریش کلایبر
روت گودریچ (به انگلیسی: Ruth Goodrich)

کارلوس کلایبر (به آلمانی: Carlos Kleiber)، با نام کاملِ کارل لودویگ بونیفاتسیوس کلایبر (به آلمانی: Karl Ludwig Bonifacius Kleiber) (زادهٔ ۳ ژوئیهٔ ۱۹۳۰، برلین - ۱۳ ژوئیهٔ ۲۰۰۴) رهبر ارکستر اهل اتریش با اصالتِ آلمانی بود.

کارلوس کلایبر در طول زندگی حرفه‌ایِ خود ارکسترهای فراوانی را در کشورهای مختلف رهبری کرد. او جوایز و نشان‌های بسیاری گرفت. او در اوایل دههٔ ۱۹۹۰ از رهبری ارکستر کناره‌گیری کرد و پس از آن تنها گاهی کنسرت‌های خصوصی یا خیریه را رهبری می‌کرد. کلایبر، با وجود اینکه ولعی برای رهبری ارکستر نداشت و اجراهای زیادی ندارد، از سوی همکارانش و همچنین شنوندگان اجراهایش، بسیار تحسین شده‌است. او تمایل چندانی به ضبط آثاری که اجرا کرده بود نداشت.
پدر او اریش کلایبر، از رهبران ارکستر و آهنگسازان نامدار بود. مادرش، روت گودریچ، اهل واترلو، آیووا، ایالات متحدهٔ آمریکا، بود. خانوادهٔ کلایبر در سال ۱۹۳۵ به آرژانتین مهاجرت کردند و نام «کارل» (Karl) در آن دیار به «کارلوس» تغییر یافت.
همسرش استانیسلاوا برِزووار (به اسلوونیایی: Stanislava Brezovar)، رقاص باله اهل اسلوونی بود. آن دو در دوسلدورف با هم آشنا شده بودند و ازدواج کردند. کلایبر هفت ماه بعد از همسرش درگذشت. آرامگاه این زوج در شهر «لیتیا» (Litija) در اسلوونی است. آنها یک پسر و یک دختر به نام‌های مارکو و لیلیان داشتند.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]