ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ابوطالب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ابوطالب[ویرایش]

در سطح مقاله خوب، معیارها را دارد. اگر بخواهد برگزیده شود باید روی این موضوع به جد کار بشود که یک دیدگاه خاص، از زبان مخالفان آن دیدگاه بیان نشود؛ بلکه از زبان خودشان بیان شود. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۰ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۲۱ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی ابوطالب
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۱۶٬۳۳۰
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 ابوطالب (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Shobhe (بحثمشارکت‌ها)

تاریخ نامزد کردن: ‏۸ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۰۹ (UTC)

بررسی‌کننده: ٪ مرتضا (بحث)

  • ۹۷۸ روز پیش نامزد شده‌است.

مقاله، با توجه به منابع معتبر گسترش و در حد حداقل های یک مقاله خوبیده به آن پرداخته شد. در طی روند خوبیدگی، موارد جا مانده از جمله انشاء مناسب‌تر و توسعه در دستور کار قرار گرفته است. مقاله به گمخ آمد تا با بازخوردهای دوستان، بتواند زودتر مراحل خوبیدگی را طی کند.Shobhe ‏۸ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۱۰ (UTC)[پاسخ]

جناب شبهه به شما تبریک می گویم. مقاله از حیث روانی نثر و گویا بودن جمله بندی، نسبت به مقالات قدیمی ترِ شما خیلی بهتر شده است. امیدوارم این روند بهبود را همچنان حفظ کنید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۳ نوامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۴۵ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا ممنون از حضرت استاد. حقیقتش را بخواهم بگویم، بیش از ۱۰ بار مقاله را خواندم و آنچه شما گفته بودید را در آن لحاظ کردم تا شاید کمتر ایرادات قبلی را داشته باشد. این پیامتان واقعا خورد وسط سیبل... جدیدا ترس از استفاده از برخی کلمات پیدا کردم... دمتان گرم. Shobhe ‏۱۳ نوامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۴۷ (UTC)[پاسخ]
عالی است. این عادت 10 بار خواندن را من خودم همیشه رعایت می کنم. یعنی آنچه را نوشته ام چندین بار می خوانم و اصلاح می کنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۳ نوامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۵۸ (UTC)[پاسخ]
  1. «ابوطالب، عمو و حامی پیامبر اسلام» این جمله را در بخش تبار نوشته اید که ارتباطی با این بخش ندارد.
  2. «پدرش عبدالمطلب، بزرگ مکه بود.» اصطلاح «بزرگ مکه» مبهم است.
  3. «پدرش عبدالمطلب، از روسای مکه بود» اصطلاح «روسا» هم همینطور. طبیعتا مکه «رئیس» نداشته است.
  4. « بنی‌هاشم از دیرباز میراث‌دار امور عام‌المنفعه در منطقه مکه بودند و جایگاه ویژه‌ای را در نظر عامه مکیان داشتند.» این جمله هم مبهم است. منظور از «دیرباز» چه مدت است؟ منظور از «منطقه مکه» چیست؟ منظور از «جایگاه ویژه» چیست؟
  5. «رویارویی دو تیره بنی‌هاشم و بنی‌امیه، در اختلاف هاشم و برادرش عبدشمس ریشه داشت.» این جمله نقض عبارت «عامه مکیان» در جمله فوق نیست؟ به هر حال جمعیت قابل ملاحظه ای در مکه را بنی امیه تشکیل می دادند.
  6. «شأن و جایگاه بنی‌هاشم سبب شد تا بر اساس فقه اسلامی، بنی‌هاشم از تصرف در صدقات منع بشوند.» ما هنوز در بخش «تبار» هستیم. وقتی از تبار ابوطالب صحبت می کنیم، از قبل از اسلام صحبت می کنیم. پس این جمله به اینجا ارتباطی ندارد.
  7. همچنین ماجرای شعب ابوطالب هم ارتباطی با بخش تبار ندارد.
  8. شجره نامه باید با توجه به پدران ابوطالب محدود شود. شجره نامه ای گذاشته شده، نه تنها ابوطالب را نشان نمی دهد، بلکه تمام نسبتهای خانوادگی در آن بر مبنای نسبت خانوادگی با محمد ذکر شده است، حال آن که داریم درباره تبار ابوطالب صحبت می کنیم.

