ویسمه

مختصات: ۳۴°۱۹′۰۱″ شمالی ۴۹°۴۴′۵۲″ شرقی / ۳۴٫۳۱۶۹۴°شمالی ۴۹٫۷۴۷۷۸°شرقی / 34.31694; 49.74778
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویسمه (اراک))
ویسمه (اراک)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمرکزی
شهرستاناراک
بخشبخش مرکزی
دهستانداودآباد
مردم
جمعیت۵۶۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۰۰۱۴۲

ویسمه (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است.

ویسمه ترکیب دو کلمه ویس و مِه می‌باشد .

تقریبا تمامی لغت شناسان کلمه ویس را مربوط به دوره ساسانی میدانند به معنای ده ، روستا و البته قبیله . شاهزادگان ساسانی را ویسپهر میگفتند بمعني زاده خاندان بزرگ يا همان نجيب زاده .

در مورد بخش دوم كلمه ويسمه يعني مه ، اين روستا در نزديكي تالاب ميقان قرار دارد كه اين موضوع باعث شده كه بسيار بيشتر از روستاهاي اطرافش دچار مه گرفتگي بشود . فرودگاه اراك در شمال اين شهر كه آن هم نزديك به تالاب ميقان است گاه بدليل همين مه نميتواند هيچ پروازي داشته باشد .

پس نتيجه اينكه ويسمه ( ويس + مه ) نمیتواند معنی جز روستای مه داشته باشد .


وجه تسمیه دیگری نیز برای روستا نیز میتوان در نظر گرفت. کلمه میه به معنای دریاچه است. از آنجا که این روستا نزدیک دریاچه میقان (میه + گان یا همان محل دریاچه) است می توانیم وجه تسمیه زیر را نیز برای آن در نظر بگیریم.[نیازمند منبع]

ویس + میه = نزدیک دریاچه

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان داودآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۴ نفر (۱۸۵خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

وجه تسمیه این روستا از وسمه گرفته شده نوعی ماده برای تولی رنگ سیاه است. البته دکتر وحید قاسمی وجه تسمیه این روستا را با توجه به قرار گرفتن در کنار دریاچه میقان در دو کلمه ویس و میه می‌داند یعنی (کنار دریاچه) در قسمت شمالی این روستا یک تپه باستانی قرار دارد که زیر نظر میراث فرهنگی است.