پراشکفت (بویر احمد)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پراشکفت
تصویری از پراشکفت
تصویری از پراشکفت
تصویری از پراشکفت
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکهگیلویه و بویراحمد
شهرستانبویراحمد
بخشبخش مرکزی
دهستاندشتروم
نام محلیپرشکفت
پراشکفت بر ایران واقع شده‌است
پراشکفت
۳۰°۴۳′۰۳″شمالی ۵۱°۱۶′۴۳″شرقی / ۳۰٫۷۱۷۴۴۰۰°شمالی ۵۱٫۲۷۸۶۰۴۰°شرقی / 30.7174400; 51.2786040
جمعیت۵۱ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۵
بارش سالانه۸۵۰
روزهای یخبندان سالانه۵۰
کد آماری۰۷۷۸۲۰
پراشکفت

پِراِشکفت از روستاهای شهرستان بویراحمد در ۴۵ کیلومتری شهر یاسوج است. رودخانه کبگیان که به خرسان و در ادامه به کارون می‌ریزد، سرانجام رودخانه‌های: پرشکفت، بابکان، دشتروم و نَرماب است.[۱]

روستای پراشکفت مجموعه‌ای از چندین دهکده به نام‌های دره خانی، ده بزرگ، چیتَوَه، مرادی و کَلْگَه، تل بَن، چم محمد باقری و چالکوپ است.

مردم‌شناسی[ویرایش]

مردم پراشکفت لر بویراحمدی هستند و به گویش لری بویراحمدی صحبت می‌کنند. کشاورزی و دام‌داری و پرورش ماهی قزل‌آلا عمده فعالیت اهالی پراشکفت است. پراشکفت از چندین ده تشکیل شده‌است که شامل ده بزرگ، چیتاوه، مرادی، چل محمدباقری، کَلگه، سرچال، بَردِبَلَه، درهٔ خانی، تل بن و چال‌کوب است. این روستا از جهت اصل و نسب به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند:

  • اولادمیرزالی:عده ای از طایفه اولاد میرزاعلی سردسیری در این منطقه و منطقه سپیدار زندگی می‌کنند.
  • سادات: سادات پراشکفت را سه دسته سادات محمودی، سادات امام‌زاده علی و سادات سید مراد تشکیل می‌دهند. بیشتر اهالی را سادات تشکیل می‌دهند.
  • کاها: «کا» پیشوندی در گویش لری است که در مقابل پیشوند «کِی» است. کادرویشی‌ها، کامحمدخانی‌ها، کاحاجی‌ها در این دسته‌اند.
  • آقاها: آقاویسی‌ها، و آقا شفیع که آقاهای پراشکفت را تشکیل میدهند.[۱]

قدمت (تاریخچه)[ویرایش]

به گفته اهالی، سابقه سکونت نیای ساکنان کنونی این روستا ۱۱۰۰ هجری شمسی است که افرادی به این روستا مهاجرت کرده‌اند. اما قبل از آن ساکنانی در این روستا زندگی می‌کرده‌اند، آثار باستانی یافت شده در این روستا قدمت بسیار بیشتر از این را نشان می‌دهد و گویای این است که پراشکفت قدمتی بسیار زیادی دارد اما متأسفانه هیچ تحقیق علمی باستان‌شناسی تا به امروز صورت نگرفته‌است. در ناحیه موسوم به گیاربن در این روستا آثار فراوان سفالی شکسته دیده می‌شود و علاوه بر این سنگهای قبر در بعضی از قبرستان‌های این روستا قدمت روستا را تا قبل از دوره صفویه نشان می‌دهد. چندین بنای ساخته شده از سنگ و ساروج در پراشکفت نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد. حفاری‌های غیرمجاز و فروش اشیاء بدست آمده، هر از چندگاهی در روستا دهان به دهان می‌چرخد، نویسنده این متن در دوران کودکی شاهد تخریب اشیاء باستانی سفالی توسط روستاییان بودم، چراکه آنها را بازماند از مردگان می‌دانستند.

طبیعت پراشکفت در اوایل بهار

وجه نامگذاری[ویرایش]

نام‌گذاری این روستا به دلایل چندی است، چرا که این مکان به گونه‌های مختلف تلفظ می‌شود. پِرِشکفت (Preshkaft): مکانی که پر از اشکفت است. پراشکفت(Pareshkaft): مکانی در حاشیه اشکفت‌های فراوان. پیراشکفت(Pireshkaft): اشکفت‌هایی که مکان مقدسی برای پیران (بزرگان، کهنسالان و دراویش) بوده‌است.[۱]

پیوندها[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «بویرنیوز». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۱۵.