فعلا تا انتهای بخش تبار. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۰ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۳۶ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا ضمن تشکر از توجه شما. موارد انجامیده شدند. ارادت Shobhe ‏۱۲ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۱۲ (UTC)[پاسخ]


موارد درخواستی جناب ٪ مرتضا

  1. ✔Y انجام شد، کلمه حامی حذف شد.
  2. ✔Y انجام شد، بزرگان مکه = منظور کسانی که در تصمیم گیری مکه به عنوان یک منطقه مجمع القبایلی نقش داشتند.
  3. در حال انجام...، منظور از رئیس مکه، رئیس دارالندوه است. یک ارگان سیاسی-نظامی که قبایل عرب ساکن در مکه برای اداره مکه،‌ نمایندگانی را در آنجا داشتند. از قبیله قریش نیز عبدالمطلب شرکت داشت که ریاست دارالندوه را نیز عهده دار بوده‌است. این جمله شده‌است (رئیس مکه). اگر صلاح می‌دانید تبدیل بشود به رئیس دارالندوه.
  4. ✔Y انجام شد
  5. ✔Y انجام شد، جمله بندی قبلی بر طبق منبع تصحیح شد.
  6. ✔Y انجام شد
  7. ✔Y انجام شد
  8. ✔Y انجام شد


  1. این مقاله نیز مانند سایر مقالات خوب راجع به افراد، نیاز به یک بخش «زمانه» دارد که در آن به اوضاع اجتماعی و سیاسی دوران نزدیک به فرد بنویسید. بخشی از این توضیحات در بخش «خاستگاه» آمده که واقعا ارتباطی با بخش سرگذشت ندارد و باید به این بخش جدید؛ یعنی زمانه منتقل شود. علاوه بر این، لازم است مقداری هم راجع به ساختار قبایلی مکه و قریش و ساختار اقتصادی و سیاسی آن قبل از به دنیا آمدن ابوطالب توضیح داده شود.
  2. در بخش «ولادت تا پیش از بعثت» بهتر است مطالبی بیفزایید که به خود ابوطالب بپردازد. مطالب کنونی، سه پاراگراف است که یکی به سرپرستی قبول کردن محمد را پوشش داده، یکی ملاقات محمد با راهب نصاری را و یکی ازدواج محمد با خدیجه را. مقاله در مورد ابوطالب است. او چکاره بوده است؟ مثلا هیچ جا نگفته اید او تاجر بوده اما به صورت ناگهانی سر از سفرهای تجارتی او در می آوریم. اگر تاجر بوده، به کجاها سفر می کرده و چه کالاهایی مبادله می کرده؟ آنها که گفته اند در جنگ فجار شرکت کرده است، درباره کیفیت و چند و چون جنگاوری او چه گفته اند؟ آنها که گفته اند او بنی هاشم را از شرکت در جنگ منع کرده، از چه مقام و منصبی این کار را انجام داده است؟
    پی نوشت: من متوجه هستم که شخصیت او به واسطه نسبتش با محمد اهمیت پیدا کرده است. منتها باید توجه داشته باشیم که در دانشنامه یک نگاه مستقلانه به او داشته باشیم.
  3. «به او پیشنهاد شد تا محمد را با عمارة بن ولید که جوانی زیبارو و با ذکاوت بود، مبادله کند» توضیحات کافی نیست. اصلا متوجه پیشنهاد نشدم.
  4. مطالبی در مورد منصب و شغل او و مشکل مالی او در بخش «دیدگاهها» آمده است که باید به بخش سرگذشت منتقل شود.
  5. «بخش پذیرش و حمایت از اسلام» خیلی آشفته نوشته شده است و استدلال مخالفان و موافقان در هم تنیده شده است. در یک یا دو پاراگراف نظرات قائلانِ به اسلام نیاوردن ابوطالب را بنویسید و سپس در چند پاراگراف هم نظرات قائلانِ به اسلام آوردن وی را. در خصوص آیه 113 توبه و 56 قصص هم توضیح دهید که گروه اول، به چه دلایلی آن را دلیلی بر مسلمان نبودن وی تلقی کرده اند. عنوان زیربخش هم با محتوا سازگار نیست. مثلا می تواند «پذیرفتن یا نپذیرفتنِ اسلام» باشد.
  6. بخش وصایت: از ابتدای این بخش تا جمله ای که با «در منابع شیعی» شروع شده است، ارتباطی با موضوع مقاله ندارد. اگر توضیحی لازم است در وصی اضافه کنید و به آن مقاله پیوند دهید.
  7. با توجه به محتوای این بخش، عنوان «دیدگاه و فعالیت‌های سیاسی و اعتقادی» برای آن مناسب نیست. شما در این بخش به جایگاه او در نظرِ فرقه های اسلامی اشاره کرده اید که به نظر من همین عنوان؛ یعنی «جایگاه در نظرِ فرقه های اسلامی» مناسبتر است.
    فعلا تا سر آثار ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۳ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۴۷ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی جناب مرتضا

