ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/تالش صفوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تالش صفوی[ویرایش]

خوب شد

به نیابت از محک گرامی که زحمت بررسی مقاله را کشیده است، موفق جمع بندی می کنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۴۰ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی تالش صفوی
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۱۷٬۲۹۲
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 تالش صفوی (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Benyamin (بحث · مشارکت‌ها)

تاریخ نامزد کردن: ‏۳۰ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۵۱ (UTC)

  • ۷۷۵ روز پیش نامزد شده‌است.

سلام. بالاخره این مقاله آماده شد. تمام منابع را بارها بررسی کردم و خلاصه‌ای که شروط جامعیت و مانعیت را برآورده کند، آورده‌ام. زمان زیادی برای املا و انشا و منبع‌دار کردن مطالب و ایجاد یادکردهای استاندارد گذاشته‌ام تا کم و کاستی نداشته باشد.

الان که مقاله نامزد خوبیدگی شده، دو نقشه در مقاله جای‌گذاری کرده‌ام. با این حال، هدف‌گذاری نهایی من برای این مقاله، برگزیدگی است به همین خاطر یک نقشه هم از وضعیت سیاسی حکومت‌های محلی گیلان در دوران شاه تهماسب یکم در ذهن دارم که آن بماند برای برگزیدگی. برای برگزیدگی، احتمالاً یک زیربخش در خصوص زمین‌داری و فئودالیسم هم اضافه کنم که در دوران صفوی حائز اهمیت بود و در معادلات سیاسی-اجتماعی اثرگذاری جدی داشت. بالاخره یکی دو مورد هم بماند برای برگزیدگی :) جز این‌ها، مطلب دیگری در خصوص موضوع مقاله نیافتم و هرآنچه در منابع بود، اکنون با رعایت جامعیت و مانعیت در مقاله هست.

منتظر نظر، پیشنهاد یا انتقاد همکاران گرامی هستم. بنیامین (بحث) ۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۲۱ (ایران) ‏۳۰ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۵۱ (UTC)[پاسخ]

مبنای نامگذاری مقاله چیست؟ «تالش صفوی» با استناد به کدام منابع انتخاب شده؟ تالش صفوی و غیرصفوی دارد؟ «صفوی» برای حاکم‌نشین تالش صفت است، چیست؟ آیا منطقه سنتی تالش یک حکومت صفوی بوده؟ این مقاله مشخصاً درباره چه چیزی است؟ --1234 (بحث) ‏۱۹ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۰۰ (UTC)[پاسخ]

