ویندوز ۱٫۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویندوز ۱٫۰
توسعه‌دهندهمایکروسافت
خانوادهمایکروسافت ویندوز
مدل منبعمنبع بسته
انتشار پایدار۱٫۰۴
۱ آوریل ۱۹۸۷؛ ۳۷ سال پیش (۱۹۸۷-0۱}})
انتشار آزمایشی۱۹۸۲ آوریل
روش روزآمدسازیلوح فشرده
جلوتر ازام‌اس-داس (۱۹۸۱)
ادامه یافته توسطویندوز ۲٫۰ (۱۹۸۷)
وضعیت پشتیبانی
از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ پشتیبانی نمی‌شود

ویندوز ۱ (به انگلیسی: Windows 1.0) یک رابط کاربر گرافیکی ۱۶ بیتی، توسعه یافته توسط شرکت مایکروسافت می‌باشد و در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ منتشر شد. این اولین تلاش مایکروسافت برای ایجاد یک محیط عامل چندوظیفگی گرافیکی برای رایانه‌های شخصی بود. ویندوز ۱ اولین نسخهٔ راه‌اندازی شدهٔ ویندوز بود. پشتیبانی از این ویندوز در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ به پایان رسید. از راه رسیدن ماوس و محیط پنجره‌ها آن را قابل دسترس‌تر می‌ساختند، اما نمایش گرافیکی آن بسیار پایین و ابتدایی بود؛ ولی چند مورد کلاسیک چون برنامه‌های پینت، دفترچه یادداشت، ماشین حساب یا ساعت را در آن می‌یابیم. همچنین این سیستم‌عامل با وجود ابتدایی بودنش در ماه‌های اول انتشار ناگهان محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرد و تعداد زیادی از استانداردهای ویندوز که هنوز هم اعتبار دارند، در آن زمان معرفی شد.

هنوز بازی‌ جز یک بازی که استیو بالمر در تبلیغی جعلی از آن تمجید کرد در این ویندوز موجود نبود. از نظر واسط تعاملی نیز هیچ دکمه‌ای برای بستن پنجره وجود نداشت و این کار حتماً باید توسط منوی کشویی انجام می‌شد. پنجره ها روی هم قرار نمی‌گرفتند و این یکی از نقطه ضعف‌های این نسخه از ویندوز بود.

نسخه ویندوز ۱ در ایالات متحده آمریکا عرضه شد و با موفقیت یا مخالفت‌هایی روبه‌رو شد. بعد از یک سال انتظار، نسخهٔ ۱٫۰۲ ویندوز موفق فاتح بازارهای بین‌المللی شد. در آمریکا این سیستم عامل به مبلغ ۹۹ دلار یعنی معادل ۲۰۱۶ دلار در سال ۲۰۱۵ (با احتساب تورم و بر اساس دفتر امار نیروی کار) فروخته می‌شد.

این نسخه اولین نسخه گرافیکی ویندوز بود. که بعد از ۲۲ سال ویندوز ۷ و ویندوز ۸و بعد ها ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ در شرکت مایکروسافت رونمایی شد. که از لحاظ گرافیک، حجم، کیفیت، سرعت، اندازه‌ی مانیتور و کیبورد و ماوس به روز بسیار محبوب بود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]