نازنین دیهیمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نازنین دیهیمی
زاده۱۳۶۷
تهران، ایران
درگذشته۲۰ آبان ۱۳۹۶
تهران
آرامگاهبهشت زهرا
پیشهمترجم، ویراستار، دراماتورژ، روزنامه‌نگار
دانشگاهدانشگاه تهران
پدر و مادرخشایار دیهیمی، رؤیا رضوانی[۱]

نازنین دیهیمی (زادهٔ ۱۳۶۷ در تهران – درگذشتهٔ ۲۰ آبان ۱۳۹۶[۲]) مترجم، ویراستار و روزنامه‌نگار ایرانی بود.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

ترجمه[ویرایش]

نازنین دیهیمی ترجمه را زیر نظر پدرش، خشایار دیهیمی، آموخت و کار ترجمه را با آثاری در حوزهٔ ادبیات نوجوانان آغاز کرد، و در زمینهٔ ادبیات نمایشی و علوم انسانی ادامه داد.[۳] از دیهیمی ترجمه‌هایی (با همکاری مهدی نوری) از آثار تام استاپارد، لوسی کرک وود، و جان هاج، در قالب مجموعهٔ «تئاتر و تاریخ» ، منتشر شده‌است. از ترجمه‌های دیگر او می‌توان به مجموعه مقالاتی از اسلاونکا دراکولیچ، و مجموعه‌ای از کتابهای داستانی باربارا پارک اشاره کرد. او نزدیک به یک دهه از ویراستاران ادبی نشر ماهی بود.

ترجمهٔ او از کتاب میک هارته این‌جا بود به اولین فهرست کتابهای برگزیدهٔ کودکان و نوجوانان لاک‌پشت پرنده راه یافت و کتاب از من نخواهید لبخند بزنم نیز در سیزدهمین فهرست لاکپشت پرنده جای گرفت.[۴][۵] همچنین ترجمهٔ او (با همکاری مهدی نوری) از بازی‌نامه حکایت مرده بی‌صاحب، اثر لوسی کرک وود، نامزد دریافت سی و چهارمین جایزهٔ کتاب سال در گروه هنر بود.[۶]

به عنوان روزنامه‌نگار در نشریاتی چون ماهنامه شبکه آفتاب،[۷] و هفته نامه صدا[۸] قلم زد و از روزنامه‌نگاران دورهٔ دوم روزنامهٔ نشاط بود[۹] که مراجع قضایی مانع از انتشار آن شدند.[۱۰] او همراه با گروهی از این روزنامه نگاران سایت ادبی سرخ و سیاه[۱۱] را ایجاد کردند، که مفری برای انتشار کارهایشان شد.

تئاتر[ویرایش]

از فعالیتهای دیهیمی در زمینهٔ تئاتر، می‌توان به کارگردانی نمایش دوشیزه و مرگ، اثر آریل دورفمن اشاره کرد که در بند زنان زندان اوین، با بازیگری همبندانش در ۱۳۹۱ اجرا شد؛ و ترجمه و دراماتورژی ویتسک، اثر گئورگ بوشنر، که در زمستان همان سال، در تالار حافظ، با حذف نام او بر صحنه رفت.[۱۲] حذف نام او از نمایش ویتسک به دلیل فشار نهادهای امنیتی مبنی بر توقیف نمایش،[۱۳] در حالی که او در زندان بود، با انتقادهای فراوانی همراه شد.[۱۴] این انتقادها با بیرون آمدن نازنین دیهیمی از زندان و عذرخواهی رضا ثروتی کمرنگ شد.[۱۵]

بازداشت و زندان[ویرایش]