  1. ✔Y انجام شد
  2. با یک تحقیق خیلی مفصل، بیش از ۱۰ کتابخانه بزرگ را جستجو کردم. جز آنچه در لابلای تاریخ زندگانی پیامبر اکرم آمده است، چیز جدیدی یافت نشد. با این حال تغییری در ادبیات انجام شد.
  3. ✔Y انجام شد
  4. ✔Y انجام شد
  5. ✔Y انجام شد
  6. ✔Y انجام شد
  7. ✔Y انجام شد
  1. در بخش شعرها، پسندیده است که در ویکی گفتاورد صفحه مربوط به شعرهای ابوطالب را پیدا کنید و لینک دهید. اگر نیست، خوب است آن را بسازید. می توانید همین دو بیتی را که در مقاله آورده اید برای شروع به آن اضافه کنید. «نمونه اشعار» جنبه دانشنامه ای ندارد و با توجه به این که قصد و نیتی در نقل آن دو بیت وجود ندارد و تحلیلی از آنها که به روند مقاله کمک کند، وجود ندارد، بنابراین از متن مقاله باید حذف شود. آوردن یکی دو بیت به صورت تزئینی در قالب عکس یا سوتیتر اشکالی ندارد ولی کار اصولی همان است که به پروژه های خواهد (ویکی گفتاورد یا ویکی نبشته) پیوند دهید.
  2. «در مقابل بیشتر سیره‌نویسان اهل سنت، به مشرک از دنیا رفتن ابوطالب معتقد شدند.[۱۰۹] جامی، شاعر حنفی مذهب، در مساله ایمان یا کفر ابوطالب، معتقد به کفر ابوطالب بوده‌است.» شبهه عزیز وقتی دانشنامه می نویسیم باید کمی نسبت به واژگان حساس باشیم. کفر با شرک متفاوت است. آیا حنفی ها معتقد بودند او مشرک بوده (یعنی معتقد به خدایان دیگری علاوه بر الله)؟ یا کافر بوده (یعنی منکر همه خدایان از جمله الله)؟ حتی اگر منابعی که شما از آنها استفاده کرده اید در کاربرد این واژه دقت نکرده اند، شما طوری ننویسید که انگار مترادفند.
  3. «جایگاه در نظر فرقه های اسلامی» با «در دیدگاهها» همپوشانی دارند. به نظرم ساختار «در دیدگاهها» مناسب تر است. مطالب را از بالا پایین بیاورید و در جای مناسب خود (شیعه، سنی و شرق شناسان غیرمسلمان) بنشانید. در این صورت عنوان این بخش می شود «پذیرش یا عدم پذیرش اسلام» و زیربخش «جایگاه وصایت» هم می تواند یک بخش مستقل شود.
  4. تصاویر محل دفن را به بخش مربوطه منتقل کنید. جالب می شود یک عکس دوتایی کنار هم بگذارید؛ قبل از تخریب و بعد از تخریب. یک اشاره هم به این که آنجا آرامگاهی ساخته شده بوده و تخریب شده هم بکنید.
  5. شعری که در بخش شعر و ادبیات فارسی آورده اید را با ذکر نام شاعر به سوتیتر منتقل کنید.
  6. «در برخی از آثار شعرای سنی مذهب، شخصیت ابوطالب مورد طعن قرار گرفته‌است.» بگویید کدام.
  7. «دیگر موضوعی که از تاریخ زندگانی ابوطالب مورد توجه منابع ادبی و شعرا قرار گرفته‌است، ارتباط کفار و پیامبر و میانجی‌گری و وساطت ابوطالب در بین این دو گروه می‌باشد.» بگویید کدام.
  8. «در خصوص ایمان یا عدم ایمان ابوطالب نیز در منابع ادبی، گزارش‌هایی وجود دارد.» «پذیرش کفالت محمد، ماجرای بحیرای راهب، پدر بودن برای علی بن ابی‌طالب، ازدواج محمد، شعب ابوطالب و درگذشت او نیز از ماجراهای مورد توجه منابع ادبی است.» بگویید کدام.
  9. توضیحاتی که در مورد فیلم محمد رسول الله نوشته اید اضافی است. در حد یک یا دو جمله کافی است. به فیلمهای خارجی هم اشاره کنید.
    پی نوشت: منظورم از سوتیتر، استفاده از متن در کادر نقل قول در کنار نوشتار است؛ به طور مثال در سووشون#از دیدگاه جنبش ادبی متعهد از سوتیتر استفاده شده است.

