ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه مقاله‌ها برای ایجاد/راهنمای پذیرش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هدف از بازبینی مقاله‌ها برای ایجاد این است که از احراز استانداردهای ویکی‌پدیا توسط پیش‌نویس شما اطمینان حاصل شود و در زمان معرفی آن به دانشنامه، احتمال حذف آن کاهش یابد. هیچ‌کس مایل نیست که حاصل کوشش چند ساعته و بعضاً چندروزه‌اش حذف شود و ما نیز از حذف نوشتار شما خرسند نمی‌شویم. فرایند مقاله‌ها برای ایجاد به‌عنوان جایگزینی برای افزودن مستقیم محتوای جدید به دانشنامه توسط کاربران جدید نخستین‌بار در ویکی‌پدیای انگلیسی ایجاد شد تا به جلوگیری از تجربه‌های ناخوشایندی از این دست کمک کند.

چرا پیش‌نویس مقالهٔ من برگشت خورد؟[ویرایش]

اجتماع ویکی‌پدیا، از سیاست‌ها و رهنمودهای مشخصی برای تصمیم‌گیری در خصوص حذف مقاله‌ها پیروی می‌کند. بازبینی‌کنندگان با این سیاست‌ها آشنا هستند و اگر باور داشته‌باشند که مقالهٔ شما در صورت تأیید با حذف مواجه خواهد شد، مقاله را برگشت زده و دلیل مورد انتظار برای حذف آن را هم به شما خواهند گفت. برگشت‌خوردن مقاله، برای شما فرصتی است برای بهبود پیش‌نویس‌تان تا حدی که به استانداردهای مورد پذیرش ما برسد. اگر مقالهٔ شما حذف شود، متقاعد کردن اجتماع برای دادن شانس دوباره به شما جهت ایجاد مجدد نسخه‌ای بهبود یافته از آن مقاله معمولاً سخت خواهد بود.

گرچه در زمان برگشت‌زدن یک مقاله ممکن است دلایل مختلفی از سوی بازبینی‌کنندگان ارائه شود، اما تا امروز موارد زیر جزو معمول‌ترین دلایل ارائه‌شده بوده‌اند. اگر متوجه شدید که موارد زیر با موضوع مورد نظر شما مرتبط نیست، در پیام برگشت‌زدن که در بالای پیش‌نویس برگشت‌خوردهٔ شما دیده می‌شود، پیوند به صفحه‌هایی برای مطرح کردن موضوع موجود است.

سرشناسی[ویرایش]

یکی از دلایل معمول برای برگشت‌خوردن یا حذف مقاله‌ها، ریشه در سرشناسی موضوع آن‌ها دارد. اگرچه ویکی‌پدیا الکترونیکی است و با محدودیت‌های فضای نوشتار که دانشنامه‌های جاپی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، روبرو نیست، ما در کاری که انجام می‌دهیم بسیار بر روی کیفیت تمرکز داریم. هرچند که انتظار نداریم که مقاله‌های نو در زمان ایجاد استانداردهای کیفی را برآورده کنند، اما باید مطمئن شویم که هر موضوع شایسته برای داشتن مقاله در ویکی‌پدیا، می‌تواند یک مقالهٔ باکیفیت برای خود داشته‌باشد. نگارش یک مقالهٔ باکیفیت نیازمند در دسترس بودن منابع خوب است. ویکی‌پدیا برای اطمینان از دقت مقاله‌ها به تخصص ویرایشگرانش متکی نیست؛ بلکه به اطلاعات منتشرشده از سوی منابع معتبر اتکا می‌کند. پیش‌نیاز سرشناسی به ما تضمین می‌دهد که منابعی باکیفیت برای پشتیبانی از محتوای مقاله موجود باشند. بنابراین، مقاله‌هایی پیرامون موضوعات وابسته به موقعیت، تجارت‌های روزانه و زودگذر و افراد کمتر شناخته‌شده معمولاً برای مورد اشاره قرار گرفتن در ویکی‌پدیا مناسب نیستند.

