ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ساروخان تالش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
اجماع بر انجام نشدن اصلاحات لازمه. --محک 📞
‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۵۹ (UTC) خوب نشد

ساروخان تالش

پیشاخوبیدگی ساروخان تالش
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۷۲٬۸۶۹
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی تک‌تک منابع ارجاع‌داده‌شده انجام شد
استانداردسازی منابع با الگوهای یادکرد انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ اطلاعات انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ گشتن انجام شد
افزودن رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
افزودن تصاویر مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط (کد) به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 ساروخان تالش (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Alborz Fallah (بحثمشارکت‌ها) ‏۱۴ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۰۷:۱۳ (UTC)[پاسخ]

لطفاً ابزار وپ:املا را فعال کنید. متن پر از اشتباه‌های تایپی‌ست مانند «دوران سطلنت شاه صفی» که باید بشود «دوران سلطنت شاه صفی». زمانی که همهٔ اشتباه‌ها رفع شدند دکمهٔ ذخیره در زیر صفحه: همهٔ موارد برای این مقاله درست است! را بزنیدیاماها۵ / ب ‏۱۴ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۰۷:۳۳ (UTC)[پاسخ]
چهار مورد اشتباه تایپی وجود داشت که اصلاح شد. بقیهٔ موارد، اسامی و اصطلاحات خاص تاریخی هستند. با احترام Benyamin-ln (بحث) ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۱۲:۲۳ (ایران) ‏۱۴ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۰۷:۵۳ (UTC)[پاسخ]
  • منابع دست اول در مقاله مورد استفاده قرار گرفته. مقاله ویکی‌پدیا مستقیماْ نمی‌تواند به منبع دست اولی چون فومنی ارجاع بدهد چرا که تحقیق دست اول محسوب شده و مغایر وپ:مگمخ است.
  • مقاله جهت گیری شدیداً حکومتی دارد. «فساد»؟ «فتنه»؟ «بدرقه و دعای خیر همه مردم»؟ آنجا بودند و همه مردم را سرشماری کردند؟ صرف این که عده ای قیام کنند دلیل نمی‌شود مقاله آنها را فتنه گر و فاسد بماند. --1234 (بحث) ‏۲۷ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۸:۲۷ (UTC)[پاسخ]
سلام جناب سیکاسپی عزیز. در حال حاضر امکان مشارکت ندارم. چند روز دیگر که سرم کمی خلوت شد و فرصت کردم به ویکی‌پدیا بیام، توضیحات لازم را عرض می‌کنم. با احترام Benyamin-ln (بحث) ۹ آبان ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۵۸ (ایران) ‏۳۰ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۲۲:۲۸ (UTC)[پاسخ]
ابتدا دربارهٔ فومنی توضیحی عرض کنم. همان‌طور که خودتان در این مقاله، ترجمه‌ای از ایرانیکا را آورده‌اید که «او از هیچ رییسی نام نمی‌برد. دلیلش برای نوشتن را توضیح می‌دهد: در پنجاه سال گذشته، او دیده که گیلان از کنترل سلاطین صفوی به درآمده و وارد آشوب، قیام و انقلاب شده، نظیر اشغال گیلان بدست عادلشاه. فومنی می‌گوید گرچه او فردی درونگرا و منزوی بوده با این وجود حوادثی که شاهدش بوده را می‌نوشته زیرا کس دیگری چنین نمی‌کرده.» . این مقاله پژوهشی قول و نظر فومنی را ارجح بر نویسندگان مشهور عصر صفوی و معتبرتر از آنان دانسته‌است.
واژگان مورد اشاره شما نظیر فساد و فتنه، در ساروخان تالش#مجازات عاملان فساد و ناامنی و آن هم فقط یک بار ذکر شده‌است. ممکن است در نگاه اول، تصویر یک سوءگیری به ذهن برسد اما بررسی بیشتر وقایع نشان می‌دهد که اتفاقاً توجه اصلی به رفع مشکلات امنیتی جامعه و بازگرداندن اموال غارت شدهٔ مردم اختصاص دارد. بخشی از جملات را عیناً نقل می‌کنم: «با لشکر آستارا در ماه ذی‌القعده به رشت رفته و تمام کسانی را که موجب ناامنی و غارت اموال مردم شده بودند، مجازات نمود… در لاهیجان شایعه شده بود که حاکم دیلمان برای غارت ثروت بازرگانان اروپایی و ارامنه، از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و همچنین مبالغ زیادی را به زور از کدخدای رانکوه و نواحی مجاور آن گرفته‌است.. ساروخان در حضور وزیر، کلانتر و شیخ‌الاسلام لاهیجان و نیز کدخدایان تالش و شاکیان و مال‌باختگان به وضعیت او رسیدگی نموده و اموال بازرگانان را به آنان بازگرداند… در مدت دو ماه استقرار در لاهیجان، به مشکلات مردم بیه‌پیش رسیدگی نموده و عاملان فساد را مجازات نمود… یکی از افراد مورد اعتماد را مأمور استرداد اموال غارت شده و بازگرداندن آنان کرد…»
تفصیل آن وقایع در کتاب مذکور آمده‌است. با احترام Benyamin-ln (بحث) ۱۴ آبان ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۳۶ (ایران) ‏۵ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۶:۰۶ (UTC)[پاسخ]
اصلا فومنی بهترین مورخ عصر صفوی. این تغییری در اولیه بودن آثار او از دید ویکی‌پدیا در سال ۱۳۹۶ شمسی ایجاد نمی‌کند. حتی مورخین برجسته اوایل سده حاضر هم از دید ما اولیه اند و نمی‌توانند مستقیماً مورد استفاده قرار گیرند. شما اگر منبع معتبر ثانویه ای پیدا کردید که به فومنی ارجاع کرده، نوشتهٔ او را از صافی تحلیل علمی تاریخی مدرن گذرانده و در منابع مرور همتا شده منتشر کرده بی هیچ اشکالی می‌توانید در ویکی مورد استفاده قرار دهید؛ ولی استفاده مستقیم از متن ۴۰۰ سال قبل نمی‌تواند در مقاله خوب یا برگزیده اتفاق بیفتد. وپ:اولیه را لطفاً مطالعه و رعایت کنید.
دغدغه‌هایی هم که در خصوص آن کلمات ابراز کردم ناشی از همین است، وقتی یک مورخ مربوط به قرن‌ها قبل که خصوصاً درباری هم بوده مطلبی را می‌نویسد، طبیعی است در خصوص آن باید طبیعتاً با یک شک نگاه کرد. متخصصین امروزی با تحلیل فنی تاریخی می‌توانند بر آن ادعاها یا صحه بگذارند یا ردشان کنند، ولی این کار کاربر ویکی نیست. ما صلاحیت علمی نداریم که مستقیماً متن تاریخی را مبنای نتیجه‌گیری قرار دهیم. اگر امروز اجماع علمی این نوشته‌ها را تأیید می‌کند، ذکرش اشکالی ندارد ولی این مسئله نیاز به تأیید متخصصان دارد. برای نمونه مقاله خان احمد خان را ملاحظه کنید. در این مقاله ممکن است از کار امثال فومنی استفاده شده باشد ولی با واسطه ی یک مورخ مدرن. 1234 (بحث) ‏۶ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۴:۲۷ (UTC)[پاسخ]