تا سر منابع ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۱۴ (UTC)[پاسخ]


موارد درخواستی جناب ٪ مرتضا ✔Y انجام شد، انجام وظیفه شد؛ اما صفحه را در ویکی نبشته حذف سریع کردند. در ویکی گفتاورد هم جایی ندارد و سابقا حذف شده است.

  1. ✔Y انجام شد، منظور از کافر، منکر نبوت محمد منظور بوده که تصحیح شد.
  2. ✔Y انجام شد، بجز نظر شرق‌شناسان؛ الباقی را در بخش جدیدی با عنوان ایمان ابوطالب ادغام کردم. ایمان ابوطالب، یک عنوان بسیار مهم در تاریخ زندگانی اوست که نمی توانستم برایش عنوانی بخصوص در نظر نگیرم.
  3. ✔Y انجام شد
  4. ✔Y انجام شد
  5. ✔Y انجام شد
  6. ✔Y انجام شد
  7. ✔Y انجام شد
  8. ✔Y انجام شد
  1. در بخش منبع شناسی، منابع اولیه را از منابع ثانویه جدا کنید. به نظرم نیازی به ذکر دانشنامه های امروزی هم نیست. پ
  2. درباره محتوای منابعی که معرفی کرده اید، بنویسید. مثلا قاعدتا در اصول کافی باید حدیثهایی در مورد ابوطالب آمده باشد. یا مثلا در فلان کتاب سرگذشت ابوطالب آمده است و الخ
  3. «ابوطالب یکی از القاب مشهور اوست» قاعدتا ابوطالب باید کنیه باشد و نه لقب. همچنین در «وی به جهت انتصاب به فرزند بزرگش طالب، به لقب ابوطالب شهره شده‌است.»
  4. «ابوطالب، عمران بن عبدالمطلب که به عبدمناف نیز شهره است» از متن اینطور بر نمی آید که به عبدمناف شهره باشد. بلکه در متن مقاله آمده است که نام او عبدمناف یا عمران بوده است اما به ابوطالب مشهور است.
  5. «شهره شدن» هم به نظرم فعل مناسبی نیست. از شهرت یافتن استفاده کنید.
  6. اطلاعات کلی را در همان پاراگراف اول بنویسید. مثلا مربوط به کدام تاریخ یا جغرافیا است و سبب سرشناس بودنش (یکی از حامیان اصلی محمد، پیامبر اسلام)، سال درگذشت و تولد.
  7. در پاراگراف دوم خلاصه خیلی مختصری از سرگذشت او بیاورید. از اطلاعات جزئی بپرهیزید.
  8. به نظرم لید را می توانید در همین دو پاراگراف بگنجانید.
  9. اطلاعات جعبه اطلاعات کامل نیست. مثلا در دیگر نامها، عبد مناف را ننوشته اید. در خویشاوندان فقط نام دو برادر را نوشته اید در حالی که برادران دیگری هم داشته است.
  10. در رده بندی سعی کنید هم در رده دختر و هم در رده مادر رده بندی نکنید؛ مثلا اگر رده:صحابه داریم که شامل چند رده دیگر مانند رده:صحابه مرد است، درست نیست که در هر دو باشد.
  11. نام ابوطالب در جعبه الگوی «بزرگان اسلام» نیامده است. صحیح نیست اگر نامی در جعبه الگویی نیست، آن الگو را در مقاله بیاوریم. در سایر جعبه الگوها هم وضع به همین منوال است.