اگر پیش‌نویس شما به‌دلایل مرتبط با سرشناسی برگشت خورده‌است، شاید بد نباشد که رهنمود سرشناسی ما را مرور کنید. بهبود پیش‌نویس به‌منظور رفع اشکالات مطرح‌شده معمولاً نیازمند یافتن و ارجاع به بیش از یک منبع معتبر است که پوشش قابل توجهی از موضوع مورد نظر شما در آن قابل مشاهده باشد. این الزام به منبع‌گذاری یکی از محورهای اصلی ویکی‌پدیا است. اگر قادر به برآورده‌کردن این الزام نیستید، لازم است تا زمانی که اطلاعات بیشتری پیرامون موضوع مورد نظرتان منتشر شود و این بتوان این الزامات را برآورده کرد، از تلاش خود دست کشیده یا آن را به تعویق بیندازید.

تبیلغات یا ترویج[ویرایش]

ویکی‌پدیا تلاش دارد تا دانشنامه‌ای متعارف با دیدگاهی بی‌طرفانه باشد. ما آگاه هستیم که بسیاری از ویرایشگران جدید برای ثبت مقاله‌ای دربارهٔ خودشان، عضوی از خانواده‌شان یا شخص یا شرکتی که برای آن کار می‌کنند، به اینجا می‌آیند. هرجند که چنین مشارکت‌هایی ممنوع نیستند، اما به‌شدت نکوهیده هستند.

اگر مقالهٔ شما بر پایه نگرانی‌هایی در زمینهٔ تبلیغات یا ترویج برگشت خورده‌است، قدم بعدی شما باید مرور مجدد سیاست تعارض منافع ما باشد. اگر بر همین اساس متوجه وجود تعارض منافع شدید، ملزم هستید که این تعارض را به‌طور علنی اعلام کنید. برملا کردن این اطلاعات برای بازبینی‌کنندهٔ بعدی، پس از بهبود مقاله به دریافت یک بازبینی منصفانه در بار دوم کمک خواهد کرد.

مؤثرترین راه برای دست‌یابی به دیدگاهی بی‌طرف در یک مقالهٔ تازه، کوتاه نگه‌داشتن متن آن است. مقاله‌ای که دارای پاراگراف‌هایی باشد که تنها شامل خقایقی مختصر با ارجاع به پوشش قابل توجه در منابع معتبر هستند، به خصوصیات یک مقالهٔ جدید تمام‌عیار نزدیک‌تر خواهد بود. هرگاه این مقالهٔ خرد تأیید شد، به‌طور گسترده‌ای در دیدرس ویرایشگران متعدد و مخاطبانی خواهد بود که احتمالاً گسترش و بهبود آن را بر عهده می‌گیرند.

شرکت‌ها و سایر سازمان‌ها[ویرایش]

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که هر سازمانی علاقه دارد تا مدخلی برای خود در ویکی‌پدیا داشته‌باشد. متأسفانه بسیاری از این سازمان‌ها معیارهای سرشناسی ما را احراز نمی‌کنند و بنابراین نمی‌توان مقاله‌ای باکیفیت دربارهٔ چنین موضوعاتی نوشت. ویرایشگرانی که برای بهبود کیفیت محتوای ویکی‌پدیا فعالیت می‌کنند، بررسی دقیقی بر روی مقالاتی پیرامون این موضوع‌ها انجام می‌دهند؛ چرا که مشکلات پیرامون این موضوعات معمولاً هم شامل مشکلات سرشناسی و هم نگرانی‌ها دربارهٔ تبلیغات (که بالاتر دربارهٔ هردوی آن‌ها توضیح داده‌شد) می‌شود.

