پرش به محتوا

پیش‌نویس:امان الله زندش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
امان‌الله سِسلانی (زَندِش)
نام هنگام تولدامان‌الله سِسلانی
زادهٔسِسطُلان فومن
شهروندیایران
تحصیلاتمقطع ابتدایی و مدرسه نظامی
دورانجنبش مشروطه ایران و نهضت جنگل
شناخته‌شده برایمحافظ شخص میرزا کوچک خان جنگلی
حزب سیاسیجمهوری شورایی سوسیالیستی ایران
جنبشنهضت جنگل

امان‌الله سِسلانی بعدها نام خانوادگی (زَندِش) را برگزید. خاندان او اصالتاً از خراسان بودند که به روستای سِسِلون در فومن (سِسطُلان فعلی) مهاجرت نموده بودند. شغل آبا و اجدادی آنها طلا فروشی بود. او در سال ۱۲۸۴ سِسطُلان فومن در خانواده ی تالش متولد شد. در کودکی و نوجوانی گریزان از آموزش و بی علاقه نسبت به تحصیل بود و در جامعه ی بس سواد آن روزها کورسوادی در حد خواندن و نوشتن داشت.

امان‌الله‌خان مجذوب مجاهدین مشروطه و توجه فراوان مردم به آن‌ها شده بود و در پی دنبال این رویا به سمت میرزا کوچک خان جنگلی کشیده شد.

او در سال ۱۲۹۸ کوتاه زمانی پیش از ملاقات میرزا کوچک خان جنگلی به جنگلی ها پیوست. در عین جوانی در همان ساعات اولیه پیوستن به جنگلی ها در زمره محافظان شخص میرزا کوچک خان جنگلی قرار گرفت.

امان‌الله خان کم و بیش دو یا سه سال در خدمت میرزا کوچک خان جنگلی بود و در همین مدت هم در مدرسه‌ی نظامی تحصیل کرد.

امان‌الله دارای چندین برادر بود که یکی از آنها به نام حسین در روستای خانه وانه ماکلوان سکونت اختیار نمود و هنوز هم نوادگانش نام خانوادگی زَندِش دارند.

امان‌الله زندش جزو افرادی بوده که در راهپیمایی میرزا کوچک خان به سمت خلخال حضور داشته و شاهد بریدن سر میرزا کوچک خان توسط قزاق‌ها بوده است.[۱]

یکی از مجاهدان معروف نهضت جنگل امان‌الله خان بوده است ..سسطلان یاسسلون منطقه ای تالش نشین در حوالی گوراب زرمیخ پس است و امان‌الله خان را به جهت انتساب به زادگاهش سسطلانی نامیده اند وخاندان او امروزه دارای نام خانوادگی فدایی و یا زندش هستند.

امان‌الله خان نخست محافظ شخص میرزا کوچک خان بود وسپس محافظت از حسن خان آلیانی...معین الرعایا ...را برعهده گرفت حتی پس از خاموشی نهضت جنگل ودر دوران نایب الحکومتی حسن خان نیز محافظ او بوده است.

کولارژ لهستانی که مامور تعمیر سلاح جنگلیان بود درخاطرات خودنوشته است: درروزهای پایانی نهضت جنگل درزیده ودرباغ حسن خان آلیانی به دیدار میرزا رفتم درآنجا امان الله خان هم حضور داشت آقای ناصرعظیمی یکی از نویسندگان تاریخ جنگل چون ازوجود امان الله خان بی اطلاع بوده در توضیح نوشته کولارژ نوشته است شاید منظور نعمت الله خان باشد درحالی که امان الله خان بوده است.


  1. خاطرات امان‌الله زندش. به کوشش هومن یوسفدهی. صص. ۷۷۴.