پیش‌نویس:الکتروتکنیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

الکتروتکنیک به بررسی مدارهای فرمان و برق با ولتاژ بالا(برق قدرت) و همچنین برق سه فاز میپردازد و در این عرصه به نحوه کار با ابزارهای مختلف مخصوص رشته برق، کنتاکتور، کابلها و در نهایت تابلوهای برق پرداخته میشود.تمام کشورهای دنیا امروزه برای پیشرفت و توسعه نیاز بسیار زیادی به انرژی برق و توسعه آن در سر تا سر کشورهای خود دارند تا تمام واحد‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی، منازل و... بتوانند از این انرژی استفاده کنند.[۱] اما انتقال این انرژی از نیروگاه‌ها به واحدهای نام برده به چه صورت میباشد؟ قبل از این که با نحوه انتقال انرژی برق به واحدهای خدماتی و صنعتی و منازل پرداخته شود، به معرفی دقیق این علم و درک بهتر از این حرفه و فرق الکتروتکنیک با الکترونیک اشاره میشود. با توجه به نیاز بشر به برق، دانشمندان رشته الکتروتکنیک در تلاش هستند که هر ساله بتوانند این انرژی را بیشتر توسعه دهند تا هیچ انسانی در هیچ جای دنیا از این انرژی بی بهره نماند. این علم با توجه به پیشرفت انسان هر ساله نیاز بیشتری به آن میشود و باعث شده تا افرادی که در این حرفه تحصیل میکنند بازار کار خوبی داشته باشند و در خارج از کشور مهندسی این رشته بسیار حائز اهمیت میباشد.[۲] اما تفاوت الکتروتکنیک با الکترونیک در چیست؟ علم الکترونیک بیشتر به بررسی مدارهای الکترونیکی و کار با ولتاژ الکتریکی ضعیف زیر ۲۴ ولت میباشد و از جمله کارهایی که در این عرصه به آن پرداخته میشود؛شناسایی، نحوه کارکردن و کاربرد قطعات الکترونیکی مانند IC، خازن، ترانزیستور و... میباشد. اما عرصه الکتروتکنیک تفاوت‌هایی با الکترونیک دارد که در ادامه به این موضوع پرداخته می شود. الکتروتکنیک در واقع به بررسی مدارهای فرمان و برق با ولتاژ بالا(برق قدرت) و همچنین برق سه فاز میپردازد و در این عرصه به نحوه کار با ابزارهای مختلف مخصوص رشته برق،کنتاکتور،کابلها و در نهایت تابلوهای برق پرداخته میشود. همانطور که گفته شد نحوه انتقال برق به واحدهای مختلف یک شهر و یا کشور در سه مرحله صورت میگیرد، این سه مرحله شامل: تولید (Generation) ، انتقال (Transmission) و توزیع (Distribution) میباشد.اما منظور از این مراحل چیست؟[۳]

مراحل الکتروتکنیک[ویرایش]

  • مرحله اول: تولید انرژی برق به شکل‌های مختلف میباشد و با منابع طبیعی تولید میشود مانند : گاز، آب، زغال سنگ، آفتاب، اتم و باد.هرکدام از این منابع در نیروگاه های مخصوص خود تولید میشوند مانند نیروگاه آبی، نیروگاه زغال سنگی،نیروگاه اتمی، نیروگاه سوختهای فسیلی(گازی،گازوئیلی،بخاری)،نیروگاه بادی و نیروگاه خورشیدی.
  • مرحله دوم:به پروسه جابجایی توان الکتریکی ، انتقال الکتریکی گفته میشود که بعد از فرآیند تولید برق از مبدا(نیروگاه تولید برق) توسط خطوط انتقال برق به مرکز مولدهای انرژی الکتریکی انتقال پیدا میکند و از این مراکز به پست‌های توزیع برق انتقال پیدا میکند و از این طریق به واحدهای مختلف مانند : منازل ، واحدهای حمل و نقل برقی ، صنعتی و ... منتقل میشود.
  • مرحله سوم: در این مرحله تحویل برق به واحدهای مختلف میباشد.که در این مرحله برق را از سیستم انتقال به مصرف کنندگان شخصی تحویل میدهند.در این میان پست های توزیع به سیستم انتقال متصل شده و ولتاژ انتقال را به ولتاژ متوسط بین 2 کیلو 35 ولت با استفاده از ترانسفورماتور کاهش میدهند تا واحدهای مصرف کننده بتوانند از این انرژی استفاده کنند و البته خطرات کمتری برای مصرف کنندگان داشته باشد.[۴]

