ویکی‌پدیا:پروژه بیت الحکمة ۲٫۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارگاه پروژه بیت الحکمة ۲٫۰

بیت الحکمة ۲٫۰،[الف] پروژه‌ای است که هدف آن غنا بخشیدن به ویکی‌پدیای عربی (و همچنین برخی ویکی‌های دیگر) و محتوای آنلاین است. این پروژه توسط «افکار نامحدود»[ب] واقع در نیویورک و در همکاری با «من به علم معتقدم»[پ] در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی راه اندازی شده‌است.

این پروژه، مترجمان حقوق بگیرِ پاره-وقت را جهت ترجمه مقالات از تمام زمینه‌های ویکی‌پدیای انگلیسی به ویکی‌پدیای عربی (و همچنین برخی ویکی‌های دیگر) به کار می‌گیرد. تمرکز اصلی این پروژه بر روی مقالات علمی و فلسفی است. بنیانگذار این پروژه «فیصل سعید المطر» است که یک کارآفرین اجتماعی است و همچنین بنیانگذار مؤسسه «افکار نامحدود» می‌باشد.

پروژه «بیت الحکمة»، نوعی همکاری بین «افکار نامحدود» و «من به علم معتقدم» است، به طوری که اولی پشتیبانی مالی را فراهم می‌آورد و دومی به انتخاب و استخدام مترجمین پرداخته و بر روی کیفیت ترجمه‌ها نظارت می‌کند. در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد مقالاتی که این پروژه بر رویشان کار کرده‌است به بیش از ۱۰۰۰۰ مقاله رسید.

همچنین یک همکاری استراتژیک بین این پروژه و Wikimedia Levant برقرار است که به ارائه خدمات داوطلبانه‌ای چون توصیه مقالات و ارائه گواهی‌ها می‌پردازد، به طوری که این فعالیت‌ها هیچگونه خللی در جنبه‌های تدارکاتی و مالی پروژه ایجاد نمی‌کند.

منبع مقالات ترجمه شده، ویکی‌پدیای انگلیسی است. این پروژه بین ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ مقاله را به صورت ماهیانه ترجمه می‌کند. هدف این پروژه، ترجمه/غنی‌سازی بیش از ۱۰۰ هزار مقاله بین ۳ تا ۵ سال است. بیش از ۹۵٪ از فعالیت‌های پروژه به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد، گرچه که ۳ کارگاه را در ارتباط با سازماندهی ترجمه به عربی تا بحال برگزار نموده‌است. همچنین این پروژه در «اولین مسابقه ترجمه و غنی‌سازی مقالات مهندسی - دانشگاه ملی النجاح» مشارکت نموده‌است که در آن حریفان مسابقه را پشتیبانی مالی کرد و با سازماندهی مراسم، ۵۰ مقاله را به ویکی‌پدیای عربی، پس از اطمینان از صحت کیفیتشان افزود.

اخیراً نیز همکاری‌ای بین این پروژه و ده دانشگاه عراقی (همچون دانشگاه‌های تکریت، موصل و کوفه) رخ داده‌است که تیمی شامل ده دانشجو از گروه‌های آموزشی زبان و ترجمهٔ هر کدام از این دانشگاه‌ها، ۳۰ مقاله را در ماه ترجمه می‌کنند و بهره‌ای مالی به هریک از دانشجویان می‌رسد. سپس، پروژه از کیفیت ترجمه مقالات اطمینان حاصل کرده و آن‌ها را در ویکی‌پدیای عربی منتشر می‌کند. همکاریِ بین این پروژه و دانشگاه‌های عراقی، موجب تولید ۲۰۰ تا ۳۰۰ مقاله در هر ماه می‌گردد.

فهرست مقالات[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. یا «خانهٔ حکمت ۲٫۰»
  2. «افکار بلاحدود» یا «Ideas Beyond Borders» یا «ایده‌های بدون مرز»
  3. I Believe in Science

جستارهای وابسته[ویرایش]