دهستان سپیدار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دهستان سپیدار
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکهگیلویه و بویراحمد
شهرستانبویراحمد
بخشسپیدار
مرکز دهستانپازنان
جمعیت۳،۶۱۱ نفر (۱۳۹۵)
ارتفاع مرکز
از سطح دریا
۱۸۰۰

دهستان سپیدار، یکی از دهستان‌های بخش سپیدار شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. این دهستان در مسیر جاده یاسوج به دهدشت واقع شده است و سرشار منابع طبیعی و مزارع مختلف است. همچنین دارای ۲ شهرک صنعتی بسیار مهم در مرکز استان می باشد که یکی از این شهرک ها محل استقرار کارخانه های تولید شن و ماسه و آسفالت می باشد.

ویژگی‌ها[ویرایش]

مرکز این دهستان در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر یاسوج که در محور اصلی یاسوج به دهدشت قرار دارد که و از جاذبه‌های دیدنی این منطقه طبیعت بکر دلی بجک و دیلگون و کوه زراورد و آبشار تنگ تامرادی است.

پیشه بیشتر مردم روستا کشاورزی و به روش سنتی است. به زبان لری صحبت می‌کنند و از طوایف مختلفی تشکیل شده‌اند؛ که از مهمترین ایل های این بخش میتوان به سادات عنا وسادات امامزاده علی و کی گیوی اشاره کرد در تابستان دارای آب و هوای مطبوع و خنک و زمستان آن سرد است به‌طوری‌که همه ساله همراه با بارش فراوان برف است. در کوه‌های بلند پیرامون روستاهای دهستان که گاه ارتفاع آن‌ها به ۳۰۰۰ متر بالغ می‌شود انواع گیاهان و درختان می‌رویند و در بسیار از نقاط لاله‌های واژگون نیز دیده می‌شود.

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت دهستان سپیدار برابر با ۳،۶۱۱ نفر بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۲.