وارثان اژدها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«وارثان اژدها»
قسمت خاندان اژدها
پادشاه جهریس (وسط) در کنار نوه‌های خود شاهزاده ویسریس و همسرش اِما (چپ) و پرنسس رینیس و شوهرش لرد کورلیس (راست)
انگلیسیThe Heirs of the Dragon
شمارهٔ قسمتفصل ۱
قسمت ۱
کارگردانمیگل سپاچنیک
نویسندهرایان کندال
موسیقیرامین جوادی
فیلم‌بردارفابیان واگنر
تدوینتیم پورتر
تاریخ پخش اصلی۲۱ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۲۱)
مدت۶۶ دقیقه
بازیگر(های) مهمان
  • سیان بروک در نقش ملکه اِما اَرین
  • دیوید هوروویچ در نقش گرندمستر ملوس
  • بیل پترسون در نقش لرد لیمن بیزبری
  • گاوین اسپوکس در نقش لرد لیونل استرانگ
  • مایکل کارتر در نقش پادشاه جهریس تارگرین یکم
  • استفان رودری در نقش هابرت های‌تاور
  • گری کوپر در نقش سِر ریام ردواین
  • جولیان لوئیس جونز در نقش لرد بورموند باراتیون
  • دیوید هانسلو در نقش لرد ریکون استارک
  • فرانکی ویلسون در نقش کاپیتان راندیل برت
  • میخائیل سن در نقش میکون
  • ریس پری جونز در نقش مستر رولوز
  • الیوت تیتنسور در نقش سِر اِریک کارگیل
  • لوک تیتنسور در نقش سِر آریک کارگیل
  • گری ریموند در نقش «های سپتون»
  • اندرو بیکنل در نقش دراگون‌کیپر
  • دیوید کان در نقش دراگون‌کیپر ارشد
  • میرجام ژرمن در نقش دراگون‌کیپر
  • متیو کارور در نقش لینور ولاریون جوان
  • نوا فوئیلیس-موسه در نقش لِنا ولاریون جوان
  • جان آرندو
گاه‌نگاری قسمت
قبلی →
← بعدی
«شاهزادهٔ سرکش»
فهرست قسمت‌ها

«وارثان اژدها» (به انگلیسی: The Heirs of the Dragon) نخستین قسمت از اولین فصل سریال تلویزیونی درام فانتزی خاندان اژدها از اچ‌بی‌او است که توسط رایان کندال، یکی از خالقان سریال، در اقتباسی از نیمهٔ دوم رمان آتش و خون اثر جرج آر. آر. مارتین نوشته شده‌است. کارگردانی این قسمت بر عهده میگل سپاچنیک بوده‌است.

«وارثان اژدها» به عنوان نخستین اپیزود سریال به معرفی محیط و شخصیت‌های اصلی آن می‌پردازد. این اپیزود نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد و از کارگردانی سپاچنیک، بازیگران، و اجراها، به ویژه مت اسمیت تمجید شد.

خلاصه داستان[ویرایش]

در سال ۱۰۱ «AC»،[الف] در اواخر سلطنت طولانیِ جهریس تارگرین یکم (مایکل کارتر) ملقب به «پادشاهِ پیر»، یک بحران جانشینی پس از مرگ فرزندان او پدیدار می‌شود. پس از آن شورایی برای جلوگیری از یک جنگ داخلی تشکیل می‌شود تا تصمیم گرفته شود که چه کسی در بین نوه‌های پادشاه وارث اعلام شود.

پرنسس رینیس (ایو بست) دختر شاهزاده ایمون، پسر بزرگ پادشاه که چند سال پیش از دنیا رفته، بزرگترین نوهٔ پادشاه است که تعدادی از او حمایت می‌کنند، اما بسیاری از لردها از شاهزاده ویسریسِ جوانتر (پدی کانسیداین)، پسر شاهزاده بئلون، پسر دوم پادشاه که همچنین درگذشته، به دلیل جنسیت مذکر او حمایت می‌کنند. ویسریس سرانجام به‌عنوان وارث قانونی اعلام می‌شود و دو سال بعد، پس از مرگ «پادشاهِ پیر»، جانشین او در تخت آهنین می‌شود.

نه سال بعد، همسر ویسریس، ملکه اِما آرین (سیان بروک)، فرزندی را باردار است که پادشاه از جنسیت مذکر بودن آن مطمئن است، زیرا خوابی در آن مورد دیده‌است. سِر آتو های‌تاور (ریس ایفانز)، دست پادشاه، اصرار دارد که شاهزاده دیمون (مت اسمیت)، فرماندهٔ سیتی‌واچ، نزد همسرش بازگردد، اما ویسریس امتناع می‌کند.

در یک تورنمنت، دختر ویسریس، پرنسس رینیرا (میلی آلکاک)، و دختر آتو، لیدی آلیسنت (امیلی کری)، مجذوب سِر کریستون کول می‌شوند، شوالیه‌ای فرومایه که دیمون را شکست می‌دهد. در همین حال، اِما پس از اینکه ویسریس او را به دلیل زایمان دردناک مجبور به سزارین می‌کند، می‌میرد، و فرزندش بئلون به دنیا آمده، اما او نیز به زودی می‌میرد.