شیوهٔ رایج نام‌گذاری مقالات تاریخی.
«چه چیزی» بودن مقاله در متن مقاله توضیح داده شده‌است. چه سؤال عجیبی.
محل مناسب پرسش‌های بی‌ارتباط با گمخ، صفحهٔ بحث مقاله است. بنیامین (بحث) ۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۵۸ (ایران) ‏۲۰ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۲۸ (UTC)[پاسخ]
سلام. در کل با خوب شدن مقاله موافق هستم. اما چند نکته:
  1. در بخش «زمینهٔ تاریخی» بند اول با باقی بخش هماهنگ نیست. گویا خلاصه‌ای از آنچه در پاراگراف‌های بعدی می‌آید، نخست پیش‌گویی شده‌است. برای مخاطب ناآشنا سردرگمی می‌آفریند.
  2. هم از تاریخ‌های میلادی و هم از تاریخ‌های هجری استفاده کردید ولی در مواردی گاهشماری ذکر نشده و مشخص نیست به کدام گاهشماری اشاره دارید.
  3. در جمله « به دلیل مقاومت ساکنان محمودآباد مغان در برابر قزلباشان، به دستور شیخ حیدر، توسط تالشان کشتار بزرگی رخ داد.» نفهمیدم کی به کیست؟ اینجا تالشان همان قزلباشان هستند؟ آیا مردم مغان در آن دوران تالش نبودند؟
  4. در بخش زمینه کمی هم درباره مسائل مذهبی توضیح می‌دادید، به جا بود. خیلی‌ها فکر می‌کنند تشیع از ابتدا همین شکلی بوده که الان هست و در نتیجه ارتباط تصوف و مرشد و این‌ها با آنچه درباره شیعه بودن صفویان شهره است، شاید ایجاد شبهه کند. برای برگزیدگی که پیشنهاد می‌کنم ایشالله در زیربخشی مجزا، مسیر گذر شیوه شیعی-صوفی از سربداران کومس تا مرعشیان و کیاییان و تالش و نهایتاً صفویه را در این بخش قشنگ باز کنید :)
  5. کَرْگان را به قروق پیوند دادید. من شنیده بودم کرکان در انزلی است. منبعی هم دارد یا دانسته شخصیتان بود؟
  6. ادعای «با این حال، بدنهٔ اصلی تالش از نظر دینی، ملی، و حتی آداب و رسوم، هیچ سنخیتی با روس‌ها نداشت و قرارگرفتن تحت سلطهٔ روسیه را گناه نابخشودنی می‌دانستند و این نارضایتی را از طریق ارسال طومارهایی به پایتخت نشان داد.» مشکوک است و بهترست به صورت فکت نباشد. لطفاً در ابتدایش «به نظر فلانی» را اضافه کنید.
  7. عنوان مقاله هم خیلی دقیق نیست؛ صفویان حاکم مستقم تالش نبودند، پس تالش در زمان صفویان بهتر می‌بود. ولی جدای از این، در دوره‌هایی از بازه این مقاله حاکمیت روسیه تزاری و خلافت عثمانی را هم داریم که در این عنوان نمی‌گنجند. اگر حاکم‌نشین تالش یا چیزی مثل آن بگذارید چطورست؟ اگر نشد، شاید هم بشود از بازه زمانی در عنوان مقاله استفاده کرد؟
--محک 📞 ‏۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۱۷ (UTC)
  1. به جای مناسب منتقل خواهم کرد.
  2. منتظر این سؤال بودم. بخشی از مطالب مقاله، فقط با گاه‌شماری میلادی در منابع ذکر شده‌اند و من نمی‌توانم آن‌ها را تبدیل به گاه‌شماری هجری کنم. از طرف دیگر، سایر مطالب مقاله را با هر دو گاه‌شماری در دسترس دارم. از آن جایی که باید یک گاه‌شماری را مبنا بگیریم، بنابراین تصمیم به استفادهٔ یک‌دست از گاه‌شماری میلادی گرفتم. اما بعد از اتمام نگارش مقاله، به نظرم رسید که در چند جا، تاریخ قمری را برای توضیح بیشتر اضافه کنم. احتمالاً این تصمیم ثانویه باعث شده که یک‌دستی از بین رود. آن چند مورد هجری را کلاً حذف کنم؟
  3. الان خودم جمله را خواندم، حس گنگی بهم دست داد :) جمله‌بندی را اصلاح خواهم کرد.
  4. به نظرم می‌آمد که نیاز به شرح بیشتر نباشد. اضافه خواهم کرد.
  5. کَرْگان با کرکانِ انزلی فرق دارد. کرگانرود و بخش کرگان‌رود به کرگان منسوب هستند. هم دانستهٔ شخصی خودم است و هم توضیح مختصری در مقالهٔ قروق دربارهٔ بازار کرگان[رود] وجود دارد.
  6. از حالت فکت خارج‌اش می‌کنم. البته مطالب جسته و گریخته‌ای در سایر منابع دیده‌ام که بماند برای ارائه در گمب.
  7. شاید باور نکنید، انتخاب عنوان مقاله بیش از یک سال طول کشید و به جز دو موردی که گفتید، چندین مورد دیگر را نیز بررسی و ارزیابی کردم. انتخاب نام «تالش صفوی» در وهلهٔ اول به منظور رعایت ایجاز است که روش مرسوم در مقالات تاریخی ویکی‌پدیا است. اما بعد، «تالش در زمان صفویان» و موارد مشابه‌اش، یک توصیف دقیق از مقاله نیستند چون محتوای مقاله، صرفاً به حکومت تالش در دولت صفوی محدود شده و شامل تالش‌دولاب در جنوب، و نیز مناطق لنکران و قزل‌آغاج در شمال تالش نمی‌شود مگر مواردی مانند علت شورش حمزه‌خان که ذکر موضوع لنکران در آن‌جا نیاز بود. در واقع، این مقاله حلقهٔ واسط بین اسپهبدان گیلان و خان‌نشین تالش است. (گمخ بعدی‌ام را لو دادم؟) همچنین «حاکم‌نشین تالش» نیز دقیق نیست چون پس از افول تالش صفوی، خان‌نشین تالش تأسیس شد که آن هم یک حاکم‌نشین تالش است. ترجیح نخست من، حفظ عنوان فعلی است ولی اگر قرار بر تغییر عنوان این مقاله باشد، «حاکم‌نشین صفوی تالش» یا «حاکم‌نشین تالش (ایران صفوی)» را ترجیح می‌دهم.
 محک گرامی: سلام و تشکر :) موارد را انجام داده و خبرتان می‌کنم. بنیامین (بحث) ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۵۳ (ایران) ‏۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۲۳ (UTC)
 محک گرامی: سلام، موارد مدنظرتان را اعمال کردم. بنیامین (بحث) ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۱۲ (ایران) ‏۱۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۴۲ (UTC)

@محک: درود. آیا بررسی به پایان رسیده یا موارد دیگری باقی مانده است؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۲۵ (UTC)[پاسخ]

 مرتضا گرامی: سلام. به نظر بنده برای خوب شدن مورد دیگری نمانده است. لیکن چند صواحی توان جمع‌بندی ندارم. ممنون می‌شوم زحمتش را بکشید. 😊🙏🏼 محک 📞 ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۳۱ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.