٪ مرتضا (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۳۳ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی جناب مرتضا

  1. ✔Y انجام شد، فقط اگر اجازه بدهید، دانشنامه ها باقی بمانند تا در برگزیدگی دسترسی به آنها ساده تر باشد. ضمن اینکه ارزش دانشنامه ای نیز دارند. باز میل شماست.
    پس آنها را به انتها ببرید تحت عنوان دانشنامه ها. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۲۹ (UTC)[پاسخ]
    ✔Y انجام شد
  2. ✔Y انجام شد، تا جایی که منبع یافت شد، توسعه یافت.
  3. ✔Y انجام شد
  4. ✔Y انجام شد
  5. ✔Y انجام شد
  6. ✔Y انجام شد
  7. ✔Y انجام شد
  8. ✔Y انجام شد، با اجازه یک پارگراف در خصوص ایمان یا عدم ایمان نیز به جهت اهمیت به لید افزوده شد.
  9. ✔Y انجام شد
  10. ✔Y انجام شد
  11. ✔Y انجام شد

مساله ایمان ابوطالب هنوز به قوت خود باقی است. دیدگاه موافقان و مخالفان را در دو بخش جداگانه بنویسید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۵۷ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا- به صورت مشخص‌تری بخش بندی شد. Shobhe ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۴۱ (UTC)[پاسخ]
  • «بر اساس روایتی مرسل از ابن‌عباس در منابع سنی مذهب، شأن نزول آیه ۲۶ انعام، در خصوص شرک ابوطالب گزارش شده‌است؛ با این حال، زمان نزول سوره انعام، چند سال پس از درگذشت ابوطالب عنوان شده‌است.» در بخش معتقدان به شرک، در این مورد توضیح دهید. بعد در بخش معتقدان به ایمان بگویید که زمان نازل شدن آیه چند سال بعد از درگذشت ابوطالب بوده است.
  • آنجا که حدیث ها را نقل می کنید، منبع حدیثی را هم در یادداشت بیاورید.
  • اشعار را در یادداشت بیاورید.
  • به نظرم دیدگاه معتقدان به ایمان، مطالب تکراری دارد. مثلا دو جای مختلف در مورد شعر صحبت شده و در دو سه جای مختلف در مورد حمایت از مسلمانان صحبت شده. پیشنهادم این است؛ یک جایی در این بخش گفته اید دلایل ایمان به سه دسته تقسیم می شود؛ عملکرد، گفتارها و دیدگاه اطرافیان. به نظرم این مطلب را به ابتدای بخش بیاورید. سپس موارد مربوط به هر یک از این سه شاخه را در یک پاراگراف بیاورید.

