پل ساراسین

مختصات: ۸°۱۲′۰۵″شمالی ۹۸°۱۷′۵۳″شرقی / ۸٫۲۰۱۵۱۸°شمالی ۹۸٫۲۹۸۰۳۲°شرقی / 8.201518; 98.298032
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Sarasin Bridge
remote view of Sarasin Bridge
مختصات۸°۱۲′۰۵″شمالی ۹۸°۱۷′۵۳″شرقی / ۸٫۲۰۱۵۱۸°شمالی ۹۸٫۲۹۸۰۳۲°شرقی / 8.201518; 98.298032
گذرنده‌هاThailand Route 402 (Thepkasattri Road), Pedestrians
بر رویAndaman Sea
مکانBan Tha Chatchai, Thalang, Phuket and Ban Tha Nun, Takua Thung, Phang Nga
نام رسمیSarasin Bridge
نگهداری‌کنندهDepartment of Highways, Ministry of Transport
ویژگی‌ها
درازای کل660 m
پهنا11 m
پیشینه
آغاز ساخت1951
گشایشJuly 7, 1967
مکان
Map

پل ساراسین (به تایلندی: สะพานสารสิน) پلی در کشور تایلند است که قسمت اصلی استان پوکِت و استان پهانگ نگا در جنوب تایلند را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل یکی از زیباترین پل‌ها شناخته شده و حاوی تاریخ فراموش‌نشدنی‌ای از کشور تایلند است.

این پل در سال ۱۹۵۱ ساخته و در ۷ ژوئیهٔ ۱۹۶۷ رسماً افتتاح شد؛ و اولین پل متصل کننده Phuket و Phang Nga، با طول کل ۶۶۰ متر است که با بودجه کل ۲۸٬۷۷۰٬۰۰۰ بات ساخته شده‌است. نام ان از Pote Sarasin، نخست‌وزیر سابق تایلند، زمانی که وزیر توسعه ملی بود برگفته شده‌است.

این پل در تاریخ ۲۲ فوریه سال ۱۹۷۳ فاجعه فراموش نشدنی ای را رقم زد. دو عاشق جوان اهل پوکت با نام‌های دام و گیو به خاطر عشق نافرجامشان، خود از روی پل به داخل آب پریدند. دام از یک خانواده ضعیف و راننده اتوبوس محلی (songthaew) و راننده و کارگر تعویض لاستیک ماشین بود. Gew از یک خانواده ثروتمند و دانشجو بود که سوار اتوبوس دام می‌شد. گیو عضوی از یک خانواده متول بود و انتظار می‌رفت که با فردی ثروتمند نیز ازدواج کند. شناخت آنها از یکدیگر موجب ایجاد عشق میانشان شد. آنها به دنبال جلب رضایت پدر برای ازدواجشان بودند اما او درخواست آنها را ردکرد. این امر موجب شد تا آنها دوباره یکدیگر را ببینند. پس از فرونشاندن عشق توسط پدر گیو، آنها تصمیم گرفتند حال که نمی‌توانند با هم زندگی کنند، پس زندگی خودشان را می‌گیرند. در شب ۲۲ فوریه سال ۱۹۷۳، آنها خود را با یک لنگ به هم بسته و از پل Sarasin به داخل اب پریدند.

داستان این دو عاشق برای همیشه در حافظه پوکت باقی می‌ماند. در سال ۱۹۸۷ نیز یک فیلم تایلندی با نام Saphan Rak Sarasin؛ ساراین، پل عشق، با بازیگری دو ستاره بازیگر Chintara Sukapatana و Ron Banjongsang ساخته شده‌است.[۱] پل Sarasin از آن زمان به یکی از جاذبه‌های توریستی تبدیل شده و یکی از شناخته شده‌ترین مکانها در پوکت است.[۲][۳]

در حال حاضر، پل Sarasin دیگر برای عبور و مرور اتومبیل‌ها خدمات ارائه نمی‌دهد. از آنجا که پل جدیدی به نام "Thepkasattri "، یا به اصطلاح پل جدید Sarasin یا Sarasin II ساخته شده‌است، از سال ۲۰۱۱، پل Sarasin تنها به صورت پل عابر پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پل نور پردازی شده و غرفه‌هایی نیز برای گشت و گذار در ان برپا شده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. Five Star Production (2017-12-06). "ตัวอย่างภาพยนตร์เรื่อง สะพานรักสารสิน" [Trailer of Sarasin Bridge]. youtube (به تایلندی). Retrieved 2019-01-24.
  2. Khon Khlong Lam Chiak (2009-12-21). "โศกนาฎกรรมความรัก "สะพานรักสารสิน" เรื่องจริงที่ไม่อิงนิยาย สำหรับคู่รัก คู่นี้" [Love tragedy "Sarasin Love Bridge", a true story that is not based on fiction for this coupl]. Pantip.com (به تایلندی). Archived from the original on 24 July 2018. Retrieved 2019-01-24.
  3. "สะพานสารสิน" [Sarasin Bridge]. painaidii (به تایلندی). Archived from the original on 24 January 2019. Retrieved 2019-01-24.

پیوند به بیرون[ویرایش]