اگر پیش‌نویسی که با موضوع یک شرکت یا سازمان تهیه کرده‌اید برگشت خورده‌است، منحصراً با مراحل سختی جهت اخذ تأیید برای پیش‌نویس خود روبرو خواهید بود. بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر، پوششی ضمنی در خبرگزاری‌های محلی و آشنا دریافت می‌کنند. ممکن است انتشارهای خبری آن‌ها در سطح گسترده‌ای منتشر شود یا حتی پوششی مداوم از نقاط عطف تجاری آن‌ها شکل بگیرد. اما متأسفانه الزامات منبع‌دهی در این زمینهٔ خاص شامل منابع محلی و محتوای تکراری انتشارهای خبری منتشرشده از سوی مجلات صنعتی نمی‌شود و اعلامیه‌های روزمره برای سنجش پوشش مورد نیاز موضوع به‌منظور احراز سرشناسی در نظر گرفته نمی‌شوند. برای این که پیش‌نویس شما برای بازبینی‌کنندگان و اجتماع ویکی‌پدیا قابل قبول باشد، باید در منابعی که نسبت به موضوع مقاله مستقل هستند، پوششی عمیق بیابید.

هرگاه که ویرایشی در ویکی‌پدیا انجام می‌دهید، با شرایط استفادهٔ بنیاد ویکی‌مدیا موافقت می‌کنید. این شرایط شامل قبول‌کردن خودداری از مشارکت در برابر دستمزد فاش‌نشده نیز می‌شوند. اگر در حال نگارش مقاله‌ای دربارهٔ شرکت خودتان یا شرکتی که در آن کار می‌کنید هستید – شاید در سمتی مرتبط با فروش یا بازاریابی – باید به سیاست مشارکت در برابر دستمزد نیز پایبند باشید. همچنین در مواقعی که شما برای یک آزانس بازاریابی کار می‌کنید یا به‌عنوان متخصص بهینه‌سازی موتورهای جستجو فعالیت می‌کنید و یک مشتری در مقابل بازاریابی برای شرکت خود به شما مزد پرداخت می‌کند، بایست این سیاست را رعایت کنید. شما باید پیش از انجام هر ویرایش دیگری، ارتباط خود با شرکت‌هایی از این دست را همین حالا فاش کنید.

حق تکثیر[ویرایش]

هریک از مقاله‌های ویکی‌پدیا تحت مجوزی در دسترس قرار می‌گیرد که اجازهٔ کپی‌کردن کل یا بخشی از آن مقاله را به سایر افراد می‌دهد. اگر حق تکثیر متنی که اضافه کرده‌اید متعلق به فرد دیگری است، ممکن است انتشار این متن منجر به بروز مشکلات قانونی برای ویکی‌پدیا شود.

هرگاه که ویرایش در ویکی‌پدیا انجام می‌دهید، به‌طور غیرقابل‌بازگشتی با انتشار مشارکت خود تحت مجوز CC BY-SA 3.0 مجوز مستندات آزاد گنو موافقت می‌کنید. در صورتی که آنچه در پیش‌نویس خود نوشته‌اید به قلم خودتان است، می‌توانید با این اجازه‌نامه موافقت کنید. با این حال، اگر کل یا بخشی از محتوا را از جای دیگری کپی کرده‌اید، مسلماً قادر به موافقت با این اجازه‌نامه نخواهید بود.

اگر پیش‌نویس شما به دلایل مرتبط با مشکلات حق تکثیر برگشت خورده‌است، به‌احتمال زیاد حذف خواهد شد. این به این معناست که باید نوشتن مقاله را از نو آغاز کنید و این‌بار متن را از منابع دیگر کپی نکنید.

قدم بعدی[ویرایش]

اگر پیش‌نویس شما برگشت خورده‌است و شما قادر نیستید که آن را در سطحی بهبود ببخشید که این الزامات را برآورده کند، ناامید نشوید. ویکی‌پدیای فارسی اکنون پروژه‌ای بالغ است و بیش از ۷۰۰ هزار مقاله دارد. احتمالاً هم‌اکنون مقاله‌ای با موضوع مورد علاقهٔ شما ایجاد شده‌است. ما ویرایشگران جدید را پیش از ایجاد یک مقالهٔ نو، به بهبود مقاله‌های موجود تشویق می‌کنیم. این کار به شما فرصت می‌دهد تا با نحوهٔ انجام کار آشنا شوید. پس از کسب میزانی از تجربه بر روی محتوای موجود، ممکن است دریابید که که حالا قادر به بازگشت هستید و می‌توانید پیش‌نویس خود را به سطحی سازگار با استانداردهای مورد قبول ما برسانید.

جستارهای وابسته[ویرایش]