٪ مرتضا (بحث) ‏۲۴ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۲۰ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا وقت بخیر. موارد انجامیده شدند. فقط دو نکته باقی ماند:
  • مساله تکراری بودن در کار نیست. برخی جاها، مطالب با استناد به ما قبلش معنا پیدا می‌کند. مثلا یکجا درباره شعر صحبت شده ولی موضوع شعر ابوطالب در مدح محمد است که نشانه‌ای برای اثبات ایمان او از روی سخن اوست. و در جای دیگر از شعر او در مدح پسر یا برادرش یاد شده، که موضوع، مساله حمایت محمد و مسلمانان است و اثبات ایمان ابوطالب از روی یک اقدام عملی است.
  • در خصوص شعر، آن دو بیت شعر عربی ابوطالب، محل استناد است و متن یا ترجمه‌اش باید برای انتقال مفهوم بماند. در این خصوص چه دستور می دهید. ارادت.
Shobhe ‏۲۴ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۱۴ (UTC)[پاسخ]
  1. ازدواج خدیجه و محمد قبل از بعثت بوده است. بنابراین خطبه ازدواجشان چه ارتباطی با اسلام ابوطالب می تواند داشته باشد؟
  2. «گزاره الف، این درحالی است که گزاره ب» بیشتر یک تکنیک ژورنالسیستی به نظر می رسد تا یک عبارت دانشنامه ای. منظورم «بنی‌امیه و بنی‌عباس، با هدف کاستن منزلت علی بن ابی‌طالب با اثبات شرک ابوطالب، در ترویج این عقید انگیزه مشترک داشته‌اند. این در حالی بود که ابوسفیان و عباس (از سران بنی‌امیه و بنی‌عباس) تا پیش از فتح مکه، از پذیرش اسلام امتناع کردند» است.اینجا منظورتان از بنی امیه و بنی عباس، حکومتهای امویان و عباسیان است؛ چنان که هم از متن اینطور بر می آید و هم پیوند ویکی به آنها داده شده است. عباس و ابوسفیان هیچ زعامتی در این دو حکومت نداشتند. ضمن این که شما دارید شواهد مسلمان بودن/نبودن ابوطالب را بررسی می کنید و مقاله اصولا راجع به ابوطالب است و عملکرد افراد دیگر ارتباطی با موضوع مورد بحث ندارد.
  3. در مورد شعر که پرسیدید، به نظر من اگر به یادداشت منتقل شود بهتر است. اما این را به عنوان پیشنهاد تلقی کنید چون ناقض معیاری نیست و به هر روی سلیقه شما به عنوان توسعه دهنده مقاله هم شرط است.
  4. برای این که این قسمت شرک و ایمان (دیدگاه معتقدان به ایمان) را مرتب تر کنیم، پیشنهادی دارم. ابتدا این زیربخش را به سه زیربخش فرعی تقسیم کنید: اقدامات ابوطالب، گفتار و شعرهای ابوطالب و نظرات اطرافیان ابوطالب. سپس محتوای فعلی را در هر یک از این سه زیربخش فرعی تقسیم کنید. کارمان که تمام شد، می توان تیترهای فرعی را حذف کنیم.
  5. درباره عماره بن ولید اصلاحی انجام دادید. برداشتم این بود که وی برده بوده است. ممکن است شفافتر اشاره کنید؟ مثلا «برده جوانی به نامِ...»؟
  6. مفاد محاصره اقتصادی به نظرتان برای این مقاله لازم است؟
  7. سال برآوردی ولادت را بر حسب گاهشماری میلادی هم بنویسید. هم در متن هم در لید هم جعبه اطلاعات.

٪ مرتضا (بحث) ‏۲۶ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۳۲ (UTC)[پاسخ]