چند پیشنهاد اصلاحی:

  • لطفا لید را قدری توسعه دهید.
  • بخش ابتدایی «نسب و دوران زندگی ساروخان» را به مقاله جداگانه ای در خصوص خاندان مذکور منتقل کنید. جزییات وقایع مرتبط با حمزه خان جایش در این مقاله نیست.
  • نقل قول طولانی از اولئاریوس ضرورتی ندارد. خلاصه ای دو سه خطی از آن را اگر مایلید به انشای خودتان بنویسید. هرچند عمده مطالبش ارزش بیوگرافیک ندارد.
  • «اورنگ‌زیب قصد تصرف دوباره هرات را داشت» تا جایی که می دانم هرات هیچ گاه در تصرف گورکانیان هند نبوده است. چرا گفته اید دوباره!
  • «در دوران حکومت ساروخان، منصب خلیفهٔ تالش بر عهده یادگارعلی‌سلطان تالش فرزند خادم‌بیگ تالش خلیفةالخلفای شاه اسماعیل یکم بود.» این جمله ظاهرا دقیق نیست. فرزند خلیفه الخلفای شاه اسماعیل یکم نمی توانسته در زمان ساروخان زنده باشد.
  • «او یکی از دیپلمات‌های شاه عباس بزرگ بود و به عنوان سفیر به کشورهای هند[۲۸] و عثمانی[۲۹] اعزام شده بود. پس از درگذشت وی در سال ۱۰۳۶[۳۰] با حکم شاه عباس اول، بدرخان سلطان ملقب به شاه‌قلی خلیفه[۲۷] به جای او منصوب شد.[۴]» این چه ربطی به این مقاله دارد؟!
  • بخش قابل توجهی از «سرکوبی شورش غریب‌شاه» ربطی به ساروخان ندارد و می شود به مقاله اصلی شورش منتقل شود.
  • «انعقاد عهدنامه زهاب» ساروخان دیپلمات ارشد صفوی در مذاکرات بوده (مثل دکتر ظریف خودمان) انتظار دارم مطلب بیشتری درباره نقش و اقدامات وی در این موضوع نوشته شود.
  • «سرکوبی شورش ازبکان» به نظرم اطلاعاتی که درباره اقدامات نظامی گورکانیان در این بخش ارایه شده، زاید است و باید به مقاله خودش منتقل شود.