او در ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ به اتهام اخلال در نظم عمومی و اقدام علیه امنیت ملی به ۴ ماه حبس تعزیری و چهار ماه حبس تعلیقی بازداشت شد و به مدت دو ماه در زندان اوین در بازداشت موقت بود.[۱۶] دیهیمی در ۱۰ آبان ۱۳۹۱ به همراه ۸ زندانی دیگر در اعتراض به یورش گارد ویژه در زندان اوین اعتصاب غذا کرد[۱۷] و پس از تنظیم شکایت از مأموران زندان، و با تعهد مسئولان حفاظت و بازرسی زندان اوین مبنی بر برخورد با مأموران خاطی و عدم تکرار در آینده به اعتصاب غذای خود پایان داد.[۱۸] او در ۲۵ دی ۱۳۹۱ با پایان دوره محکومیتش از زندان اوین آزاد شد.[۱۹][۲۰] یادداشت‌های روزانهٔ او از زندان در سایت کلمه منتشر شده‌است.[۲۱]

درگذشت[ویرایش]

نازنین دیهیمی در ۲۰ آبان ۱۳۹۶ در اثر حمله آسم درگذشت.[۲۲] روزنامه همدلی یک روز پس از مرگ نازنین دیهیمی صفحه ادبیات خود را با رنگ مشکی به‌طور کامل به او اختصاص داد و برای نخستین بار یکی از نامه‌های زندان او را در یک جریده منتشر کرد.[۲۳]

آثار[ویرایش]

ترجمه‌ها:

منابع[ویرایش]

  1. «نازنین دیهیمی درگذشت». ایلنا.
  2. «نازنین دیهیمی درگذشت». ایسنا. ۲۲ آبان ۱۳۹۶.
  3. «نازنین دیهیمی». نشر ماهی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  4. «سیزدهمین لاک‌پشت پرنده برگزیدگان خود را شناخت». ایبنا.
  5. «Fars News Agency: پرواز سیزدهمین «لاک‌پشت پرنده» با حضور مخاطبان و نویسندگان». دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  6. کمال صادقی (۱۸ بهمن ۱۳۹۵). «آثار نامزد دریافت جایزه کتاب سال در گروه «هنر» معرفی شدند». مهر.
  7. نازنین دیهیمی، رومئو کاستلوچی، ناجی ساکت زمانه (۱۳ آذر ۱۳۹۵). www.aftabnetmag.ir. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  8. هفته نامه صدا. ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  9. الیاسی، مهزاد. «روزنامه شرق 96/8/29: برای نازنین و تلاش‌های فردی اش». دریافت‌شده در ۲۷ نومبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  10. «چراغ‌های تحریریه «نشاط» خاموش شد». ایسنا. ۱۱ آذر ۱۳۹۲.
  11. «سرخ و سیاه | هنر، ادبیات و نظریه». ۲۵ مارس ۲۰۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مارس ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸.
  12. نامه محمد رضائی راد به رضا ثروتی. شهریار کوچولوها. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  13. «حذف نام نویسنده از فهرست دست‌اندرکاران یک تئاتر/ نام او «نازنین دیهیمی» است «سایت خبری تحلیلی کلمه». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  14. «واکنش خشایار دیهیمی به حذف نام مترجم نمایش «ویتسک»». ایسنا.
  15. «پرونده نمایش «ویتسک» / همه چیز از نمایش منتخب مردم، منتقدان و جشنواره تئاتر فجر در سال 91». دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  16. «نازنین دیهیمی برای اجرای حکم خود به زندان رفت «سایت خبری تحلیلی کلمه». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  17. «۹ زندانی سیاسی زن در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  18. «هشت زن زندانی سیاسی، به اعتصاب غذای خود در زندان اوین پایان دادند». دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  19. «نازنین دیهیمی، محمد کیمیایی و کاوه رضایی از زندان آزاد شدند | رادیو زمانه». دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  20. «جنبش راه سبز - آزادی نازنین دیهیمی از بند زنان زندان اوین». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  21. «یادداشت‌های روزانه نازنین دیهیمی از زندان: آن روز نسرین اعتصابش را شکست «سایت خبری تحلیلی کلمه». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  22. «درگذشت مترجم، ویراستار و روزنامه‌نگار جوان». خبرآنلاین. ۲۲ آبان ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  23. داراب، حامد. «مترجم محبوس» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۴ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]