موارد درخواستی جناب مرتضا

  1. در متن خطبه ازدواج، سخنانی به میان آمده که نشان از یگانه پرستی ابوطالب دارد. به عبارتی از این بخش از خطبه ابوطالب، وصایت ابوطالب برداشت شده‌است. وصایت نیز لازمه ایمان است. اساسا بحث در خصوص اینکه ابوطالب مسلمان شد یا نه نیست. بلکه بحث بر سر این است که ابوطالب بت پرست بود یا یکتا پرست.
  2.  نظر: بنی امیه و بنی عباس، تا پیش از اینکه یک حکومت باشند، قبیله هستند. سران این دو قبیله در زمان ظهور اسلام، عباس و ابوسفیان بوده‌اند. اساسا آن متن می خواهد بگوید: دو تیره بنی عباس و بنی امیه چون به حکومت رسیدند و سرانشان ایمان نیاوردند و قدرتشان نیز بر مبنای اسلام بود؛ پس ایمان هر کسی را که ایمان داشت، انکار کردند؛ از جمله ابوطالب. این متن، در خصوص انگیزه های انکار ایمان ابوطالب است و شاید جایش در مقاله ایمان ابوطالب باشد تا اینجا. باز منتظر صلاحدید شما هستم.
  3. با اجازه فعلا اینطور بماند، شاید تا برگزیدگی کمی دیدگاهم ملایم تر شد :)
  4. ✔Y انجام شد
  5. عماره، برادر خالد بن ولید است. یقینا برده نبوده است. در زمان ابوطالب، رسم بوده است که فرزندان همدیگر را مبادله می کردند و به فرزند خوادگی یک دیگر می دادند. اسلام که آمد، این کار را ممنوع کرد. تحقیقی کردم، متوجه شدم که قریش بهترین، زیباترین و قوی‌ترین جوان قریش را جستجو کرد و به عماره رسید، عماره را نزد ابوطالب بردند و گفتند: این عماره را بگیر برای اینکه از نسل و آینده فرزندی از فرزندانت مطمئن باشی، در قبالش محمد را به ما بده... تغییری در متن انجام دادم فکر کنم شفاف شد.
  6. ✔Y انجام شد، حذفش کردم.
  7. ✔Y انجام شد
  1. همان گونه که در یادداشتی در مورد متن و شان نزول آیه 113 توبه و 56 قصص توضیح دادید، در مورد 26 انعام هم همین کار را بکنید.
  2. گلشنی که معتقد به اسلام ابوطالب است؟ در این صورت نظرش را به بخش ایمان ابوطالب منتقل کنید.
  3. این مقاله راجع به عباس و ابوسفیان نیست. جمله «بنی‌امیه و بنی‌عباس، با هدف کاستن منزلت علی بن ابی‌طالب با اثبات شرک ابوطالب، در ترویج این عقید انگیزه مشترک داشته‌اند.» قابل پذیرش است. جمله بعدی خیر.
  4. آذری است یا آذری نژاد؟
  5. به خطبه در قسمت زندگی نامه اشاره کرده اید. اگر هم در این خطبه نشانی از اعتقاد به خدای یگانه است در همانجا ذکر کنید. اینجا صحبت از مسلمان بودن است.
  6. از دایره المعارف بزرگ اسلامی هم استفاده کنید. از خیلی از دانشنامه هایی که در مقاله استفاده کرده اید معتبرتر است. همچنین لازم است از مقاله ابوطالب در دانشنامه اسلام (بریل) هم استفاده شود (گویا چهار مقاله در موضوع ابوطالب دارد). شاید کاربر:kamranazad بتواند در خصوص دسترسی به مقاله ابوطالب در این دو دانشنامه راهنمایی کند.
  7. یادکردهای انگلیسی چپ چین شوند.
  8. این جمله: «عباس نیز با وجود آنکه تا پیش از فتح مکه اسلام را نپذیرفت، در زمان حیات ابوطالب، هیچ مخالفتی علنی با محمد و اسلام بروز نداد.» هم ارتباطی با موضوع مقاله ندارد.
  9. با اصلاح ساختاری که در بخش ایمان یا شرک انجام داده اید، مقاله خیلی بهتر شد. دستتان درد نکنه. بعضی جملات را جابجا کردم. ممکن است در جابجایی یادکردها کم دقتی کرده باشم. لطفا یک مرور بفرمایید.
  10. در مورد عماره، اگر در یادداشت هم بتوانید چیزی بنویسید خیلی خوب می شود. موضوع کاملا برای من گنگ بود؛ توضیحاتی که دادید برایم جالب بود. احتمالا در مورد خیلی های دیگر هم همینطور است. این رسم، اسمی هم داشته است؟

٪ مرتضا (بحث) ‏۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۴۵ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی جناب مرتضا

  1. ✔Y انجام شد
  2. ✔Y انجام شد
  3. ✔Y انجام شد
  4. ✔Y انجام شد آذری نژاد صحیح است.
  5. ✔Y انجام شد
  6. ✔Y انجام شد، از دایرة المعارف بزرگ اسلامی در مقاله استفاده شده است. ویراست دوم دایرة المعارف اسلام را نیز داشتم و به مقاله افزودم. ان شاء الله مکفی بوده باشد.
  7. ✔Y انجام شد
  8. ✔Y انجام شد
  9. ✔Y انجام شد، تشکر از شما.
  10. ✔Y انجام شد، نامش به فارسی همان فرزندخواندگی یا در عربی اربابیة-ربابیه است. واژه ارباب در فارسی هم گویا از این معنا اقتباس شده‌است و ارباب، پدرخوانده قوم خودش بوده‌است. باز تحقیقی می کنم و از یک منبع معتبر مطلبی خواهم افزود.

@Shobhe: لطفا ویژه:تفاوت/33873528 را ببینید و نظرتان را بگویید. به نظرم با این تغییر، هیچ چیزی از مقاله شما کم نشده است جز این که خلاصه تر شده. ٪ مرتضا (بحث) ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۵۲ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: نظرتان را می فرمایید؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۹ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۲۶ (UTC)[پاسخ]
@مرتضا عرض ادب. مدتی قطع دسترسی بودم... بسیار هم عالی. مشکلی ندارد کلام جنابتان صحیح. دمتان گرم. Shobhe ‏۱۴ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۲:۰۳ (UTC)[پاسخ]

بسیار خوب. به نظرم در سطح مقالات خوب، تا همینجا کافی است. اگر نظر دیگری نبود، تا چند روز دیگر جمع بندی می کنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۴ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۲۰ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.