ویکی‌پدیا:کپی‌کاری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در ۹۹٫۹٪ موارد، شما مجاز نیستید متنی را از یک جای دیگر به ویکی‌پدیا کپی (یا تایپ) کنید، زیرا این کار هم با حق تکثیر ویکی‌پدیا سازگار نیست و هم نوعی ایده‌دُزدی به‌شمار می‌رود. اگر گمان می‌کنید که کار شما جزو موارد استثنایی است که کپی کردن اشکال ندارد، بقیهٔ این متن را بخوانید اما توجه داشته باشید که حتی در این موارد هم باز بهتر است که متن را به زبان خودتان بازنویسی کنید و منبع آن را ذکر کنید.

آیا می‌توانم فلان متن را به ویکی‌پدیا کپی کنم؟[ویرایش]

حق تکثیر

به عنوان یک قاعده کلی، هیچ متنی را از یک جای دیگر به ویکی‌پدیا کپی نکنید. (موارد استثنای محدودی وجود دارد، از جمله این که می‌شود چند کلمه را با ذکر منبع از جای دیگر کپی کرد)

- با سپاس

در حالت کلی، هیچ متنی را از یک جای دیگر به ویکی‌پدیا کپی نکنید. توجه کنید که تعداد خیلی کمی از منابع هستند که می‌شود از آن‌ها متنی را به ویکی‌پدیا کپی کرد. این منابع اطلاعات خود را در مالکیت عمومی منتشر می‌کنند یا اجازه‌نامهٔ آن‌ها با اجازه‌نامهٔ ویکی‌پدیا مطابقت دارد. توجه کنید که اگر وب‌گاهی اجازه‌نامه‌ای برای مطالب خود منتشر نکرده، طبق کنوانسیون برن مطالب آن حق تکثیر دارد و نمی‌توان آن را به ویکی‌پدیا کپی کرد.

کپی کردن محتوا از ویکی‌پدیای انگلیسی به ویکی‌پدیای فارسی ایراد ندارد اما توجه کنید که متن‌ها را باید به فارسی ترجمه کنید.

می‌توانم متنی را کمی تغییر دهم و بعد کپی کنم؟[ویرایش]

خیر. این که متن را کپی کنید و بعد کمی آن را تغییر دهید و آن وقت ذخیره‌اش کنید باعث نمی‌شود که کپی کردن مجاز شود. اگر می‌خواهید مطالبی که جای دیگری نقل شده را به ویکی‌پدیا بیاورید، متن را به زبان خودتان بازنویسی کنید و منبع را هم ذکر کنید.

می‌توانم متن را در صفحهٔ کاربریم کپی کنم تا روی آن کار کنم؟[ویرایش]

خیر. ویکی‌پدیا نمی‌تواند در هیچ‌جا، حتی در صفحه‌های کاربری یا حتی به صورت موقت، موارد دارای حق تکثیر را میزبانی کند.

نقل قول چه طور؟[ویرایش]

نقل قول‌های کوتاه مطالبی که حق تکثیر دارند برای کمک به گسترش محتوای مقاله‌ها مجاز است. در چنین مواردی، نقل قول بودن متن باید کاملاً مشخص شود و منبع متن هم دقیقاً ذکر شود. در چنین مواردی استفاده از اثر دارای حق نشر باید کاملاً مطابق سیاست ویکی‌پدیا:محتوای غیر آزاد باشد.

کپی از یک مقالهٔ ویکی‌پدیا در مقالهٔ دیگر چطور؟[ویرایش]

بله. شما مجازید بخشی از یک مقالهٔ ویکی‌پدیا را در یک مقالهٔ دیگر کپی کنید، اما حتماً باید مقالهٔ مبدأ را در خلاصهٔ ویرایشتان ذکر کنید. محتوایی که توسط کاربران ویکی‌پدیا تولید می‌شود را می‌توان به صورت آزاد استفاده کرد، به شرطی که به صورت مناسب به ایجادکنندگان‌شان اِسناد شده باشد. اگر متنی را کپی کرده‌اید اما فراموش‌تان شده که در خلاصهٔ ویرایش موضوع را ذکر کنید، بدین روش عمل کنید: یک ویرایش ساختگی انجام دهید (ویرایشی که تغییرات مهمی در مقاله ایجاد نمی‌کند، مانند افزودن یک خط خالی پس از یک عنوان) و در خلاصهٔ ویرایش منبع اصلی مقاله را ذکر کنید، مثلاً بنویسید: «مطالب این مقاله از [[مقالهٔ منبع]] در تاریخ ‎۲۸ فروردین ۱۴۰۳ کپی شده‌است.»

جستارهای وابسته[ویرایش]