ویکی‌پدیا:ویکی‌پلیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گروه پلیس ویکی‌پدیا
نام خلاصهگپو
مشخصات اجمالی
تأسیس۱۳۹۷
کارکناننامشخص
بودجه سالیانهندارد

ویکی‌پلیس نیروی پلیس غیررسمی ویکی‌پدیا است. آنها هیچ قدرت رسمی ندارند یا بالاتر از سیاست‌ها و رهنمودها نیستند. ویکی‌پلیس‌ها اغلب ویرایشگران آشنا به بسیاری از سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا هستند و بهترین کار را برای شناسایی و معرفی متهمان و مرتکبین به نقض قانون انجام می‌دهند. آنها سپس پرونده را برای بررسی و اجرای حکم یا قطع دسترسی برای مدیران می‌فرستند. بسیاری از ویکی‌پدیان‌ها قوانین را نقض می‌کنند، به همین علت ویکی‌پلیس شواهد بزرگی در اختیار آنها قرار می‌دهد.

درجه‌های پلیس[ویرایش]

یک پاسبان ویکی‌پلیس، نگهبانی است که به جستجوی اقدامات خرابکارانه یا هرگونه نقض قوانین در ویکی‌پدیا می‌پردازد. مجرمان توسط این نگهبان در تابلوهای اعلانات معرفی می‌شوند. وظیفه قطع دسترسی مجرمان به عهده گروهبان ویکی‌پلیس است (بخش مربوط به گروهبان را ببینید)، بنابراین پاسبان می‌تواند سریعاً گشت‌زنی را از سر بگیرد، و حل موضوع را به گروهبان‌ها بسپارد. گاهی اوقات، اگر موضوع جدی باشد، پرونده به هیئت داوری، بالاترین دادگاه در کل ویکی‌پدیا، ارجاع داده می‌شود. این دادگاه از ویکی‌پلیس نیز بالاتر است.

گروهبان ویکی‌پلیس، مدیرانی هستند که از قدرت خود برای اجرای قوانین مربوط به مجرمان استفاده می‌کنند. آن‌ها از گزارش پاسبان‌ها برای اثبات جرم یا اتهام و پیگرد قانونی مجرمان استفاده می کنند. آنها پیوسته مجرمان را با قطع دسترسی بی‌پایان و موردی و مداخله مدیر علیه خرابکاری محکوم می کنند.

بازرس‌های ویکی‌پلیس تقریباً همان گروهبان‌ها هستند، با این تفاوت که آنها به جای مدیران از بین دیوان‌سالاران انتخاب می‌شوند. آنها همچنین علاوه بر مدیریت تغییر نام کاربری، در بخش درخواست‌های مدیر شدن گروهبان‌های جدید را انتخاب می‌کنند و مجوز ایجاد ربات را برای انجام خدمات صادر می‌کنند.

پلیس فاسد[ویرایش]

برخی از درجه‌داران پلیس وجود دارند که اغلب نوعی دستور کار شخصی یا نارضایتی دارند و سعی می‌کنند قوانین را به شیوه شخصی و باب میل خود اجرا کنند یا برنامه‌هایی را در مسیر خود قرار می‌دهند که با عدالت در تناقض است، آنها ممکن است تعدادی از شهروندان را انتخاب کنند تا با آزار و اذیت هدف قرار گیرند یا در بعضی موارد به کل اهداف اجتماع حمله کنند.

به یاد داشته باشید، اعضای ویکی‌پلیس، صرفنظر از رتبه، هیچ مجوز خاصی ندارند. اگر فکر می‌کنید قانون‌شکنی کرده‌اند، گزارش کار آنها را بدهید! اما به یاد داشته باشید که بحث مودبانه و تذکر، گاهی اوقات بهتر از تعقیب پیگرد قانونی است. حتی می‌توان درجه افسران و بازرسان را تنزل داد یا توسط رئیس پلیس یا دادگاه عالی یا حتی شخص امپراتور آنها را برکنار کرد. مدارک دادگاه یا رئیس قدرت اجرایی منطقه خود را برای انجام این کار می‌توان در اینجا یافت.

جعبه‌های کاربری[ویرایش]

این کاربر یک عضو ویکی‌پلیس است. الو! الو پلیس!.


(کاربران تأییدشده خودکار) برای قرار دادن این جعبه کاربر برای شناسایی خود به عنوان یک عضو که در نیروی ویکی‌پلیس سوگند یاد کرده‌است، این الگو را بکار برید: {{کاربر ویکی‌پلیس}}.

این کاربر یک پاسبان ویکی‌پلیس است و در حال گشت‌زنی می‌باشد.


(کاربران تأییدشده پایدار) برای قرار دادن این جعبه کاربر برای شناسایی خودتان به عنوان یک پاسبان ویکی‌پلیس، این الگو را بکار برید: {{پاسبان ویکی‌پلیس}}.

این کاربر یک گروهبان ویکی‌پلیس است. قانون‌شکنی نکنید!.


(فقط مدیران) برای قرار دادن این جعبه کاربر برای شناسایی خود به عنوان یک گروهبان ویکی‌پلیس، از این الگو استفاده کنید: {{گروهبان ویکی‌پلیس}}.

این کاربر یک بازرس ویکی‌پلیس است. قانون‌شکنان را به او معرفی کنید.


(فقط دیوان‌سالاران) برای قرار دادن این جعبه کاربر برای شناسایی خود به عنوان یک بازرس ویکی‌پلیس، از این الگو استفاده کنید: {{بازرس ویکی‌پلیس}}.