آتو به شورای کوچک اطلاع می‌دهد که شاهد دیمون در یک روسپی‌خانه بوده که جام شرابی را «به سلامتی» بئلون بالا گرفته و او را به عنوان «وارث یک روزه» خطاب کرده‌است. ویسریس، برادرش دیمون را از سلسلهٔ جانشینی حذف می‌کند و پس از نام‌گذاری رینیرا به عنوان وارث خود، به او می‌گوید که اِگان فاتح (Aegon the Conqueror) رؤیای تهدیدی را در سر داشت که وستروس تنها در صورتی می‌تواند آن را شکست دهد که یک تارگرین بر تخت آهنین بنشیند.

در حالی که اربابان وستروس به رینیرا سوگند وفاداری می‌خورند، دیمون و معشوقش میساریا (سونویا میزونو) روی اژدهایش سوار می‌شوند.

بازیگران[ویرایش]

اصلی[ویرایش]

مکمل[ویرایش]

تولید[ویرایش]

نویسندگی و فیلم‌برداری[ویرایش]

میگل سپاچنیک به عنوان کارگردان فرنچایز بازگشته‌است.

«وارثان اژدها» توسط شورانر و تهیه‌کنندهٔ اجرایی میگل سپاچنیک کارگردانی شده و فیلم‌نامهٔ آنرا رایان کندال از نیمهٔ دوم رمان آتش و خون اثر جرج آر. آر. مارتین نوشته‌است. این نشان‌دهنده بازگشت سپاچنیک به فرنچایز بازی تاج‌وتخت و هفتمین کارگردانی او در این فرنچایز است. او پیش از این اپیزودهای «هدیه»، «نبرد حرامزادگان»، «بادهای زمستان»، «شب دراز» و «ناقوس‌ها» را کارگردانی کرده‌است.

بازخورد[ویرایش]

رتبه‌بندی[ویرایش]

«وارثان اژدها» حدود ۱۰ میلیون بیننده در نخستین نمایش خود داشت.[۳] حجم مخاطب باعث از کار افتادن وبسایت اچ‌بی‌او مکس برای برخی از کاربران شد.[۴] در این بازه زمانی حدود ۳۷۰۰ مورد گزارش عدم دسترسی به سرویس گزارش شد.[۴] اچ‌بی‌او گفت که این تعداد بیننده بزرگ‌ترین بیننده یک روزه برای یک سریال در تاریخ اچ‌بی‌او مکس است.[۵] این ادعا توسط اشخاص ثالثی مانند رتبه‌بندی نیلسن تاکنون تأیید نشده‌است، که فقط بینندگان کانال خطی اچ‌بی‌او را جدول‌بندی می‌کند. اچ‌بی‌او در ۲۶ اوت اشاره کرد که تعداد بازدیدها به ۲۰ میلیون در سراسر ایالات متحده افزایش یافته‌است.[۶] تنها در اچ‌بی‌او، حدود ۲٫۱۷ میلیون بیننده اولین قسمت را در نخستین پخش آن تماشا کردند.[۷]

در بریتانیا، ۱٫۳۹ میلیون بیننده این قسمت را در اسکای آتلانتیک تماشا کردند، که به بزرگ‌ترین نمایش درام در تاریخِ اسکای تبدیل شد.[۸]

پاسخ انتقادی[ویرایش]

این اپیزود نقدهای مثبتی را دریافت کرد. در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ۸۵٪ از ۱۲۷ بررسی منتقدین مثبت است و این قسمت میانگینِ امتیاز ۷٫۵/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وبسایت چنین می‌نویسید: « «وارثان اژدها» با تحمل سنگینی یک تبارِ مقدسِ تلویزیونی، تماشاگران را یکباره برای بازی تاج‌وتخت دیگری برنمی‌انگیزد، اما صحنه را با مقدار خون فراوان کاملاً تنظیم می‌کند.»[۹]

پانویس[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. مبدأ تاریخ این دنیا مبتنی بر فتح وستروس توسط اِگان یکم است و «AC» به معنای «پس از فتح» است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ "Cast & Characters". اچ‌بی‌او. Retrieved August 21, 2022.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ "Cast & Characters". اچ‌بی‌او. Retrieved August 21, 2022.
  3. Hailu, Selome (22 August 2022). "'House of the Dragon' Premiere Draws Nearly 10 Million Viewers, Biggest HBO Series Premiere Ever". Variety. Retrieved 22 August 2022.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Lukpat, Alyssa (22 August 2022). "HBO Max Crashes for Thousands in the Minutes After 'House of the Dragon' Premieres". The Wall Street Journal. Retrieved 22 August 2022.
  5. Hailu, Selome (August 22, 2022). "'House of the Dragon' Premiere Draws Nearly 10 Million Viewers, Biggest HBO Series Premiere Ever". ورایتی. Retrieved August 23, 2022.
  6. Katz, Brandon (August 26, 2022). "HBO's 'House of the Dragon' Premiere Viewership Soars to 20 Million". درپ. Retrieved August 27, 2022.
  7. Salem, Mitch (August 23, 2022). "ShowBuzzDaily's Sunday 8.21.2022 Top 150 Cable Originals & Network Finals". ShowBuzzDaily. Retrieved August 23, 2022.
  8. Ritman, Alex (August 23, 2022). "'House of the Dragon' Becomes Sky's Biggest U.S. Drama Launch in U.K. , Beating 'Game of Thrones'". هالیوود ریپورتر. Retrieved August 27, 2022.
  9. "House of the Dragon: Season 1, Episode 1". راتن تومیتوز. Retrieved August 24, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]

«وارثان اژدها» در IMDb