در مجموع مقاله متمرکز بر زندگی نامه ساروخان نیست و مثل داستان های مثنوی معنوی شده است که از یک موضوع به موضوع دیگر می رود و خواننده را سردرگم می کند. --سید (بحث) ‏۷ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۸:۲۵ (UTC)[پاسخ]

سیکاسپی گرامی؛ اصلاحات مورد نظرتان اعمال خواهد شد.
سید گرامی؛
  • اصلاحات محتوایی مورد نظرتان در لید، اوئاریوس و سرکوبی شورش انجام خواهد شد.
  • مقاله در خصوص خاندان مهرانی را خواهم ساخت. اما با کمبود منابع روبرو هستم و امکان به چالش کشیده شدن مقاله توسط دیگر کاربران وجود دارد. مناسب دیده بودم که توضیحاتی درباره نشان و نسب وی در همین مقاله باشد. جزئیات وقایع حمزه خان به مقاله خودش منتقل خواهد شد.
  • اورنگ‌زیب قصد تصرف دوباره... در تشریح جمله قبل از آن است. برای توضیح این که تدابیر نظامی ساروخان به چه صورت بوده است. در ادامه نیز اشاره شده که اورنگ‌زیب شکست خورد و شبانه گریخت.
  • برای من هم کمی عجیب بود که فرزند خادم‌بیگ باشد، چرا که در این صورت باید حدود یکصد سال عمر کرده باشد. در منبع آمده که وی از قبیله طالش و اولاد خلیفةالخلفاء است... شاید مراد از اولاد، الزاما فرزند خودش نبوده بلکه نوه‌اش باشد. واژه «اولاد» را جایگزین «فرزند» کردم. دو جمله پس از آن آمده است؛ اولی به مقاله مجزا انتقال خواهد شد. اما جمله دوم. ذکر نام یادگارعلی و بدر خان برای معرفی خلفای معاصر با ساروخان است. همانطور که یادگارعلی معرفی شده، بدر خان هم معرفی شده است.
  • درباره عهدنامه زهاب هم به روی چشم.
  • علت تشریح وقایع شورش ازبکان در این مقاله نیز این بود که این اطلاعات در هیچ مقاله دیگری وجود ندارد. درباره جنگ با عثمانی، خیلی راحت یک لینک گذاشته‌ام که برای مطالعه بیشتر به فلان نوشتار وابسته مراجعه شود اما برای شورش ازبکان و فتح قندهار، مقالات مرتبط وجود ندارد. خواننده‌ای که به یک باره با این عبارت روبرو شود که شاه، ساروخان را به فرماندهی آن سپاه تعیین کرده و وی را مأمور فتح بخارا نمود... برایش جای سؤال خواهد بود که علت این لشگرکشی چیست

@محک: من مال شما را بررسی و جمع بندی کردم. لطفا شما هم این را بکن.--سید (بحث) ‏۲۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۵۰ (UTC)[پاسخ]

  • با پوزش فراوان نتوانستم اصلاحات را اعمال کنم. به تازگی این نوشتار را ایجاد کردم تا زمینه‌ای برای ایجاد مقاله اختصاصی برای خاندان مهرانی باشد اما کمبود اطلاعات در دسترس و اشتغال به زندگی، فرصت را از من گرفته است. به امید خدا در فرصتی دیگر، تکمیلش خواهم کرد. سپاس از سید گرامی، سیکاسپی عزیز و جناب فلاح بزرگوار. با احترام Benyamin-ln (بحث) ۶ بهمن ۱۳۹۶، ساعت ۲۰:۰۵ (ایران) ‏۲۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۳۵ (UTC)[پاسخ]