ویکی‌پدیا:کتابخانه ویکی‌پدیا/دسترسی آزاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کتابخانهٔ ویکی‌پدیا
دسترسی آزاد

دسترسی آزاد، حق و آزادی در مطالعهٔ منابع پژوهشی، معمولاً برخط، و به‌طور ایده‌آل، امکان استفادهٔ مجدد از آن‌ها بدون ممانعت است. دسترسی آزاد رایگان، آزادی مطالعه، و دسترسی مطلقاً آزاد، آزادی کامل در خواندن و استفادهٔ مجدد است. آزادی کامل، آنگونه که در ابتکار دسترسی آزاد بوداپست تعریف شده است شامل:

«در دسترس بودن آزاد در اینترنت همگانی، به همهٔ کاربران اجازهٔ خواندن، دانلود، کپی، توزیع، چاپ، جستجو، یا پیوند به متن کامل این مقاله‌ها، خزیدن در آن‌ها به‌منظور فهرست‌سازی، ارسال آن‌ها به عنوان داده به نرم‌افزار، یا استفاده از آن‌ها در هر هدف قانونی دیگر، بدون موانع مالی، قانونی، یا فنی را می‌دهد به‌جای آن‌هایی که از دسترسی به خود اینترنت جدانشدنی هستند. تنها مانع در بازتولید و توزیع، و تنها نقش برای حق نشر در این حوزه، باید دادن کنترل به نویسندگان بر مالکیت اثرشان و حق درستی اذعان و ارجاع باشد.»

کتابخانهٔ ویکی‌پدیا یک قُطب پژوهشی باز است که توسط مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا مدیریت می‌شود. از همهٔ پروژه‌ها و شرکائی که به ویراستاران ویکی‌پدیا کمک می‌کنند تا بتوانند به پژوهش‌های بهتری دست یابند، علاقه‌مندیم و مایل با آن‌ها همکاری کنیم. در حالی که ما با بسیاری از پایگاه‌های داده و ناشرانی همچون الزویر و جی‌استور همکاری داریم، از پایگاه‌های دسترسی آزاد استقبال می‌کنیم.

ما معتقدیم که یک کتابخانهٔ مدرن باید به ویرایشگران کمک کند تا منابع آزاد را یافته و از آن‌ها استفاده کنند، چرا که آن‌ها می‌توانند تعداد و کیفیت مقالات دانشنامهٔ ویکی‌پدیا را افزایش داده و همچنین تجربه‌ای مطلوب برای خوانندگان این دانشنامه را فراهم کنند.

پایگاه‌های دسترسی آزاد[ویرایش]

فارسی
انگلیسی

یافتن منابع دسترسی آزاد[ویرایش]