شاهزاده سرکش (خاندان اژدها)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«شاهزاده سرکش»
قسمت خاندان اژدها
انگلیسیThe Rogue Prince
شمارهٔ قسمتفصل ۱
قسمت ۲
کارگردانگرگ یاتانیس
نویسندهرایان کندال
موسیقیرامین جوادی
فیلم‌بردارپپه آویلا دل پینو
تاریخ پخش اصلی۲۸ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۲۸)
مدت۵۴ دقیقه
بازیگر(های) مهمان
  • گاوین اسپوکس در نقش لرد لیونل استرانگ
  • دیوید هوروویچ در نقش گرندمستر ملوس
  • بیل پترسون در نقش لرد لیمن بیزبری
  • آنتونی فلانگان در نقش سر استفون دارکلین
  • نوا فوئیلیس-موسه در نقش لِنا ولاریون جوان
  • اندرو بیکنل در نقش دراگون‌کیپر
  • دانیل اسکات اسمیت در نقش کراگاس درهار
گاه‌نگاری قسمت
قبلی →
«وارثان اژدها»
← بعدی
«دوم در نامش»
فهرست قسمت‌ها

«شاهزادهٔ سرکش» (به انگلیسی: The Rogue Prince) دومین قسمت از فصل اول سریال تلویزیونی درام فانتزی خاندان اژدها از اچ‌بی‌او است که نخستین بار در ۲۸ اوت ۲۰۲۲ پخش شد. این قسمت توسط خالق سریال رایان کندال نوشته شده و گرگ یاتانیس کارگردانی آن را بر عهده داشته‌است.

داستان[ویرایش]

در استپ‌استونز[ویرایش]

شاهزاده دریاسالار کراگاس درهار،[الف] معروف به کرب فیدر (Crab Feeder؛ تغذیه‌کنندهٔ خرچنگ)، به دستور تری‌آرچی، اتحادی از شهرهای آزاد اِسوس، سربازان وستروسی را در استپ‌استونز[ب] به پست‌ها میخکوب می‌کند و آن‌ها را رها می‌کند تا توسط خرچنگ‌ها زنده خورده شوند.

در کینگر لندینگ[ویرایش]

شش ماه از انتخاب رینیرا به عنوان وارث گذشته‌است. لرد کورلیس ولاریون، ارباب کشتی‌ها، از شورای کوچک می‌خواهد که به نابودی چهار کشتی وستروسی توسط تری‌آرچی واکنش انجام دهند. پیشنهاد رینیرا برای نشان‌دادن قدرت در برابر کراگاس رد می‌شود و او به انتخاب یک شوالیهٔ جدید برای کینگز گارد تنزل می‌یابد. او سِر کریستون را بدون توجه به عدم حمایت سیاسیِ او، برای تجربهٔ رزمی‌اش انتخاب می‌کند.

شورای کوچک، پادشاه ویسریس را تحت فشار قرار می‌دهد تا برای ادامهٔ نسل سلطنتی خود مجدداً ازدواج کند، که وضعیت جانشینی رینیرا را به خطر می‌اندازد. آلیسنت های‌تاور به اصرار پدرش با ویسریس مخفیانه ملاقات می‌کند و به او توصیه می‌کند که با رینیرا دربارهٔ مرگ ملکه اِما و انتظارش برای ازدواج مجدد صحبت کند. کورلیس و رینیس به ویسریس پیشنهاد می‌کنند که خانه‌های بیگانهٔ خود را با ازدواج با دختر دوازده ساله خود، لیدی لِنا، متحد کنند.

شورای کوچک متوجه می‌شود که دیمون، که قبلاً دراگون‌استون را تصرف کرده بود، تخم اژدها را که برای شاهزاده بیلون در نظر گرفته شده بود، دزدیده و قصد خود را برای ازدواج با میساریا، که به ادعای او باردار است، اعلام کرده‌است. اتو، ویرسیس را متقاعد می‌کند که به او اجازه دهد با دیمون مقابله کند.

در دراگون‌استون[ویرایش]

دیمون، دراگون‌استون را اشغال کرده که توسط سربازان وفادار شنل طلایی حمایت می‌شود. در حالی که که یک خون‌ریزی در حال وقوع است، رینیرا با اژدهای خود، سیراکس، به دراگون‌استون پرواز می‌کند و تخم را از دیمون به‌طور مسالمت‌آمیز پس می‌گیرد.

در کینگر لندینگ، بازگشت[ویرایش]

نافرمانی رینیرا، پادشاه را خشمگین می‌کند و باعث بحثی صمیمانه در مورد ملکه اِما و ازدواج مجدد او می‌شود. در نهایت، ویسریس اعلام می‌کند که با آلیسنت ازدواج خواهد کرد، که هم رینیرا و هم کورلیس را شوکه کرده و خشمگین می‌کند.

در دریفت‌مارک[ویرایش]

کورلیس با ملاقات مخفیانه با دیمون، پیشنهاد می‌کند که با هم همکاری کنند تا استپ‌استونز را پس بگیرند و از موفقیت به نفع خود استفاده کنند.

بازخورد[ویرایش]

رتبه‌بندی[ویرایش]

اچ‌بی‌او علام کرد که «شاهزاده سرکش» در نخستین روز انتشار ۱۰٫۲ میلیون بیننده در ایالات متحده داشته‌است، که افزایشی ۲ درصدی نسبت به تعداد نمایش روز نخست از اپیزود قبلی («وارثان اژدها») را نشان می‌دهد.[۱][۲][۳]

پاسخ انتقادی[ویرایش]

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ۸۴٪ از ۹۱ بررسی منتقدین مثبت است و این قسمت میانگینِ امتیاز ۷٫۴/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وبسایت چنین می‌نویسید: «تخم‌های دزدیده‌شدهٔ اژدها و خواستگاری‌های ناخوشایند به یک اپیزود می‌انجامد که برای پایه‌گذاری بنیاد طراحی شده تا خیره‌کردن به خودش، اما «شاهزاده سرکش» در لانه‌سازیِ درگیری‌های آب‌دار موفق می‌شود.»[۴] جنا شرر از ای. وی. کلاب با درجه‌بندی «+C»، این اپیزود را «گفتگویی» نامید و گفت که «۸۵ درصد آن را دسیسه‌های درباری» تشکیل می‌دهد.[۵] شرر از رویارویی بین دیمون و رینیرا در دراگون‌استون تمجید کرد و نوشت که نمایش «به شدت به صحنه‌های بیشتری [مانند آن] نیاز دارد»، زیرا تمرکز سریال بر گفتگوها و دسیسه‌های قصر در حال تبدیل‌شدن به چیزی «کسل‌کننده» بود.[۵]

پانویس[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Prince-Admiral Craghas Drahar
  2. استپ‌استونز (The Stepstones)؛ زنجیره‌ای از جزایر بین دریای باریک جنوبی و دریای تابستانی شمال غربی

منابع[ویرایش]

  1. اچ‌بی‌او (۲۹ اوت ۲۰۲۲). «Inside HBO Max on Twitter: "Viewership of @HouseOfDragon Episode 2 was up 2% Sunday night, tallying 10.2 million viewers domestically across @HBOMax and linear telecasts, based on a combination of Nielsen and first party data». توییتر. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۲۲.
  2. برت پرایس (۳۱ اوت ۲۰۲۲). «Episode review: "The Rogue Prince" foreshadows the beginning of the end for house Targaryen». The Lantern (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۲۲.
  3. گالاگر، برایان (۳۰ اوت ۲۰۲۲). «House of the Dragon second episode improves 2% from premiere». دیلی میل. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۲۲.
  4. "House of the Dragon: Season 1, Episode 2". راتن تومیتوز. Retrieved August 29, 2022.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Scherer, Jenna (29 August 2022). "A very talky House Of The Dragon builds to a tense standoff". The A.V. Club (به انگلیسی). Retrieved 29 August 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]

«شاهزاده سرکش» در IMDb