مشاغل مرتبط با الکتروتکنیک[ویرایش]

  • ۱-برق کار امور ساختمانی

شرح وظایف:انجام سیم کشی برق ساختمان مسکونی و نصب قطعات الکترونیکی

  • ۲-برق کار امور صنعتی

شرح وظایف:نصب قطعات تابلوهای برق سه فاز(صنعتی، کشاورزی و تجاری)

  • ۳-تعمیرکار و نصاب خطوط برق

شرح وظایف:انجام امور مربوط به تعمیر،نصب و نگهداری خطوط توزیع برق

  • ۴-تعمیرکار لوازم الکتریکی و الکترونیکی

شرح وظایف:تعمیر لوازم گردنده و حرارتی برقی خانگی

  • ۵-مربی آموزش حرفه ای متوسطه

شرح وظایف:آموزش مهارتهای برق‌کاری به هنرجویان و علاقه مندان

  • ۶-اپراتور نیروگاه برق

شرح وظایف:نگهداری، تست و گزارش عملکرد تاسیسات نیروگاهی و اتاق کنترل

  • ۷-مسئول کنترل کیفیت

شرح وظایف:کنترل کیفی محصولات و خدمات الکتریکی

  • ۸-تابلوساز و نصاب تابلوی برق

شرح وظایف:نصاب قطعات و چیدمان داخل تابلوی برق

  • ۹-طراح برق و الکترونیک

شرح وظایف:طراح تاسیسات الکتریکی

  • ۱۰-مدیر صنعت

شرح وظایف:مدیر پروژه های برقی و...

آینده الکتروتکنیک بعنوان شغل[ویرایش]

آینده شغلی رشته الکتروتکنیک را میتوان به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم کرد به این معنا که افراد فارغ التحصیل این رشته میتوانند برای استخدام و شاغل شدن در بازار کار در بخش هایی مانند نیروگاه های برق که یک صنایع دولتی محسوب میشود و یا یک متخصص برق باشند که در یک ساختمان نیم کاره برای سیم کشی آن در حال کار هستند. البته این دسته بندی صرفاً فقط برای این هستش که مطالب این مقاله برای شما قابل فهم‌تر باشد.اما در رابطه با آینده شغلی این رشته نکته ای که بسیار مهم است حرفه‌ای بودن در رشته‌ی تحصیلی خود هست.به این معنا که یک تکنیسین رشته الکتروتکنیک در محل کار خود فردی کارآمد ، با دانش و با تجربه باشد و به تواند نیازها و مشکلات یک بخش در یک شرکت در حرفه‌ی خود را مرتفع کند. آینده شغل رشته الکتروتکنیک با توجه به پیشرفت دینا و نیاز بیشتر به انرژی برق بسیار روشن است اما به این معنا نیست که یک فارغ التحصیل رشته الکتروتکینک بعد از فارغ التحصیل شدن در این رشته بتواند بلافاصله وارد بازار کار شود و توقع بهترین مقام و موقعیت در این رشته را داشته باشد.وارد شدن در بازار کار این حرفه نیازمند تجربه و دانش بسیار بالا است.یک فارغ التحصیل رشته الکتروتکینک باید از لحاظ دانش فیزیک و ریاضی و ... در سطح بالایی باشد. امروزه فارغ التحصیلان این رشته در کشور وجود دارند که بی کار هستند اما دلیل این موضوع فقط کمبود کار در کشور نیست بلکه دلیل بسیاری از این بیکاری ها نداشتن دانش لازم و تجربه‌ی کافی است.و دو موضوع دانش و تجربه لازمه‌ی استخدام و یا وارد شدن در بازار کار این رشته میباشد. نکته خیلی مهمی که باید یک فارغ التحصیل رشته الکتروتکنیک بداند بروز بودن و حرفه ای بودن در رشته‌ی خود میباشد تا گزینه‌ی اول برای استخدام یک شرکت خصوصی و یا دولتی باشد.در واقع یک فارغ التحصیل رشته الکتروتکنیک یا همان مهندس برق باید اطلاعات و دانایی کافی از تمام گرایش های رشته برق داشته باشد.







منابع[ویرایش]

  1. کتاب دانش فنی برق پایه، ایرج طهماسبی، چاپ ۱۳۸۹
  2. کتاب درسی الکتروتکنیک شاخه کاردانش
  3. مقاله الکتریسیته ساکن، سهراب میرقاسمی،۱۳۹۹
  4. سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند