نسخه‌های خطی اولیه قرآنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نسخه خطی اولیه قرآنی متعلق به قرن یکم هجری نوشته شده به خط حجازی.

در سنت اسلامی، مطابق احادیث گفته می‌شود که قرآن طی خلافت خلیفه سوم عثمان (از ۶۴۴ تا ۶۵۶ میلادی) به شکل موجود خود به هم پیوسته شد. تعدادی از نسخ خطی قرآنی که قدمتشان به قرن ۷ ام یا ۸ ام میلادی بر می‌گردد، شناخته شده‌اند.

نسخ خطی حجازی[ویرایش]

یکی از قطعات قرآن از پالمپسست صنعا، که در سال ۱۹۷۳ در سقف مسجد بزرگ در صنعا، یمن یافت شد و توسط دکتر گرد آر پوین که بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ مسئول این پروژه بود، عکس‌برداری شده است.

نسخه خطی صنعا[ویرایش]

قرآن یمن، یکی از کهن‌ترین نسخ خطی موجود است. در کنار بسیاری از دیگر قطعات قرآنی و غیر قرآنی، در یمن در ۱۹۷۲ میلادی، حین بازسازی مسجد جامع صنعا یافته شد. این نسخه خطی روی پوست نوشته شده‌است، و دو لایه از متن را دربردارد (چندنگاره را ببینید). متن رویی با قرآن عثمانی استاندارد مطابقت دارد، در صورتی که متن زیرین املاهای واژگانی متفاوت[یادداشت ۱] بسیاری نسبت به متن استاندارد دارد. ویرایش یا چاپی از متن زیرین در ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد. یک تحلیل رادیوکربن، پوست در بر دارنده متن زیرین را، با دقت ۹۹٪، به قبل از ۶۷۱ میلادی تاریخ گذاری کرده‌است.

پاره توبینگن[ویرایش]

در نوامبر ۲۰۱۴، دانشگاه توبینگن آلمان اعلام کرد که یک نسخه خطی ناکامل از قرآن در اختیارشان است (Ms M a VI 165)، و قدمتش بین ۶۴۹ و ۶۷۵ تاریخگذاری کربنی شده‌است (با اطمینان ۹۵٪). در حال حاضر این نسخه خطی این‌طور شناخته می‌شود که به خط حجازی نوشته‌است، اگرچه در کاتالوگ ۱۹۳۰ کلکسیون مربوطه به عنوان «کوفی» طبقه‌بندی شده‌است، و شامل آیات ۱۷:۳۶ الی ۳۶:۵۷ (و بخشی از آیه ۱۷:۳۵) می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Variants

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]